Kuchař Ondřej Koráb: Lidé začali přemýšlet, co si dávají do pusy

Prague Food festival na pražském Vyšehradě je největší českou gastronomickou událostí roku. Letos se koná již 12. ročník tentokrát s podtitulem Kulinární trendy. Událost připomíná také sto let tradice české kuchyně.

Současná moderní kuchyně se snaží o přirozenost a respekt k přírodě i jejím cyklům. Tak by se dala shrnout základní témata letošního Prague Food festivalu. „Není zájem, mít celoročně na meníčku chřest, je to naprosto zbytečné a jsou jiné suroviny, které jsou v lepší formě. Chřestová sezóna je zrovna teď, začala před měsícem a bude ještě čtrnáct dnů až 3 týdny podle počasí,“ vysvětluje kuchař Ondřej Koráb.

Co se týče lokálních surovin, je lepší, když suroviny nejsou dováženy z daleka, netrpí přepravou, není potřba je mrazit. „Pokud je možnost, tak určitě používat věci dostupné v Čechách,“ doporučuje velká naděje české gastronomie. I superfood, který je  v oboru v poslední době jedním z nejčastěji zmiňovaných slov, najdete i u nás. „Jsou to suroviny, jenž jsou běžně známé, ale jsou energeticky, vitamínově i minerálně na vysoké úrovni a proto jsou zdravé pro náš organismus,“ popisuje Koráb a vychvaluje například červenou řepu.

Ondřej Koráb je velká naděje české gastronomie. Má za sebou praxi u mnoha významných zahraničních michelinských kuchařů a je držitelem titulu Kuchař roku nebo Objev roku 2015.

V rámci letošního ročníku Food festivalu se odkazuje i na stoletou tradici republiky a české kuchyně. Co z naší kuchyně by nemělo zapadnout? „Je to vidět na turistech, co si dávají, na co slyší. Pečená kolena, svíčková, rajská, guláš. Česká kuchyně má své poklady a její chutě nejsou známé pro celý svět. Nevýhoda je, že ty pokrmy jsou těžší a člověk není tak aktivní,“ směje se  Koráb.

Česká kuchyně ale některé své poklady zapomněla a znovu se k nim vrací. Příkladem může být kremrole. „Když se podíváme před pěti, deseti lety nikde v moderních cukrárnách nebyly. Teď celá Praha dělá kremrole. Je to jedna z věcí, která se zapomněla a vrátila. Cukráři budou říkat, že je to jednoduché, správná receptura, správný postup... I jednoduché věci se dají zkazit,“ upozorňuje Koráb.

Na talíři musí být vidět láska. Člověk to co dělá, na to musí být hrdý. Když vaříte s láskou a dáte si záležet, tak na talíři je to vidět a strávník to vyzkouší na vlastní kůži.
kuchař Ondřej Koráb

Fakt, že slova jako lokální nebo sezónní pronikla i do bězné marketingové komunikace řetězců, můžeme brát jako důkaz větší informovanosti a důrazu na stravování obecně. „Jsme masírováni dobrým jídlem, reklamou na jídlo. Lidé začali přemýšlet, co si dávají do pusy, utrácet za jídlo. Lidé se snaží dobře vařit, jedí dobře,“ raduje se držitel titulu Kuchař roku.