Milan Knížák ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Milan Knížák opět v centru dění. Po 25 letech by neměl vést Ateliér intermediální tvorby na Akademii výtvarných umění. Neuspěl totiž v konkurzu. Jenže postavili se za něj studenti, připravili petici a vyvěsili transparent, Knížák je aktuální, vivat Knížák.

Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Vítejte. Milan Knížák je Dvaceti minutách Radiožurnálu. Vítejte, pane profesore, dobrý den.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Dobrý den ještě jednou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Spíte dobře v posledních dnech?

Čtěte také

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Já spím pořád blbě celej život, takže já spím pořád stejně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nemá na to vliv žádné vaše myšlenky na to, co se teď děje na Akademii výtvarných umění kolem vás?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak má to na mě samozřejmě vliv, poněvadž já nesouhlasím s tím, že jsem neuspěl v konkurzu. Já si dokonce myslím, že jsem byl daleko nejlepší v tom konkurzu. Ale ta komise rozhodla jinak.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč si myslíte, že jste byl daleko nejlepší v tom konkurzu?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Poněvadž jsem jasně formuloval výukový program, jasně jsem odpověděl na všechny otázky, což se těm ostatním adeptům nepodařilo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže koktali nebo vy jste tam byli u toho?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
No, já jsem tam samozřejmě nesměl být, takže jsem je neviděl, ale viděli to moji žáci, moji kolegové a ti mi to referovali.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A referovali vám co přesně? Že byli nejistí ti další uchazeči?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano, že byli nejistí, že se věnovali hlavně svojí práci, prezentaci svojí práce. Jeden dělal, nedělal nic jiného, než že prezentoval svoji práci. Ta druhá uchazečka, tak prezentovala svoji práci, pak nevěděla, jak formulovat profil ateliéru, pouze kopírovala můj názor, to znamená volný pohyb mezi médii. A na otázka vlastně nebyla schopná odpovědět ani na jedinou. Takže já nemám z toho žádný špatný pocit. Já jsem zkrátka obstál, ale ta komise dopředu věděla, že já ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale nemůže to být tak, že ti studenti vám říkají, co zkrátka vy byste rád slyšel?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Co by z toho měli?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Že to tak třeba nebylo ve finále u toho konkurzu?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
To nebyli jenom studenti. To byli i kolegové, kantoři. Takže to není určitě tak, ale navíc tam prý existuje nějaký záznam, video, který někdo dělal a moji žáci ho shánějí právě, aby ho získali. Ale moji žáci sami od sebe všechno dělají. Já s tím nemám vůbec nic společného.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste o to nežádal?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
V žádném případě. Oni se velmi tvrdě a svobodně rozhodli, rozjeli celou akci a plánují další akce dopředu. To zcela mimo mě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy se toho ani neúčastníte nijak?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ne, já se toho neúčastním.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ani když by byl třeba, když by byla protestní akce před AVU, tak byste na ni sám nešel?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Určitě ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale nicméně ta dáma, která uspěla v tom konkurzu, která ten konkurz vyhrála, Milena Dopitová, to je vaše žačka, pokud se nepletu?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano. A ten druhý, Ivan Vosecký, byl také můj žák.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A neměl byste být hrdý, že právě vaši žáci uspěli?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak já si myslím, že nejde o to, jestli mám být hrdý na své žáky nebo ne, ale na to, aby ta škola k něčemu byla. A já si myslím, že já jsem jediný, kdo tu školu drží v nějaké jasné nebo kdo v té škole představuje jasnou, nějakou jasnou opozici. Poněvadž tahleta, to tažení, které tam teď vrcholí, začlo už před pěti lety jakousi iniciativou pro AVU. Když se AVU chtěla zkrátka změnit, a chce se stále změnit, v takovou tu trendovou školu, kterých je po světě tisíce, a já samozřejmě tam představuju opozici, která to brzdí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Že jste konzervativní v tomto směru? Nebo jak tomu mám teď rozumět?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano. Já si totiž představuju, že dneska být konzervativní je ta největší avantgarda. Že právě to, že dneska ty trendy, které sledujou stále nějaké aktuální pohyby, tak ty vlastně vládnou všude po světě. A ta a zajímavé je, že všichni chtějí ty trendy následovat. Dokonce existuje u nás takzvaný RUV, to je registr uměleckých výsledků, podle něhož se částečně financuje školství. A tam dostanete body za to, že následujete trendy. A já říkám něco zcela opačného. My nemáme trendy následovat, ale trendy vytvářet.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak by tedy měla fungovat AVU podle vašich představ?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
AVU by měla mít velice širokou škálu jaksi prostředků, které učí. Neměla by nic preferovat. Měla by nechat, aby tam přímo a zaprvé aby tam přímo vznikaly nové věci, ne tím, že budeme nové věci následovat, ale že nabídneme škálu od velmi konzervativních až po velmi neobvyklé prostředky. Což ta škola nedělá. Ta se sdružuje a všichni všude dělají teď skoro to samé.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vycházejí z ní dnes osobnosti? Skvělí výtvarníci třeba?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Já si myslím, že chybí osobnosti, že tam je několik ještě starších kantorů, kteří mají za sebou velkou práci a svým způsobem reprezentujou něco podstatného. A pak je tam spousta, spousta takových ctižádostivých nýmandů, který navíc jsou ještě líní, což mě děsí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdo je ctižádostivý nýmand třeba? Řekněte konkrétně?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
To nebudu říkat. Ne. To si myslím, že by nebylo fér.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha. Ale typově to je pro vás člověk, který se projevuje jak?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
To je člověk, kterej se zaprvé se ne moc stará o tu školu, to znamená, má špatnou docházku, zajímá ho hlavně jeho práce, není schopen sdělit studentům žádnou jakoby kvalitní informaci, to znamená, nevede je systematicky ve výuce. Já si myslím, že škola je o výuce, nikoliv o vyrábění uměleckých děl. To napojení rovnou na galerie, rychle se dostat do podvědomí, to si myslím, že je špatně. A že je třeba akcentovat práci. A to akcentuju já.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A co akcentuje rektor Vaněk?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak já si myslím, že on je z té generace takových těch svazáků nebo post svazáků, kteří se rychle chtějí dostat nahoru a to si myslím, že bohužel, bohužel je špatně pro tu školu, no.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejste k němu příliš krutý? On třeba se o vás docela hezky vyjadřoval. Velice si cením 25leté práce, kterou Milan Knížák věnoval studentům i celé škole, řekl například.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ale samozřejmě, to je v pořádku, já jsem to odvedl, tu práci a on byl jeden z našich studentů, takže...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto si myslíte, že to je svazák nebo post svazák.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
No, je to, patří k té, řekl bych, že on je možná umírněnější, ale patří k té skvadře takových těch lidí, kteří se chovají, já mám někdy pocit, a to není jenom můj pocit, ale to se, řekl bych, na akademii často zmiňuje, že se ta situace podobá takovýmu tomu jednání po roce 48, kdy svazáci začli likvidovat jim nepohodlné pedagogy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Počkejte, pane profesore, není to přehnané srovnání?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Je to přehnané srovnání, poněvadž tehdy tam byly politické motivy, dneska jsou tam jiné motivy. Ale ta situace je v něčem podobná, aspoň se to objevilo v některých textech, které se teďka kolem toho šíří a v některých debatách.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké jsou tedy teď ty motivy, když ne politické?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
/Nesrozumitelné/ být viděn, být viditelný, slavný, úspěšný. A to já si myslím, že tyhle motivy nestačí. Že já aspoň akcentuji poznávání. A myslím si, že určitá poznávací pokora, snaha obsáhnout co nejvíc možností, být pokorný směrem k minulosti nám dává odvahu a šanci říct něco smysluplného i do budoucnosti.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak se vlastně v tuto chvíli zachováte, pokud vedení Akademie výtvarných umění bude trvat na tom, že ten konkurz proběhl v pořádku, vy už nepovedete ten ateliér, odejdete z AVU anebo přistoupíte na to, že budete emeritním profesorem a budete mít dál svůj cyklus přednášek?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ne, odejdu z AVU.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Odejdete, pokud nebudete dál v čele ateliéru, už tam nebudete chtít být.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ne, tak samozřejmě dovedu, jestli mi to škola povolí, své doktorandy. Já mám třeba velkou řadu doktorandů, což je taky výjimečný, poněvadž málokdo to má, a chtěl bych je dovést do konce. Tak to, jestli mi škola dovolí, tak je dovedu do konce, abych splnil svůj úkol.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale nové už byste nebral.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ani nemohu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ani nemůžete. Z jakého důvodu?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ani bych nemohl je brát. To už pak by stejně nebylo. To oni už takový úvazek mi ani nenabízí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha. Takže tam, takže jediné, co teď připadá v úvahu, je, že dovedete ty doktorandy, které teď máte, a potom byste skončil na AVU.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
No já bych skončil už dřív, samozřejmě, kdybych nebyl vedoucím pedagogem, ale pouze bych doktorandy, aspoň některé, které jsem vedl už několik let, bych chtěl dovést do konce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A to by bylo za jak dlouho? Za dva roky už byste tam nebyl potom nebo plus mínus, odhad.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak já bych tam v podstatě nebyl už teď, jako od léta, ale to nevím, jestli by mi dovolili, kdyby mi dovolili, já nevím, dva, tak by to bylo třeba dva roky nebo rok, poněvadž tam je pohyblivá doba, tři čtyři roky. A když by mi povolili všechny, tak by to trvalo déle. Ale bylo by to jenom, co se týká doktorandů. Ale to nevím samozřejmě, jestli to tak bude. To já jenom cítím jakousi povinnost, když jsem je já přijímal, já jsem seděl celou dobu v přijímací komisi, jsou to lidé, kteří studovali předtím u mě a jako nějak kontinuálně věděli, že přicházejí ke mně na tu doktorskou práci a jsou zvyklí na konzultace se mnou a na tu práci, tak jsem si říkal, že by byla moje povinnost. Ale pokud mi to škola nepovolí, tak samozřejmě...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nic. Tak se nezblázníte.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
No tak to v žádném případě se nezblázním. Já budu bojovat samozřejmě za to, aby ta škola měla smysl, poněvadž nechci, aby se ztratila v propadlišti dějin, aby byla vlastně jednou z těch školiček, který jsou všude po světě a i u nás otevřeny.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Profesor Milan Knížák je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vedl jste 12 let Národní galerii, teď je 7 měsíců v této instituci jako šéf Jiří Fajt. Sledujete jeho práci? Asi musíte? Baví vás to pořád?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ne. Národní galerie mě zajímá, ani tak jeho práci nesleduji, jak mě volají a potkávají lidé z Národní galerie, kteří mi o tom neustále vyprávějí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A co vám vyprávějí?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak oni už jsou naprosto zděšeni, protože ta situace se opět opakuje. Přede mnou tam bylo za 9 let asi 5 ředitelů. Teď už je tam za 3 roky už druhý. To znamená, ta perioda je vlastně stejná jako předtím. A ta, v té galerii se vlastně nic neděje. Pan nový ředitel je neustále v Německu, kde má jakýsi grant, strašně málo je vlastně tady. A pokud má, tak dává velkohubá prohlášení a to je vše.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká velkohubá prohlášení máte na mysli teď, když použiji vaše slova?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak já nevím. Nejdřív chtěl postavit Blob na Rohanském ostrově.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To on říká, že nikdy nechtěl. Že to bylo pouze, že jste to tvrdil pouze vy.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
To samozřejmě není pravda. Já jsem tuto informaci získal z relevantních míst. Jak bych na to přišel? Takže to je lež. Chtěl to postavit a Národní galerie to celé vedení vědělo. Takže to není pravda, co říká on. Pan Fajt bohužel velmi často nemluví pravdu, což já vím, poněvadž jsem s ním spolupracoval na začátku mého působení v Národní galerii.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
On říká, že vy dva jste se setkali mezi čtyřma očima pouze jednou a to v roce 1999, takže se moc ani prý neznáte.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Já si vůbec nepamatuju, že bychom se sešli mezi čtyřma očima.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
On si to vzpomíná. Alespoň mi to tvrdil v rozhovoru.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Je to možné. Já to, to já nevím, ale sešel jsem se s ním mockrát, poněvadž byl mým podřízeným.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
V té době, kdy vy jste vlastně začal vést Národní galerii.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano. Národní galerii.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A on vedl sbírku starého umění, pokud se nepletu.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano. Takže já jsem se s ním samozřejmě stýkal. Že tam jiní lidé u toho nebyli, nebo jiní lidé u toho byli, to je přeci normální. Tam byli spolupracovníci a tak dále.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nicméně pokud jde o tu věc s tou případnou novou budovou, věc se má tak, že pan Fajt si myslí, že je příliš drahý provoz Veletržního paláce, kde je v tuto chvíli sbírka moderního umění. S tím se dá souhlasit, že ten provoz je nákladný? 50 až 60 milionů ročně stojí pouze energie.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Provoz je samozřejmě nákladný, ale my jsme s tím také kalkulovali a už před lety jsme vytvořili projekt na rekonstrukci Veletržního paláce, tak aby se, by provoz byl jednodušší a aby se zlevnil. Ten projekt tehdy jsme dali na něj milion korun, to nám poskytlo samozřejmě ministerstvo. Jakmile jsem odešel, tak projekt zapadl a vymýšlí další a další projekty. Takže nemyslím si, že je to v pořádku. Je to mrhání peněz. Na druhou stranu Veletržní palác je neuvěřitelný dům. Je to vlastně první funkcionalistický palác v Evropě, v podstatě na světě. Je to naprosto legendární stavba. Když tady byli ředitelé velkých světových muzeí, měli jsme tady takovou, takové setkání, tak ti byli nadšeni tím domem, poněvadž už ten dům sám je exponát. Čili mně připadá docela logické v něm sídlit, poněvadž je to dům pomník.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale na druhou stranu ta rekonstrukce, nebyla by příliš nákladná? Já mám pocit, že pan Fajt mluvil o částce přes jednu miliardu korun. A právě proto tam byl i ten argument, zda není lepší postavit nový prostor.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Pan Fajt si bohužel asi vymýšlí, poněvadž žádné přesné odhady tohoto typu nebyly. A nepřipadá mi miliarda zase tak strašidelná, ale nemyslím si, že by to tolik stálo, poněvadž tam by byl jenom jeden problém, že jsme, při rekonstrukci došlo k tomu, že se najíždí do těch servisních prostor zepředu, před Veletržním palácem, a to je samozřejmě špatně. Takže jsme chtěli udělat ten nájezd z jiné ulice, ze strany. Takže to by byla jediná věc, která by byla asi drahá. Ale na druhou stranu ten barák je tak krásnej, tak nádhernej, je to pomník architektury, že by bylo škoda ho zabít tím, že by se to rozparcelovalo na nějaké kanceláře a...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A že by vznikla na Letné budova, protože pan Fajt mluvil o tom, že by právě chtěl, aby to bylo případně na Letné, ale nikoliv tam, jak se plánoval, plánovala Kaplického knihovna, ale v místech torza Stalinova pomníku. To by nebylo vhodné místo pro sbírku nového umění?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Na ten, tam navrhoval už galerii někdo jiný. Dokonce na to vznikla řada projektů. Když učil Jiří Mojžíš, architekt Jiří Mojžíš, na ČVUT, tak jeho žáci tam vytvořili několik projektů galerie, která by právě byla na Letné. Tehdy to uvažovali jako galerii architektury místo Stalinova pomníku. Takže ta myšlenka není vůbec nová. Ale myslím si, že ta cena postavení tý galerie je tak veliká a že vlastně ta cesta je tak dlouhá, že nevěřím, že by to bylo možné, poněvadž to místo je velmi významné a znamenalo by to nějakou velice zvláštní a důležitou stavbu tak, aby byla důstojnou protiváhou Hradčan. A nemyslím si, to je samozřejmě vedle Hradu, to vidíte. Je to věc, která je vidět z celé Prahy. Takže /nesrozumitelné/, že to je tak jednoduché. Myslím si, že to je trochu utopie. Ale mně připadá, že pan Fajt rád vytváří mýty, mluví pořád o penězích. On je pověstný tím, že utratil strašně peněz za všechno jako. Jeho sbírka měla největší finanční propad v Národní galerii.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Myslíte, když vedl sbírku starého umění tehdy.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak on by možná tvrdil opak. Ostatně vy jste se také spolu vedli soudní spor.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ale tvrdit, netvrdit, to jsou všechno nesmysly. Ty věci se přece dají dohledat, doložit. Na to všechno existují dokumenty. To jako já vám tady můžu povídat, co chci, on také. Ale na to existují dokumenty, které se dají lehce dohledat. Národní galerie ty věci archivuje.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste před pár měsíci v prohlášení pro ČTK řekl, že se spojením pana Fajta, developera Luďka Sekyry, ministra kultury Daniela Hermana a galeristy Jan Třeštíka rodí rozsáhlá korupční kauza. Jak jste na to přišel? Protože pan Fajt něco takového rázně odmítl. Řekl, že on pana Sekyru vůbec nezná a že vy rozšiřujete naprosté lži a manipulativní nesmysly.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Dobře. Tak Luděk Sekyra je hlavní sponzor KDU-ČSL. To se ví.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To se ví.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
On to říká. Ano. Takže to, že on byl jmenován ministrem, kterej patří do KDU-ČSL, už je jasné spojení s KDU-ČSL, to znamená, s Luďkem Sekyrou. A to, že on vykládal o tom, že by tam stál Blob nebo jiná stavba, ale nejdřív se mluvilo o Blobu, na Rohanském ostrově je realita. To ví mnoho lidí, kteří to maj přímo od něj. On to totiž několikrát tvrdil i otevřeně. Takže to není, on sám mění své výpovědi, tak jak se to zrovna hodí. Takže to bohužel lehce se dá dokázat, že to tak řekl. Ale jak byla druhá část tý otázky?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, mě zajímá to spojení pana Fajta s panem Sekyrou, jestli tohle není nespravedlivé, protože pan Fajt říká, že on jaksi se s panem Sekyrou nezná.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Dobře. Já jsem je nikdy spolu nenačapal, takže já jenom říkám to, co jsem slyšel od relevantních lidí z vedení Národní galerie a...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A těm věříte.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak ty neměli důvod si něco takového vymýšlet. Takže...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Třeba se jim nelíbilo, že mají nového šéfa?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
To jsou lidé, od těch, od kterých jsem to slyšel já, jsou lidé, kteří nejsou se mnou nijak spjati, ani mi nejsou přátelsky nakloněni, takže to si nemyslím. A druhá věc je, že třeba pan Třeštík, to je samozřejmě člověk, který byl za podvod už trestán tím, že pašoval ven na falešné potvrzení, které nemohl vydat a které on falšoval, Picassa do ciziny a tak dále a tak dále. Tak a byl za to potrestán, tak si myslím, že, jsem přesvědčen, že to je člověk, kterej nemá v obchodě s uměním jako dělat a pustit ho k Národní galerii považuji za absurdní. Nejen k tomu, že mu, pokud vím, chtěl pronajmout, pronajmou palác Kinských na Staroměstském náměstí, Fajt.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A to víte od koho tohle?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
To vím z Národní galerie.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To víte také z Národní galerie.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Že oni se vám pořád tak svěřují, ti zaměstnanci Národní galerie.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
On to řekl. Dokonce to prohlásil. Nějaká společnost, a ta společnost patří tomu, tomu Třeštíkovi, to je věc, která je veřejně známá. To pan Fajt prohlašoval.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Milan Knížák je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vy jste znám také jako pozorovatel veřejného dění. Jak hodnotíte 2 roky Miloše Zemana ve funkci prezidenta?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Tak já jsem, musím předeslat, že jsem nevolil žádného prezidenta. Ani v prvním, ani v druhém kole. Nebyl tam ani jeden můj kandidát. Tak já necítím Miloše Zemana jako prezidenta, kterého bych si přál. Připadá mi, že doba jeho slávy je dávno pryč. I když jsem vlastně nikdy nebyl zvlášť nadšen jeho politickým působením a tvrdil jsem několikrát a dávno, před mnoha lety, že on zanes hrubost do naší politiky. A teď bohužel v tom pokračuje, řekl bych, ještě primitivnějším způsobem. A to mě docela děsí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To máte na mysli ty výroky, které pronesl třeba na podzim v rádiu anebo i jiné třeba jeho aktivity.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Také. Ano. Já bych řek, že i aktivitami jakoby těch deset let na Vysočině mu moc neprospělo. Aspoň tak to cítím já.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nejste hrdý na to, že máme takového prezidenta, pane profesore?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ne, to určitě nejsem hrdý ani trochu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste ale vždycky docela mohl Václava Klause. Předpokládám, že se scházíte s Václavem Klausem dosud.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A nejsou si Václav Klaus a Miloš Zeman dost podobní právě třeba tím, že rádi oba provokují?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Ale já si myslím, že se velmi mýlíte. Klaus neprovokuje. Klaus má nějaký názor.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A Zeman ne?

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Zeman určitě taky, ale Zeman bych řek, že provokuje raději.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A Václav Klaus nikoliv.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Já mám pocit, že ne. Jak ho znám já, tak mně připadá, že je naopak člověk, kterej je ochoten diskutovat s poslední babičkou, aby ji přesvědčil o správnosti svých argumentů a to spíš oceňuji než cokoliv jiného. Já si myslím naopak, že Klaus je báječnej tím, že má nějaký názor, se všemi názory nemusím souhlasit. Ale respektuji úpornost a trvalost toho, jak je prezentuje. A to mně připadá, že je strašně vzácný, poněvadž dneska se každej mění podle toho, jaký přichází vítr a kde to vypadá příznivěji. A Klaus ne. Klaus má názor a ten názor buduje, opečovává, studuje, je to člověk, kterej se zajímá o vzdělání, který se nějakým způsobem pořád hledá, podporuje argumenty pro svůj názor. A takový lidi já samozřejmě můžu. I když jsou v některých dílčích projevech jiní než já. Naopak, jsem rád, že jsou jiní, poněvadž jinost je krásná.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Milan Knížák byl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Děkuju za to. Na shledanou.

Milan KNÍŽÁK, Ateliér intermediální tvorby, Akademie výtvarných umění
--------------------
Děkuji také. Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Radiožurnálu za chvilku další zprávy. Helena Šulcová přeje dobrý poslech.

autor: heš
Spustit audio