Magazín Experiment: Proč obhajovat absolventské práce ve virtuální realitě? A jak žije první dítě ze zkumavky?
- 0:00 obhajoby bakalářských prací ve virtuální realitě;
- 4:10 robotická budoucnost stavitelství;
- 8:19 nástroj řízeného zničení kosmické stanice;
- 9:07 simulace výtoku lávy želatinou;
- 12:38 archeologové přepluli Egejské moře v pravěkém člunu;
- 16:16 rozhovor s prvním dítětem ze zkumavky
Ve virtuální realitě si nemusíte jenom hrát, můžete v ní třeba taky obhájit bakalářskou práci. Stejně jako to na konci tohoto semestru udělalo prvních šest studentů v Česku. Čerství absolventi stavebního inženýrství na brněnském Vysokém učení technickém sebe i zkoušející přenesli do digitálního prostředí a provedli je vlastním návrhem domu.
Aleš Kalčík otevírá oválnou krabici a vytahuje z ní VR brýle a konzole. „Teď vám ukážu, jak vypadala moje obhajoba bakalářské práce, zřejmě první ve virtuální realitě,“ předesílá.
Čerstvý absolvent studijního programu Stavební inženýrství Vysokého učení technického v Brně vytvořil ve virtuálním prostředí model bytového domu o 12 bytových jednotkách, čtyřech nadzemních a jednom podzemním podlaží.
Každý detail pod drobnohledem
A tak si nasazujeme brýle, bereme do rukou konzole a vydáváme se na prohlídku. Nejdřív je potřeba se trošku zorientovat v prostoru, prostředí vypadá trochu jako v počítačové hře. Před sebou vidíme dům s 12 byty. „Nejprve se můžeme podívat třeba do jednotlivých podlaží,“ navrhuje Aleš Kalčík.
A hned nahlížíme do jednoho z pokojů. „Jedná se o obývací pokoj. Podobně jako v počítačových hrách si můžeme volně procházet dispozicí bytu,“ komentuje čerstvý bakalář v oboru stavebního inženýrství.
Jsme sice ve virtuální realitě, ale každý konstrukční detail, který vidíme, odpovídá reálně projektované budově. „Jsou zde přesně definovány materiály i jejich tloušťky. Lze se podívat na detaily, například na osazení oken nebo na styky nejrůznějších konstrukcí,“ potvrzuje Aleš Kalčík.
Nahlédněte domu pod sukně
VR prostředí umožňuje procházet si nejen byty, ale můžeme se podívat i do hlubších útrob domu. A tak Aleš Kalčík několika dotyky na ovladači odstraňuje stěny a už si prohlížíme zvláštní propletenec trubek, který míří vysoko vzhůru i do stran.
„Jedná se o kompletní rozvody instalací v domě – rozvody vzduchotechniky, studené nebo teplé vody kanalizací, ať už dešťové, nebo splaškové. Vše si můžeme zvětšovat nebo zmenšovat a s celým modelem si můžeme volně podle potřeby otáčet,“ popisuje.
Aleš Kalčík takto při obhajobě první bakalářské práce ve virtuální realitě provázel vyučující. Ti měli k dispozici navíc ještě další možnosti, jak si návrh detailně prostudovat. Oskenováním QR kódu na projektu si mohli zobrazit třeba skladby konstrukcí – například jaká je použita tepelná izolace na obvodové stěně.
„Pomoci QR kódu bych si mohl zobrazit třeba všechny zámečnické nebo truhlářské výrobky, okna a dveře, jaký mají tvar, z jakých materiálů jsou, jakou mají barvu,“ pokračuje jeden ze zkoušejících Jan Pěnčík z Fakulty stavební VUT v Brně.
Budoucnost začíná už teď
Studenti ale museli odevzdat i klasické výkresy na papírech. Virtuální realita tak pro ně byla dobrovolná práce navíc. Naučili se ale něco, co v Česku architekti nebo developeři nabízejí jen zcela výjimečně. Když budou umět zákazníky takto provést návrhem domu, získají podle Jana Pěnčíka konkurenční výhodu.
„Kdybych byl laik, kupoval si byt a nedokázal bych číst 2D výkresy, tak by mně ta virtuální realita velmi pomohla. Protože bych získal přehled, jak to v tom budoucím bytě bude vypadat, kam bude svítit slunce a tak dále,“ dodává vyučující.
Bakalářskou práci Aleše Kalčíka zkušební komise nominovala na cenu děkana Fakulty stavební VUT. Podobné práce na ní letos obhájilo pět dalších studentů a podle vyučujících jich bude v dalších letech přibývat.
Související
-
Smyk i náklon jako ve skutečnosti. Simulace jízdy ve virtuální realitě pomůže řidičům i vývojářům
Stačí si nasadit brýle na virtuální realitu a můžete si nacvičit i tu nejsložitější křižovatku ve městě.
-
Ošálený mozek? V Americe testují léčbu traumat virtuální realitou. Pomoci může i na Ukrajině
Panické ataky, deprese i důsledky mozkové mrtvice pomáhá řešit klinická virtuální realita. Podle amerického psychologa Alberta Skip Rizza je úspěšnost terapie přes 60 %.
-
Virtuální realita pomáhá léčit závratě. Lékaři v Motole ji pouštějí lidem po operaci mozku
Lidem se závratěmi a poruchami rovnováhy pomáhá virtuální realita. Lékaři z Fakultní nemocnice v Motole vyvinuli speciální rehabilitační systém pro lidi po operacích mozku.