Letiště Václava Havla nestíhá odbavovat zavazadla. Vyzývá: Nejnutnější věci si vezměte přímo do letadla

3. červenec 2024

Pražské Letiště Václava Havla nestíhá odbavovat zavazadla cestujících. Ještě v úterý na své kufry čekaly asi dva tisíce lidí. Některým chybí už od neděle. Letiště cestující vyzývá, aby počítali s tím, že jim kufr přiletí na dovolenou později, a vzali si nejnutnější věci přímo s sebou do letadla. „Je to dobré doporučení, které potom možná lidé budou využívat i při běžných cestách mimo takto mimořádné situace,“ hodnotí ředitel Evropského spotřebitelského centra Ondřej Tichota.

Pokud někomu na dovolenou kufr dorazí se zpožděním třeba den či dva, na co má potom v takovém případě nárok?

Práva cestujících v případě zavazadel se řídí Montrealskou úmluvou. Ta říká, že lidé mají právo na náhradu skutečně vzniklé škody. To znamená, že pokud letím v tomto období na letní dovolenou někam k moři a kufr mi den nedorazí, budu si asi muset koupit nějaké oblečení. Mohou to být plavky, spodní prádlo.

Ale pokud letím za nějakým jiným účelem a k tomu účelu mám něco v té batožině, může to být třeba oblek na svatbu nebo šaty, potom bych nemohl naplnit účel cesty, pokud bych neměl třeba vhodný oblek, pokud je vyžadován. I takové věci by dopravce měl proplatit, a to až do výše 35000 korun.

Letiště Václava Havla aktivuje linku 220111444 pro cestující, kteří nemají v destinaci své zavazadlo

Na koho se mají lidé v případě, že se jim tohle stane, obracet? 

Přímo na letišti se mají obrátit na přepážku baggage claims, tzn. reklamace zavazadel. Vzhledem k tomu, že se očekává nápor u této přepážky, letiště uvádí, že jsou vylepené QR kódy, kde si lidé mohou formulář stáhnout, je to formulář mimořádnosti. Ten se vyplní, potvrdí, potom se musí zaslat ještě dopravci, který náhradu škody vyplácí. Netřeba se obracet na letiště, ale na dopravce, se kterým má cestující smlouvu. Pokud to nevyjde, může se obrátit na některý ze subjektů mimosoudního řešení sporů ADR. Případně, pokud to bude aerolinka z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum.

Co všechno tedy lidé musí doložit, aby měli nárok na kompenzaci za pozdě doručené zavazadlo? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Petr Král , vma
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.