SERIÁL

5) Jak jde rozpoznat podle prvních signálů autismus? Dítě vyhledává stereotypy a nepřitulí se

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Malý Matyáš Průša

Matyáš Průša má střední formu autismu. Navštěvuje speciální školku pro autistické děti ve středočeských Cerhenicích. Právě tady pracuje terapeutka Lucie Kernerová. Přestože podle Ústavu zdravotnických informací a statistiky má u nás diagnózu autismu přes jedenáct a půl tisíc lidí, reálně to podle Lucie Kernerové může být přes 200 tisíc lidí, a to proto, že to jejich rodiče neřeší.

„První alarmující by třeba mělo být to, že dítě nechce matku v posteli. Že se nechce přitulit,“ popisuje terapeutka Lucie jak poznat, že s dítětem není něco v pořádku. Stejně tak to bylo v případě Matyáše: „Nějakou potřebu, pud, jako že ‚ty jsi moje máma‘, to jsem u něj neviděla,“ popisuje Gábina svou zkušenost.

Já myslím, že to úplně odpovídá jeho diagnóze. Když jsem ho viděla, když přišel poprvé, tak ho byla plná třída. Nezajímá ho teda, že my ho voláme někam jinam, aby si teď sednul a něco dělal. Jeho víc zajímá třeba to, co je za dveřmi, že ty dveře musí být otevřené, že si půjde rozsvítit světla, nebo že si teď bude stavět jenom kostičky.
terapeutka Lucie Kernerová

Mezi další signály podle terapeutky patří také to, že dítě nereaguje na své jméno, nedokáže se zařadit mezi své vrstevníky a bavit se jednoduchou hrou: „Vyhledává nějaké stereotypy… Třeba rovnání kostiček vedle sebe nebo rovnání předmětů podle barev, podle velikosti.“

Vyrůstat s autismem

Matyáš chodí do speciální školky a pak půjde také do speciální školy. Podle terapeutky Lucie Kernerové ho vzdělání a terapie mohou dovést až k tomu, že bude soběstačný a bude potřebovat pomoci jen v menších denních situacích. S pomocí asistenta by zvládl chodit i do běžné základní školy.

Čtěte takéZe stejný planety - charitativní akce na podporu dětí s autismem

Matyáš není schopen říct celou větu, ale podle terapeutky mu to časem půjde, jednotlivá slova už se učí. Problém může podle ní být třeba v rozcvičení mluvidel.

Gábina vnímá signály, že Matyáš by ve větách mluvit mohl: „Pokud by se to nepodařilo ve větách, tak tady máme tu možnost využít znakovou řeč.“ Matyášovi v rozvoji výrazně pomáhá hlavně terapie ABA, která zlepšuje i jeho komunikaci s okolím.

A jak se lidé s autismem uplatní v běžném životě? „Záleží na stupni toho autismu. Mohou se zapojit do běžného pracovního života. Ať už jako pomocné síly nebo i v nějaké zodpovědné funkci,“ popisuje terapeutka.