Magazín Experiment ŽIVĚ z Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi

20. leden 2024

  • 0:00 Témata Magazínu Experiment;
  • 0:47 Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi;
  • 5:35 Řízení ropovodů Družba a IKL;
  • 10:14 Konec závislosti na ruské ropě a změny v přepravě a skladování;
  • 13:46 Zpracování ropy v rafinerii;
  • 17:48 Bezpečnostní opatření strategického objektu České republiky.

Centrálním tankovištěm ropy v Nelahozevsi protečou ročně miliony metrů krychlových této strategické suroviny. Momentálně se tu stále ještě čerpá ropa ze dvou ropovodů – Družba a IKL.

Ropovod Družba do Česka vstupuje u Hodonína a naše území opouští u Litvínova. Ropovod IKL přivádí do ČR ropu z tankerů kotvících v italském Terstu

Družba je nejstarším fungujícím ropovodem na našem území. Vstupuje do Česka pod řekou Moravou u Hodonína a přes Vysočinu míří Polabskou nížinou ke Kralupům nad Vltavou. Tam se surovina ukládá do nádrží a ropovod pak ještě pokračuje do Litvínova.

Ropovod IKL začíná v bavorském Vohburgu a je napojený na evropský ropovod TAL, který surovinu přivádí z italského přístavu Terst. Celá cesta z tankeru do Česka trvá zhruba dva týdny.

Zkratka IKL odkazuje k původnímu záměru postavit ropovod na trase Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov. Ropovod nakonec vede z Vohburgu do Nelahozevsi, název ale již zůstal nezměněn.

Zdroj: MERO ČR

Zásoby až na čtvrt roku

Srdcem centrálního tankoviště je dispečink, odkud se speciální vydání Magazínu Experiment vysílá. Kousek dál za jeho budovou je celkem 17 obřích ocelových nádrží, kam se podle provozně-technického ředitele společnosti MERO ČR Zdeňka Dundra vejde až 1,675 milionů kubických metrů ropy. „Je to ohromné množství, které by tuzemským rafineriím vydrželo na dva až tři měsíce,“ dodává.

Zdeněk Dundr, provozně technický ředitel společnosti MERO ČR

Část z uskladněné ropy slouží jako nouzová strategická rezerva a zhruba třetina tankoviště slouží k provozním účelům. „Ropa se dočasně uskladní, smíchá s jiným druhem ropy a expeduje do rafinérií,“ popisuje Zdeněk Dundr proces, během kterého se ropa v nádržích zdrží odhadem obvykle jen několik dní, maximálně týdnů.

Není ropa jako ropa

Ropa, která se do Česka ropovody dostává, nemá jednotnou kvalitu. „Kdybychom si dali před sebe na stůl do průhledné skleničky několik vzorků ropy, tak už pouhým okem uvidíme rozdíly. Jsou už třeba v barvě, od úplně neprůhledných tmavých rop až po nažloutlé ve skupenství,“ vysvětluje Zdeněk Dundr.

„To znamená, že jsou ropy lehké, které tečou jako benzin, ale jsou i ropy, které by při pokojové teplotě v podstatě netekly. Třeba ropy z Libye mají bod tekutosti 28 °C, takže při pokojové teplotě jsou tuhé, když je nezahřejeme nebo nesmícháme.“

Ropovod Družba o délce přes 5.100 km je považován za nejdelší ropovod na světě. Spojuje osm evropských zemí a tvoří tak jednu z nejrozsáhlejších ropovodních sítí. Denně jím protečou až 2 miliony barelů ropy.

Zdroj: MERO ČR

Protřepat a nemíchat

Ropa se ale liší především vlastnostmi, které jsou důležité pro další zpracování v rafineriích, jako je obsah různých látek, například síry, nebo množstvím mechanických usazenin. Při přepravě je proto potřeba hlídat, aby se nesmíchaly kvalitativně výrazně odlišné druhy ropy, a v tankovišti jsou také nekompatibilní typy ropy skladovány odděleně.

17 ocelových nádrží pojme celkem až 1,675 milionů kubických metrů ropy

„V ropě jsou i mechanické části, které se usazují, hlavně třeba při nižších teplotách, a my musíme ty zařízení pravidelně čistit,“ popisuje ředitel společnosti Mero další úskalí manipulace se surovou ropou.

„Ropovod je trvale zaplněn, natlakován, takže nemáte šanci se tam dostat. Navíc třeba průměr ropovodu Družba je jenom 50 centimetrů a bylo by těžké prolézt celých 450 kilometrů,“ vysvětluje Zdeněk Dundr, proč správci ropovodu pro jeho čištění musí využívat takzvané ježky. Ty projdou celým potrubím a oškrábou usazeniny ze stěn.

Jak funguje dispečink centrálního tankoviště ropy? Co všechno je potřeba, aby se surová ropa proměnila například v motorovou naftu nebo surovinu pro výrobu plastů? Jak se po ruské invazi na Ukrajinu změnily zajeté procesy přepravy a skladování ropy? A jaká bezpečnostní opatření jsou potřeba k ochraně strategického objektu v Nelahozevsi?

Poslechněte si celé speciální vysílání Magazínu Experiment z centrálního ropného tankoviště.

Spustit audio

Související