Letiště Václava Havla nestíhá odbavovat zavazadla. Vyzývá: Nejnutnější věci si vezměte přímo do letadla
Pražské Letiště Václava Havla nestíhá odbavovat zavazadla cestujících. Ještě v úterý na své kufry čekaly asi dva tisíce lidí. Některým chybí už od neděle. Letiště cestující vyzývá, aby počítali s tím, že jim kufr přiletí na dovolenou později, a vzali si nejnutnější věci přímo s sebou do letadla. „Je to dobré doporučení, které potom možná lidé budou využívat i při běžných cestách mimo takto mimořádné situace,“ hodnotí ředitel Evropského spotřebitelského centra Ondřej Tichota.
Pokud někomu na dovolenou kufr dorazí se zpožděním třeba den či dva, na co má potom v takovém případě nárok?
Práva cestujících v případě zavazadel se řídí Montrealskou úmluvou. Ta říká, že lidé mají právo na náhradu skutečně vzniklé škody. To znamená, že pokud letím v tomto období na letní dovolenou někam k moři a kufr mi den nedorazí, budu si asi muset koupit nějaké oblečení. Mohou to být plavky, spodní prádlo.
Ale pokud letím za nějakým jiným účelem a k tomu účelu mám něco v té batožině, může to být třeba oblek na svatbu nebo šaty, potom bych nemohl naplnit účel cesty, pokud bych neměl třeba vhodný oblek, pokud je vyžadován. I takové věci by dopravce měl proplatit, a to až do výše 35000 korun.
Letiště Václava Havla aktivuje linku 220111444 pro cestující, kteří nemají v destinaci své zavazadlo
Na koho se mají lidé v případě, že se jim tohle stane, obracet?
Přímo na letišti se mají obrátit na přepážku baggage claims, tzn. reklamace zavazadel. Vzhledem k tomu, že se očekává nápor u této přepážky, letiště uvádí, že jsou vylepené QR kódy, kde si lidé mohou formulář stáhnout, je to formulář mimořádnosti. Ten se vyplní, potvrdí, potom se musí zaslat ještě dopravci, který náhradu škody vyplácí. Netřeba se obracet na letiště, ale na dopravce, se kterým má cestující smlouvu. Pokud to nevyjde, může se obrátit na některý ze subjektů mimosoudního řešení sporů ADR. Případně, pokud to bude aerolinka z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum.
Co všechno tedy lidé musí doložit, aby měli nárok na kompenzaci za pozdě doručené zavazadlo? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Útok na Rusko, který se stal milníkem. Co víme o ukrajinské operaci Pavučina a jaké má dopady?
-
Zaplatil jsem za něco, co jsem neviděl. Cítil jsem se méněcenně, říká vozíčkář po koncertě Iron Maiden
-
Stanjura chce osvobodit bitcoinové miliardáře od placení daní. Skončit by měl i on, říká Pirát Michálek
-
ONLINE: Ukrajinci zasáhli Kerčský most, ukazuje video. Na jeho pilíře dali výbušniny