Kvalitní číšník, to je požehnání pro restauraci i pro hosta. Važme si podniků s dobrou obsluhou, říká Pavel Maurer
Číšník a číšnice, pan vrchní, servírka a vůbec obsluha v restauraci – to je asi nekonečné téma všude na světě! Pokud narazíme v restauraci na nevlídnou, ledabylou, či dokonce neurvalou obsluhu, většina z nás se tam už nikdy nechce vrátit.
Podle mých dvacetiletých zkušeností, kdy sleduji hodnocení restaurací v oblasti kvality jídla, obsluhy a interiéru, jsem zjistil, že většinou, když návštěvník není spokojen s obsluhou, tak automaticky zhoršuje i své známkování jídla – nejméně o jeden stupeň k horšímu.
Takže jinými slovy: Jídlo může být vynikající, kuchaři v kuchyni metají kozelce, ale špatná obsluha vám stejně zkazí chuť!
Na nedostatek kvalitního personálu si v poslední době stěžují téměř všichni. Posledně mi říkal jeden provozní, že když konečně sežene nějakou alespoň trochu použitelnou pracovní sílu, první požadavky zní: „Kolik dostanu na bonusech? Kdy bude dovolená? A přes víkend se mi nechce do práce!“
Co se týče jejich vzdělání v oblasti gastronomie či znalosti cizích jazyků, je to prý většinou bída s nouzí. Přitom všichni, hosté i restauratéři, moc dobře víme, že zkušená, milá a aktivní obsluha je schopna nás u stolu přesvědčit, že si dáme předkrm, dezert, kávu, lepší víno nebo stopečku likéru na dobré zažití, i když jsme původně plánovali, že si objednáme jenom něco malého na zub!
Jak má vypadat správná obsluha?
Kvalitní číšník nám snadno vysvětlí, že má dnes čerstvou rybu a že k ní bude jako předkrm vhodnější marinovaná řepa namísto našeho bloumání nad jídelním lístkem. Chytrý číšník nám nenabídne to nejdražší víno, aby vzbudil naše podezření, ale má vždy v záloze nějakou střední cestu, která je podpořena argumentem cena/výkon.
Když cítíme, že si své práce váží, je hrdý na své znalosti a jedná s námi nepodlézavě, ale jako rovný s rovným, jistě to každý z nás ocení. Všichni se totiž rádi vracíme do podniků, kde potkáváme osobně třeba majitele, kuchaře nebo číšníky. Poznáváme je, někdy oni poznávají nás a zdravíme se jako známí.
To je další úžasná věc, když vás pozdraví, pamatují si, že jste u nich párkrát byli a úplně největší vrchol profesionality je, když si dokonce vzpomenou, co vám naposled chutnalo a že pijete vodu bez bublin.
Dobrý číšník, to je požehnání pro restauraci i pro hosta. Važme si podniků, které jim věnují svoji pozornost a drží si stabilní personál. To pak funguje všechno perfektně nejen na place, ale i v celé kuchyni.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Expert: Evropa kupuje z Ruska víc jaderného paliva než před válkou. Je těžké vyhnout se Rosatomu
-
Fakulta potřebuje personální změny. Za rok, co jsem odvolal Ševčíka, se nic nezměnilo, říká rektor VŠE
-
Zemětřesení trvalo dvě minuty. Myanmar už požádal o mezinárodní pomoc, říká český diplomat
-
Pozitivní fotografie a společný zpěv. KLDR vítá turisty, ale jen ty z Ruska. Volný pohyb nemají