Elektromobily propadly v testu o úsporném provozu. Auta se spalovacím provozem vyšla levněji

3. květen 2016
Elektromobily v dobíjecí stanici

Elektromobily propadly v testu německého autoklubu, který se zaměřil na úsporný provoz. Ten porovnal běžné náklady na údržbu a provoz vozidla za 4 roky a levněji vyšla auta se spalovacím motorem.

Elektromobily neuspěly v testu německého autoklubu o úsporném provozu. A to i přesto, že vláda schválila na nákup těchto vozidel dotace v přepočtu až 108 tisíc korun. Autoklub podle serveru úsporně.info vybral do testu 12 modelů elektromobilů, které se vyrábějí také se spalovacími motory, a spočítal průměrné náklady na jejich provoz za čtyři roky.

V testu autoklub porovnával mnoho faktorů. Pořizovací cenu vozidla, náklady na povinné ručení, nabití a spotřebu elektrické energie i cenu paliva, zohlednil také daň z pojištění a silniční daň.

Důležité byly i vynaložené prostředky na běžnou údržbu vozidla včetně letních i zimních pneumatik. Jak úsporný pak provoz byl, zjistili v testu po nájezdu 15 tisíc kilometrů. Jan Horčík z Hybrid.cz si ale myslí, že je test nevyvážený.

„Oni neberou v potaz to, že je to nová technologie, a do srovnání započítávají pořizovací cenu. Je jasné, že u nové technologie bude pořizovací několikanásobně vyšší, než u aut, kterých se prodávají miliony,“ říká.


Z dvanácti modelů elektromobilů byly výhodnější oproti spalovacím motorům pouze dva. Nejúspornější byla elektrická Kia Soul. Výhodný byl oproti klasickému motoru taky model Mercedes Benz B 250E. Ostatní značky vyšly s elektrickými pohony v úsporném provozu hůře než benzinová nebo naftová auta.

Autoklub počítal náklady za čtyři roky vlastnictví auta, a to přijde Janu Horčíkovi jako velmi krátká doba. Hlavně nezohlednil, že elektromobil nevypouští do ovzduší žádné škodlivé látky, je ekologický a řidiči s ním mají v Německu řadu výhod.

Motoristický odborník Vladimír Rybecký si myslí, že tento test prodej nijak neovlivní. Podle něho jsou ale podobné testy o úspoře elektromobilů také závislé na způsobu výroby elektřiny v dané zemi. Ve Francii na rozdíl od Německa získavají větší část elektřiny z jádra. Náklady na nabíjení proto v těchto zemích vycházejí levněji.

Spustit audio
autoři: Jan Horčík, Petr Král