Letecké muzeum v jihoskotském Dumfries připomíná příběhy válečných obětí, třeba Františka Hekla
V uplynulých dnech jsme si připomněli výročí konce 2. světové války. Vítězství spojenců by nebylo možné bez žen a mužů, kteří položili za svobodu své životy. Jedním z nich byl i František Hekl, pilot 312. stíhací perutě RAF. Byl jedním z dvou a půl tisíců Čechů a Slováků, kteří prošli útvary britského letectva. František Hekl v Británii zahynul. Na jihu Skotska si ale jeho památku dodnes připomínají.
Letoun v hangáru je jako nový. Trup Spitfiru v šedo-zeleném maskování nese velká bílá písmena DU, tedy označení 312. československé letky RAF. Vedle kokpitu je kulatá česká vlajka. V tomto letounu v říjnu roku 1941 František Hekl zahynul. A to během cvičného letu.
Připomínka válečných obětí
„Je to takový Heklův památník. Smyslem našeho muzea je připomínat lidi, kteří ve válce obětovali své životy. Přicházejí sem návštěvníci z celého světa a s příběhem Františka Hekla se tady mohou seznámit,“ říká David Reid, kurátor leteckého muzea, které už desítky let provozují s nadšenci na bývalém letišti v Dumfries na jihu Skotska.
„Oprava zabrala sedm let. Některé části letounu, jako třeba křídla, jsme museli vyrobit znovu. Řada prvků, například přístrojová deska, je původních. Mnohé jsou stále funkční, např. poziční světlomety. Jsou v nich ještě původní žárovky. Když jsme letoun po čtyřiceti letech vytáhli z vody, připojili jsme k nim baterii a žárovky se rozsvítily,“ popisuje David.
Čtěte také
V sobotu 25. října 1941 vystartoval šestadvacetiletý pilot na svůj druhý samostatný cvičný let. Na základnu se ale nevrátil, zřítil se do jezera Loch Doon a zahynul. O čtyřicet jedna let později vyzdvihli vrak ze dna jezera nadšenci z Dumfries. Pátrání po letadle trvalo čtyři roky.
Dvanáctiletý svědek a zvířené bahno
„Přihlásil se nám svědek, který nehodu viděl. Tehdy mu bylo dvanáct let. Označil zhruba místo, kam se letoun zřítil a my tam začali hledat. Viditelnost ve vodě byla skoro nulová, na dně je vrstva bahna, které se okamžitě zvířilo. Trosky nakonec ležely daleko od místa, kde jsme hledání začali,“ vzpomíná ředitel muzea Peter Howieson.
Pozůstatky Františka Hekla ale v kokpitu, ani jinde v letadle nebyly. „Ne. Jeho tělo jsme nenašli. Kdyby jeho ostatky byly v letounu, ministerstvo obrany by nám nedovolilo trosky vyzvednout z jezera. Byly by prohlášeny za válečný hrob,“ vysvětluje.
Návštěva prasynovce z Prahy
Když před třemi lety opravený Spitfire Františka Hekla poprvé vystavili, přišly hned první den do muzejního hangáru dva tisíce lidí. Do leteckého muzea později dorazil i Heklův prasynovec.
„Pamatuji si, že byla středa odpoledne. Už jsme chtěli zavřít, když se u brány objevili dva muži s batohy na zádech. Jeden z nich říkal, že přijeli z Prahy a že tu máme letadlo jeho prastrýce. Jmenoval se také Hekl. Přespal u mě doma, ale pak jsem kontakt na něj ztratil. Rád bych se s ním zase spojil,“ říká kurátor leteckého muzea David Reid.
Související
-
Všechny skončily ve šrotu, jen jediný zůstal. V britském Cosfordu oživují bombardér Wellington
Bombardér Vickers Wellington je poslední zachovaný stroj tohoto typu na světě. Už několik let na něm pracují restaurátoři v muzeu Královského letectva v anglickém Cosfordu.
-
Ve vojenském muzeu nedaleko Drážďan mají kostru stíhačky Focke-Wulf 190 i český Mig 21
V lesích severně od Drážďan se kdysi táhl dlouhý pás vojenských letišť. Se stavbou začali nacisté, na jejich plány navázali východoněmečtí komunisté. A devadesátá léta?
-
Každý první let nového letounu je životní událost, říká zkušební pilot
V sobotu to bude sto let, co se k nebi poprvé vznesl dvojplošník Bohemia B5. Novou éru otevírá letoun L39 NG, který poprvé vzlétl v prosinci. Jak vypadá výroba prototypů?