S auty bez řidičů zmizí dopravní zácpy. Bude jich stačit i pět procent

29. květen 2017
auto Google

V hustém provozu nedokážou řidiči vzájemně koordinovat jízdu svých aut tak, aby nedocházelo k dopravním zácpám. Doprava vázne bez toho, že by se na silnici nacházela překážka, bylo potřeba přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého nebo se počet jízdních pruhů snižoval. Odborníci označují tyhle spontánně vznikající dopravní zácpy jako „fantomové“. Dopravní experti se snaží přijít s řešením, ale situace na rušných dopravních tepnách svědčí o tom, že zatím uspěli jen částečně.

„Popojíždění v kolonách způsobené chováním řidičů zmizí, pokud bude v silniční dopravě aspoň pět procent samořízených automobilů a jejich jízda bude pod pečlivou kontrolou,“ shrnuje nejnovější výsledky výzkumu svého týmu Daniel Work z University of Illinois.

Work si přizval ke spolupráci teoretické matematiky, programátory i experty z automobilového vývoje a s jejich pomocí ověřuje zajímavý nápad. Jako regulátory dopravy by mohly sloužit samořízené automobily, jejichž jízda by byla ovládána na dálku. Tempem své jízdy by ovlivňovaly rychlost klasických automobilů s řidiči a optimalizovaly by tak jejich jízdu. Počítačové modely dávaly Workovi zapravdu. Jenže jak bude systém fungovat v praxi? A kolik samořízených automobilů bude zapotřebí, aby se jejich pozitivní efekt na plynulost dopravy vůbec projevil?

Celková spotřeba klesla o čtyřicet procent

Vědci nechali po uzavřené dráze kroužit minimálně dvacet řidičů a k nim pustili do provozu jeden jediný samořízený automobil. Jeho rychlost kontrolovali tak, aby optimalizovali pohyb ostatních účastníků experimentu a předešli „fantomové“ dopravní zácpě. Výsledky překonaly očekávání. Skutečně stačí, aby jedno z dvaceti vozidel podléhalo kontrole, a spontánně vznikající dopravní zácpy zmizí. Celková spotřeba paliva u všech aut díky tomu poklesla o čtyřicet procent.

„Než jsme přistoupili k tomuto experimentu, netušili jsme, jak výrazný bude efekt na plynulost dopravy,“ přiznává informatik Jonathan Sprinkle z University of Arizona. „Byl jsem přesvědčený, že budeme potřebovat velmi složitý kontrolní systém. Ale ukázalo se, že úplně stačí kontrola založená na jednoduchých učebnicových principech.“

Autoři studie se shodují v názoru, že plně automatická samořízená auta jsou zatím hudbou budoucnosti. Pokud se nějaká taková auta objeví a zařadí se do silničního provozu, může právě jejich „soužití“ s řidiči za volantem okolních aut představovat významný problém. Bude velmi důležité, jak budou řidiči na samořízená auta reagovat. Workův výzkum naznačuje způsob, jak toto kritické přechodné období nejen zdárně překonat, ale dokonce ho využít k plynulejší dopravě a úspoře pohonných hmot.