Maskování, počítač v kufru a umělý spolujezdec. Jak probíhají přísně tajné testy nových modelů aut?

9. červen 2018

Když si pořídíte nový vůz, očekáváte, že nic nebude vrzat, že auto pojede bez poruch, zkrátka že všechno bude fungovat tak, jak má. Do tohoto požadovaného stavu se ale nové modely automobilek dostanou často až po náročném několikaměsíčním testování. Jak takové testování probíhá, jsme zjišťovali v plzeňské společnosti MBtech.

Do haly, kde stojíme, přijelo několik testovaných vozů. „Mají za sebou osm hodin směny na předepsané trase, na které museli předvést výrobcem stanovené manévry,“ popisuje mi šéf testování společnosti MBtech Michal Rychlý.

Auta budoucnosti mají křídla i vrtule. Bude 21. století patřit automobilovému létání?

Létající auta jsou jednou z vizí budoucnosti rychlé přepravy ve velkých městech

Milovníkům aut budoucnosti se v Ženevě musí tajit dech. Hned na třech stáncích slavného ženevského autosalonu totiž stojí létající auta. Nejdál v jejich vývoji je nizozemská společnost PAL-V. Předběhla všechny své konkurenty, včetně slovenského Aeromobilu, a svůj stroj už prodává.

Výrobce přesně uvádí, jakou má jet auto rychlostí, specifikuje podmínky testování řazení nebo funkčnosti ruční brzdy.

Některé testované vozy jsou tu pod svojí značkou, jiné jsou ještě maskované. Testují se tu tedy jak jednotlivé díly, například hnací nebo převodové ústrojí, tak zcela nové modely aut.

Maskované vozy mají na sobě také různobarevnou fólii, která má zakrýt charakteristické tvary. „Auta dostáváme maskovaná už od výrobce, protože ani my nesmíme znát tvar nového vozu,“ vysvětluje provozní ředitel MBtechu Martin Novotný.

V interiéru testovaného vozu jsou rozmístěné senzory, které snímají jednotlivé technické parametry během jízdy. Data jsou odesílána přímo výrobci

Plastový spolujezdec

Prohlížíme si společně interiér jednoho z těchto dosud nepředstavených aut. Na zadních sedadlech leží kanystry, které svým tvarem připomínají lidské tělo. Mají simulovat skutečné pasažéry.

Namísto spolujezdců se při testech využívají speciálně tvarované kanystry

„Rozhodující je váha i tvar, protože jak vidíte, jsou opravdu připoutaní, a v oblasti nohou vyvíjejí tlak jako živý spolujezdec. Testovací jezdec tak vlastně nikdy nejede v autě sám,“ usmívá se Martin Novotný.

Přísně tajné

V kufru vozu je umístěn počítač, z nějž vedou kabely rozmístěné všude uvnitř vozu. Snímají parametry ze všech senzorů rozmístěných různě v autě. Po testovací každé jízdě se nasbíraná data přenášejí bezdrátově přímo k výrobci automobilu.

Elektromobily propadly v testu o úsporném provozu. Auta se spalovacím provozem vyšla levněji

Elektromobily v dobíjecí stanici

Elektromobily propadly v testu německého autoklubu, který se zaměřil na úsporný provoz. Ten porovnal běžné náklady na údržbu a provoz vozidla za 4 roky a levněji vyšla auta se spalovacím motorem.

Informace si automobilky pečlivě střeží, takže v MBtechu nenajdete ani žádné meziúložiště dat, jak zdůrazňuje provozní ředitel firmy.

Velmi přísné jsou také podmínky pro testování na veřejnosti. Řidiči například vozí v kufru auta kromě měřícího zařízení i plachtu, aby měl čím auto zakrýt v případě, že musí vůz opustit.

Virtuální simulátor

Testování vozů ale začíná ještě dříve, než je vůbec postavený první funkční prototyp. MBtech proto vyvinul jízdní simulátor, díky kterému můžou řidiči testovat nové vozy také virtuálně.

Simulátor je podobný leteckému simulátoru, kde se piloti učí řídit letadlo. „Dokážeme v něm nastavit všechny reálné parametry chování auta na všech hraničních hodnotách, tedy maximální zrychlení, maximální zpomalení a průjezd zatáčky maximální rychlostí,“ přibližuje Martin Novotný.

S auty bez řidičů zmizí dopravní zácpy. Bude jich stačit i pět procent

auto Google

V hustém provozu nedokážou řidiči vzájemně koordinovat jízdu svých aut tak, aby nedocházelo k dopravním zácpám. Doprava vázne bez toho, že by se na silnici nacházela překážka, bylo potřeba přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého nebo se počet jízdních pruhů snižoval. Odborníci označují tyhle spontánně vznikající dopravní zácpy jako „fantomové“. Dopravní experti se snaží přijít s řešením, ale situace na rušných dopravních tepnách svědčí o tom, že zatím uspěli jen částečně.

„Kromě toho, že simulátor dává řidiči vjem z neexistujícího auta, umožňuje tento vjem nekonečněkrát zopakovat, případně zopakovat v upravené podobě,“ vyzdvihuje stěžejní přínos virtuálního testování provozní ředitel firmy MBtech.

Navzdory tomu ovšem podle Martina Novotného zůstává důsledné fyzické, často až půlroční testování předprodukčního vozu nedílnou součástí vývoje.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio