Magazín Experiment: Jak zastavit auto na dálku? A jaký vliv mají změny klimatu na běžnou farmu?

24. únor 2024

  • 0:00 témata Magazínu Experiment
  • 00:34 zastavování ujíždějících aut na dálku
  • 04:28 rozhovor s Jakubem Haraštou
  • 8:31 změna klimatu a dopady na farmáře
  • 12:05 vesmírné technologie v archeologii
  • 15:32 nové metody v endoskopii

Policisté by mohli za několik let zastavovat prchající řidiče bezpečněji. Jejich experti totiž spolu s vědci z pražského ČVUT a brněnského VUT vyvíjejí systém zastavování aut na dálku. Namísto fyzického vytlačování policejním vozem nebo pokládání hřebového pásu propichujícího pneumatiky by mohli policisté pronásledovanému autu elektronicky vypnout čerpání paliva do motoru.

Se Zdeňkem Lokajem z ČVUT se chystáme vžít do rolí policistů, kteří zastaví ujíždějící auto. Pronásledujeme ho se zapnutými majáky, ale řidič ani na druhou výstrahu nereaguje, takže můžeme použít nový systém zastavení vozidla na dálku.

Policie na tabletu vidí všechna auta s touto technologií asi na vzdálenost 250 metrů

Bereme do ruky tablet, na jehož displeji se pohybují auta stejně jako na silnici před námi. Zvolíme pronásledované vozidlo a stiskneme tlačítko Blokovat. Autu se hned rozblikaly blinkry a začíná zpomalovat.

„Odpojili jsme mu přívod paliva. To je způsob, jakým jsme schopni vozidlo znehybnit, ale ne ho zastavit přímo na místě, protože to by bylo příliš nebezpečné,“ vysvětluje Zdeněk Lokaj.

Bezpečně, a přitom efektivně

O něco později přesedáme do jiného auta a vžíváme se naopak do role prchajících.

Čtěte také

Ujíždíme policistům, kteří se stejně jako my předtím pokusí naše auto paralyzovat. Za chvilku se ozve cvaknutí zámku dveří a Zdeněk Lokaj za volantem potvrzuje, že systém právě odpojil přívod paliva. Dokud policisté opět blokování nezruší, můžeme šlapat na plyn, jak chceme, ale auto už dál nepojede. Vozidlo dojede setrvačností a bezpečně zastaví.

Policisté by díky této nové technologii nemuseli přistupovat k nebezpečným donucovacím prostředkům, jako je třeba řízený náraz do vozidla, použití zastavovacích pásů nebo v krajním případě střelbě do pneumatik.

Technologie V2X v praxi

V kufru pronásledovaného vozidla mi pak Zdeněk Lokaj ukazuje dvě krabičky. Bílá ovládá přívod paliva do motoru a modrá, která je k ní připojena, je komunikační. „Ta modrá se už dnes do některých nových aut montuje. Do budoucna by to měla být standardní výbava všech osobních vozidel,“ vysvětluje.

Technologie V2X (vehicle-to-everything)

Technologie umožňující vzájemnou komunikaci mezi účastníky silničního provozu a dalšími prvky silniční infrastruktury, jako jsou semafory, meteostanice, dálniční výstražné vozíky, pracovní stroje atd.

 

Vědci tady využívají už existující technologie, která umožňuje autům komunikovat s okolím třeba o dopravní situaci. „Města, křižovatky i dálnice nejen v České republice jsou už dnes osazeny zařízeními, díky nimž je možné přijímat takzvané V2X zprávy nebo také kooperativní zprávy poskytující aktuální a místně relevantní informace,“ potvrzuje Zdeněk Lokaj.

Odolá hackerům

Navzdory nesporným výhodám nového systému se nabízí otázka, jestli se možnost zastavit auto na dálku proti vůli řidiče, nedá také snadno zneužít. Co kdyby si třeba nějaký hacker sám vytvořil program, kterým by se do systému naboural, a posílal vozům příkazy?

Podle Zdeňka Martináska z Vysokého učení technického v Brně to možné nebude. Jeho program by totiž neměl klíč, který by mu umožnil v systému komunikovat.

„Klíč se získává při registraci, a pokud ho nedostanete, nejste validní v systému a vaše zprávy nikdo nečte,“ ujišťuje. Auta by tedy na takový program nijak nereagovala.

Nebezpečí je spíše v lidském faktoru, třeba v nedostatečné ostražitosti samotných policistů. „Pokud by nějaký hacker dokázal odcizit tajný klíč policejní jednotky, tak by si mohl zprávu podepsat,“ připouští Zdeněk Martinásek.

Zdeněk Lokaj z ČVUT ukazuje na dvě krabičky, díky kterým celý systém funguje

Do praxe až za 5 let

Takovýto komunikační systém zatím mají jednotky procent vozů. Podle expertů jich ale bude přibývat a potom by ho policie mohla začít využívat.

„Podle naší právní analýzy, na které jsme spolupracovali s právníky z Masarykovy univerzity, se domníváme, že současná právní úprava zákona o Policii České republiky umožňuje takovéto prostředky využít,“ říká Zdeněk Lokaj.

V praxi to bude ovšem možné nejdříve za pět let.

Poslechněte si celý Magazín Experiment.

autoři: Michal Šafařík , and
Spustit audio

Související