Před inteligentním policejním autem se neschováte v dešti ani ve tmě

31. červenec 2018
02732410.jpeg

Kamery v autě už nemusí sloužit jen k záznamu videa. Slovenská společnost Soitron vyvinula systém inteligentního policejního vozu Mosy, který díky poslední generaci kamer umí například i vyhodnocovat, jestli auto, kolem kterého hlídka projíždí, není kradené.

Inteligentní policejní vůz je podle Pavla Palásthyho ze společnosti Soitron kromě radaru na měření rychlosti vybavený také kamerami schopnými rozeznat SPZ kolemjedoucích vozů.

Jeden hlídač na sto objektů? Díky chytrým kamerám běžná praxe

Kamery (ilustr. foto)

Říká se, že vrátný, uklízečka a noční hlídač jsou nejdůležitějšími lidmi v jakékoli firmě. Právě ostrahu ale už začínají nahrazovat kamerové systémy s analýzou obrazu. Třeba švédská společnost Securitas takto v Evropě sleduje statisíce kamer a v posledních třech letech tento systém začala zavádět i v Česku.

Tablet na přístrojové desce pomáhá policistům s určováním polohy. Identifikují i umístění ostatních policejních jednotek, a navíc jsou v neustálém spojení s dispečinkem. Práci policistům usnadňuje i vestavěná čtečka dokladů napojená na policejní databáze anebo tiskárna na pokutové bloky.

Důležité jsou ale především kamery – na voze můžou být umístěné až čtyři. Obraz z nich zpracovává počítač umístěný v kufru auta. Kamery by měly být schopné pořizovat záznam v téměř jakýchkoliv světelných i povětrnostních podmínkách.

Vidí i potmě

„Největší problém je déšť kombinovaný se světlem pouličních lamp a reflektory protijedoucích aut, které by mohly kameru oslepit,“ říká Dalibor Smažínka ze společnosti Axis, která kamery pro projekt Mosy dodává. „Díky tzv. lightfinder funkcionalitě patentované naší společností je tato kamera schopná vidět i v šeru, a to dokonce barevně.“

Radar, kameru a tablet používá posádka policejního Passatu nejčastěji

Další kamera umístěná na střeše vozu navíc umí rozpoznávat poznávací značky vozů, kolem kterých vůz projíždí. Kromě toho je rovnou porovnává se seznamy kradených vozů nebo vozů, které nemají zaplacené pojištění, nebo nemají platnou technickou kontrolu.

„Policisté podle toho, co kamera zjistí, dostávají rovnou na obrazovku informace, zda je to kradené vozidlo, anebo má jen neplatnou STK,“ dodává Pavel Palásthy.

Kamera, před kterou neujedeš

Hlavní kamera na rozpoznávání SPZ je umístěná na střeše policejního auta. Sestává z několika kamer – barevné, černobílé, infračervené a kamery citlivé na infra podsvícení poznávacích značek. To umožňuje, že jsou značky čitelné, i když je tma a běžným okem se značka nedá rozpoznat.

Přemnožené dopravní značky ohrožují bezpečnost. Policie i řidiči jsou bezmocní

Dopravní značky

Kolem českých silnic je prý zbytečně moc dopravních značek. Odhadem jde zhruba o 30 tisíc cedulí. Dlouhodobě na to upozorňuje jak policie, tak někteří řidiči – ale marně.

Kamera navíc umí značku vyfotit až do 250 kilometrů rozdílu v rychlostech obou aut. To znamená, že i když kolem stojící policejní patroly projede vůz rychlostí 250 kilometrů v hodině, kamera jeho značku zachytí.

Kontrola i bezpečí pro policisty

Na Slovensku používala policie první verzi systému ještě před třemi lety. V některých vozech ho mají policisté nainstalovaný doteď. Systém ale neslouží jen ke zjednodušení práce policistů, díky němu je služba policistů také transparentnější.

„Systém byl postavený tak, aby nekontroloval jen řidiče, ale i policisty. A také opačně, protože se stává, že občas někdo obviní policistu, že se nechoval, jak měl. Ovšem když je všechno zachycené na videu, nedá se proti tomu nic namítnout,“ uzavírá Pavel Palásthy.

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas