Jiří Kvasnička ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Pražští taxikáři jsou nekonečný příběh. Vždy, když po nějakém čase utichne poslední skandál s předraženým jízdným, vynoří se další. Aktuálně se podařilo švédskému turistovi natočit, jak taxikář používá takzvané turbo, tedy nástroj, který zvýší rychlost načítání ujetých kilometrů a peněz na taxametru. Celkem rychle se ukázalo, že řidič jezdil v barvách jedné z největších taxislužeb v zemi AAA Radiotaxi.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Začíná Dvacet minut. Ve studiu je se mnou jednatel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Dobré odpoledne.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Dobré odpoledne.

Čtěte také

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak se přihodilo, že šéf největší taxislužby v zemi přijel pozdě do rozhlasu?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Totální zácpa.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste to špatně odhadl?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Z Kačerova sem hodinu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pojďme začít, pane Kvasničko, vašimi 2 dny starými větami ze serveru Lidovky.cz a ty znějí: "Všichni vědí, že turbo má v autě více jak polovina taxikářů, když ne v celé České republice, tak minimálně v Praze. Teď někdo natočil AAA, já to beru." Stojíte si za tím i dnes?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Jestli to má tolik řidičů? Je to údaj z roku 2002, kdy jsme s Norou Novákovou točili dokument asi dvacetiminutový, ty čísla tehdy byla taková. Já se nedomnívám, že v současné době by měla být jiná, protože státní správa, si myslím, nikterak nepostoupila v potírání tohoto jevu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A jenom pardon, abych tomu rozuměl, každý, kdo si v Praze sedne do taxíku, tak s o něco vyšší než poloviční pravděpodobností počítat s tím, že bude okraden?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
To ne, ne, ne, ne, já si nemyslím, že se to používá vždycky. Určitě to tak není. Každej si rozmyslí z těch řidičů, kdy to použije, kdy ne, aby nebyl malér samozřejmě, protože jsou lidi, který mají naučený trasy. Řekněme si to takhle, taxikář třeba stojí na jednom místě, velice dobře zná lidi ze svého okolí, kteří jezdí. Čechy určitě to tolik nepostihuje jako cizince, kteří se v městě neorientují a tam se samozřejmě to turbo používá daleko častěji, než u lidí, který takříkajíc taxikář má zmáknutý a ví, že jezdí po stálé trase, tak tam si to nedovolí. To samé se týká dispečinku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Chápu. Já si jenom, pane Kvasničko, potřebuju srovnat některé věci. Vy jste mi říkal, že jste vlastně citoval údaj z roku 2002, říkáte, že podle vašeho názoru to nebude teď příliš odlišné. V březnu roku 2008 jste serveru Podnikatel.cz řekl, cituji: "Taxislužba je v Praze minimálně z 95 % v pořádku, což v praxi znamená, že 95 % pražských taxikářů dodržuje veškeré právní předpisy upravující taxislužbu včetně respektování maximální ceny za taxi v Praze." Tak.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já se k tomu vyjádřím. Já samozřejmě, pokavad takhle hovořím, tak hovořím za dispečink. Já mám samozřejmě ten vjem dispečinkového provozu, to znamená, že na dispečinku si to nikdo zkrátka a dobře nedovolí. Já těžko můžu mluvit takříkajíc za ulici, ale vnímán dispečinky pražský svým způsobem jako celkem, vnímán svůj dispečink a vím, že všechny dispečinky v Praze včetně mého informují zákazníka o ceně minimálně, o přibližné ceně bez provozního čekání.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A pardon, co to má co dělat s tím, jestli daný taxikář použije to turbo nebo ne?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
On si to nedovolí v době, kdy dispečink říká dopředu zákazníkovi cenu, my říkáme aplikací cenu dopředu po telefonu, kdy zákazník má na dispečinku možnost na internetu si dopředu spočítat cenu. On si nedovolí, v tomto případě si nedovolí to turbo použít. Já jsem přesvědčenej o tom, že z 95 % se používá turbo na ulici. Prostě přes dispečinky má zákazník vždycky jistotu, že dojede k cíli za předem stanovenou nebo předem proklamovanou cenu, protože my ze zákona máme povinnost zákazníka informovat o ceně, která ho čeká dopředu. Čili zákazník u AAA vždycky ví cenu dopředu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pokud ho teda ten váš taxík nechytí na ulici? Tak.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Čili já mluvím o dispečinku. To jsou čísla, který, já hovořím za dispečink, mám dispečink, čili hovořím vždycky o dispečinku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, dobře, ale ti taxikáři, kteří jezdí i pro vás, nabírají i lidi z ulice?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Tentokrát se to ukázalo. Byl to zaměstnanec jiné firmy, s kterou já jsem měl smlouvu, zprostředkovával jsem této firmě práci a samozřejmě, že zaměstnanec této firmy to měl v autě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ještě, abych si to úplně porovnal s těmi počty, protože za chvilku se dostaneme k tomu, jakým způsobem to můžete zjistit, ale serveru eVšudybyl jste před pár lety řekl, znovu cituji: "Praha má bohužel u taxislužby smůlu, že na jejím území existuje 100 až 150 jedinců, kteří vybočují z rámce obecné taxislužby, že mají tendenci účtovat si z centra na letiště 3 tisíce korun a povětšinou obsazují obchodně zajímavá místa."

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Tak a to se týkalo samozřejmě ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já se omlouvám, na mě totiž ta 3 vyjádření, které jsem vám citoval, tak na mě působí, jako kdybyste každou chvíli říkal něco trochu jiného.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Ne, ne, ne, vůbec ne. V tomto případě jsem hovořil o taxikářích, kteří jezdili, možná ještě někteří jezdí v Praze takzvaní 99korunoví taxikáři, kteří jezdili za 99 korun a těch se týkal tento příspěvek ve Všudybylu, kdy jsme komentovali zkrátka a dobře tyto skupinky řidičů, kteří, já nevím, 2, 3 roky nabízeli cenu za 99 korun, tak to byl příspěvek k nim.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kolik taxikářů tedy podle vašich informací teď v Praze používá turbo?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já znova opakuju, já mám informace z roku 2002.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak teď jsme o kolik, o 11 let později?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
No, ano, ale vzhledem k tomu, že se legislativně nic nezměnilo od tý doby, tak já opravdu nevidím důvod, proč by se ty počty nějakým zásadním způsobem měly měnit.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takže více než polovina taxikářů, kteří jezdí i pro vás, prostě má v autě to zařízení?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
To je otázka.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je otázka, kterou kladu.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
No, já vám na ni odpovím. Řidiči, kteří jezdí pod dispečinkem, nejsou natolik vázáni tou ulicí, to znamená, že si dejme tomu z 80, z 90 % vydělávají na dispečinku, mají výdělky za zprostředkovanou dopravu a nemají tuto potřebu zkrátka a dobře to turbo používat. Jestli ho mají namontovaný nebo ho nemají nemontovaný, já nevím. Já skutečně vycházím z roku 2002, nicméně může říct, že za rok 2013 jsem vyhodil 10 řidičů, kteří měli namontované turbo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak jste to zjistil?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Máme digitální taxametr na dispečinku a pokud přijde nějaká stížnost, tak si spočítáme prostřednictvím GPS jeho prostoje po křižovatkách, zkrátka a dobře trasu a tak a pokavad máme v ruce účtenku a zákazník ji dostane, tak se z toho dá samozřejmě odečíst to, že to turbo má, takže 10 lidí u mně kvůli tomu skončilo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je tedy návod pro zákazníky, kteří by případně byli nespokojeni s tou sumou, kterou zaplatili?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
No, určitě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tohle to by měli udělat?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Samozřejmě. Vždycky účtenku z taxametru.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ještě mi vysvětlete, pane Kvasničko, jeden možná rozpor, dnešní Lidovky.cz vás citují, jak říkáte: "Já do aut taxikářů vstupovat nesmím, protože to nejsou moje auta, máme je jen nasmlouvaná."

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Tak je to, tak to je.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená ...

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
To znamená to, že 90 % ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To já tomu rozumím, co to znamená, že ta auta máte nasmlouvaná, ale zajímá mě, jestli vás jako jednatele, majitele společnosti, který stojí v jejím čele, tak, jestli vás netrápí to, že nevíte, jestli vaši řidiči nebo ti, které jste nasmlouval, okrádají nebo neokrádají vaše klienty?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Tak mě to trápí 17 let, a proto jsem to v tom roce 2002 s tou Norou Novákovou natočil. Mimochodem najít v autě turbo není vůbec jednoduchá záležitost, protože to může být v současný době už bezkontaktní zařízení, které indukuje zkrátka a dobře nějaké impulsy na to zařízení a hledat ten zdroj toho je poměrně velký problém.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, že i kdybyste mohl do toho auta, tak nemusíte zjistit, že tam to turbo je?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Když nebudu vědět stoprocentně, že tam je, tak to bude problém ho hledat. Když si budu jistej, že tam je, tak ho najdu, tak ho najdu, ale rozmontovat auto jenom, jenom z důvodu toho, že se domnívám, tak je to velkej problém. Jako jsou to chytrý zařízení a říkám, jsou to bezkontaktní zařízení, který uměj indukovat elektrický impulsy svým způsobem nadálku a je to problém.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak to vypadá, když najímáte nějakého člověka jako řidiče? Máte nějakou podmínku třeba v té smlouvě, kterou s ním uzavíráte, že něco takového nesmí dělat, nebo že vás třeba, vašeho člověka jednou za týden pustí do toho auta, aby se mrkli, jestli čirou náhodou to turbo nenajdou?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
No, tak určitě podepisujou smlouvu o spolupráci, určitě podepisují cenový výměr, to znamená, že podepisují, jaké ceny budou na dispečinku nabízet a tím jsou v podstatě vázáni k tomu dodržovat zkrátka a dobře tu cenu, kterou oni si zvolili, že budou na dispečinku nabízet při několika různých službách, čili používají celkem 6 sazeb, tak tuhle tu cenu musí dodržovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, dobře a je tam někde nějaké ustanovení ohledně toho, že by někoho z vaší firmy přímo pustili do toho auta, aby se někdo znalým okem mrknul, jestli tam čirou náhodou takové zařízení není?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já to dělám teda 24 let a musím říct, že znalý oko na to najít turbo, já si myslím, že fakticky je to problém ho najít. Pak si ještě řekněme, jakým způsobem se dá hledat a jak státní správa dejme tomu může postoupit dál k tomu, aby ty turba našli. Pro mě v okamžiku, kdy nemám to momentální předražení, tak je to pro mě skutečně problém, protože já nevím, jestli to turbo v tom autě mám nebo nemám a nevím, jak ho mám hledat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A vy víte, jak to zařízení vypadá?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Vím, jak ty zařízení vypadají.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Na jakou dálku dokážou na ten taxametr působit?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Některý jsou drátovým systémem připojený, to znamená, že musí být propojený, a některý si myslím, že je to jako ovladač na garáž třeba.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Nezlobte se na mě, pane Kvasničko, mně se, možná to vidím špatně, mně se prostě nechce úplně věřit, že vy, jak jste říkal po 24 letech v byznysu, vaši spolupracovníci, kteří bezesporu jsou prostě zkušení matadoři v byznysu, že nedokáží alespoň třeba polovinu těch zařízení, která jsou třeba drátová, prostě odhalit?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Tak já se zase vrátím k tomu, já nemám smlouvu na to, abych vstupoval do vozidel a to je ten problém.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A já se vrátím k tomu, na co jsem se ptal, proč tu smlouvu nemáte?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Prostě ta smlouva není a já skutečně ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste jedna ze stran smlouvy. Kdybyste nabízel takové smlouvy, tak bezesporu ti, co pro vás budou chtít pracovat, je asi budou chtít uzavřít.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Ale, to máte pravdu, ale já v okamžiku, kdy tohle to dám do smlouvy, tak on mi přijede s autem, kde to turbo není. Odjede ode mě a má ho tam, to není pevná montáž. Čili já je můžu hledat, jak chci, proto říkám ano, přijdeli lepší ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
... aspoň takovým způsobem, který jsem já popsal, odhalit a řekněme eliminovat z toho trhu alespoň část těch zařízení?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já to neodhalím, protože to je přenosný zařízení svým způsobem. To, že ten řidič to měl pod šaltpákou, já jsem se k tomu vyjádřil, že tak, jak jsem to viděl takhle namontovaný, tak je to diletant zkrátka a dobře a věřil si to, že se mu nic nestane. V okamžiku, kdy se někdo bude bát toho, že by se na něj mohlo přijít, tak to nebude mít takhle namontovaný v autě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Skvělé, dostáváme se zpátky k té mojí původní otázce, z jakého důvodu ta vaše smlouva s tím daným člověkem neobsahuje klausuli, že kdykoliv vy nebo váš člověk bude chtít, tak se do toho auta mrkne, jestli tam náhodou to turbo není?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Tak může tam bejt, ale já, když ho zavolám toho člověka na kontrolu vozu, tak tam to turbo nebude.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A čirou náhodou nevíte vy vzhledem k tomu, že ho máte na dispečinku, kde se nachází ten člověk?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Ten člověk, který předražil?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ten, kterého chcete zkontrolovat včetně toho vozu?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
To sice mám a ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A víte, kam směřuju?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Jo vím ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Že byste mu třeba předem nemusel říkat?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Jo, že je budu stavět po ulici a budu je kontrolovat a tak dále?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je pro vás nepřípadná představa?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já nevím, kde to v tom ..., já skutečně jako těch způsobů, jakým způsobem to ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane Kvasničko, já vám rozumím, ale jestliže to je tak, jak vy říkáte, že polovina taxikářů, pan Kvasnička rozhazuje rukama pro naše posluchače, ale vy říkáte, že polovina taxikářů má namontované turbo. Pro vás jich jezdí kolik? 1200?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
1200.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
1200. Takže řekněme 600 z vašich taxikářů má namontované turbo, neříkám, že je používá. Myslíte si ...

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já říkám, že nemá 600 taxikářů u AAA namontovaný turbo, protože nepotřebujou zkrátka a dobře vydělávat na ulici a my pro ně, já mám jejich kontrolu. Čili já si nemyslím, že se to týká dispečinkových vozidel. Mně jde o to, že to skutečně ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když my se tady bavíme o případu, kdy to byl řidič, který jezdil i pro dispečink, vzal někoho z ulice a natáhl ho.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Byl to zaměstnanec jiné firmy, no zároveň.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, vždyť o tom se tady bavíme, vy najímáte lidi. No, tak teď ještě jednou zpátky. Dobře, to jsou vaše odhady toho, kolik z vašich taxikářů má turbo, vy říkáte, že je nepoužívají, dobře, tady jeden byl přistižen u toho, že ho používal. Opravdu vás nenapadlo se snažit o něco víc dostat pryč ty turba z vašich aut?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Víte, co mě napadlo při týhle tý příležitosti? Proč to nedělá kriminální policie České republiky? To je záležitost, která poškozuje ekonomiku státu, to není jenom, to není jenom turbo, to je i mazátko daní. Poškozuje to celou Českou republiku, poškozuje to Prahu, poškozuje to podnikatele jako já, poškozuje to samozřejmě zákazníky, ví se o tom od roku 2002, dá se samozřejmě velice jednoduchým způsobem zjistit, kdo to vyrábí, kdo to montuje, kdo to distribuuje a kdyby orgány činné v trestním řízení pracovali tak, jak mají, tak my tady dneska vůbec nesedíme, protože v Rakousku nevědí, co je to turbo, v Německu nevědí, co je to turbo, my to víme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane Kvasničko, dobře.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
A já mám, já mám ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dvě věci, podával jste trestní oznámení?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já jsem natočil dokument dvacetiminutovej a doufal jsem, že když tento dokument pomůžu natočit, že se něco v tomto státě bude dít a neděje se nic.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Až tady bude sedět šéf kriminálky třeba pražské, tak se ho na to budu ptát, teď tady nesedí, tak je to dost obtížná rétorická otázka.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
To já chápu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ale zpátky, vy říkáte, že to poškozuje celou republiku, poškozuje to vaši firmu.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Určitě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A já jsem se vás ptal a přiznám se, že jsem nedostal úplně odpověď, jestli náhodou celkem jednoduchým krokem, že si ve smlouvě vymíníte kdykoliv vstup do toho auta a zkontrolování, jestli tam to turbo je nebo není, tak, jestli náhodou byste se tím nestaral o renomé svojí firmy, protože přiznejme si, myslím, že vy to říkáte relativně často, renomé vaší firmy je těmito věcmi prostě poškozováno.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Určitě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, a tak ...

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já nemám opravdu, nevím, kde bych vzal technický prostředky na to zkontrolovat, já dělám 50 kontrol cenových měsíčně, to dělám. V okamžiku, kdy se mi tam objeví nějaký problém, tak to s řidičem řeším tak, že jde pryč od AAA.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dokud to nepoužívá a nikdo to nenahlásí, tak o tom problému nevíte?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Dělám 50 kontrol, mám na to 2 externí firmy, na léto najímám další figuranty, který pro nás jezděj, čili dělám minimálně 50 kontrol měsíčně. V okamžiku, kdy se tam objeví problém, jde řidič od AAA pryč. Čili tímto způsobem já eliminuju lidi, který to používaj. Používáme figuranty, kteří mluví anglicky, rusky, italsky, německy, obměňuju ty lidi a firmy, s kterýma spolupracuju, nemají jednoho figuranta, ale mají jich třeba 20.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takže myslíte, že ta kontrola je dostatečná?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Nemyslím si, že je ta kontrola dostatečná, ale je potřeba, aby se ta kontrola těch taxikářů spojila i se státní správou a bude po tý Praze opravdu klid. Já dělám proto celý léta, co můžu. Pro mě je samozřejmě daleko jednodušší z vašeho pohledu dělat kontrolní jízdy a tímto způsobem odhalovat turbo a je to tak. Pro mě je to samozřejmě daleko jednodušší, než někomu odstavit auto a zkrátka a dobře mu ho rozebírat a hledat něco, co prostě nemůžu, co se mi velice těžko mými prostředky bude hledat. Já nemám garáže žádný, kde bych zkrátka a dobře to auto mohl rozmontovat a tak dále, a tak dále. Čili dělám to tímto způsobem a je to 50 kontrol, 50 kontrol měsíčně minimálně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když jste říkal o státní správě, která by měla nějakým způsobem se víc podílet na té věci, jak byste si představoval to, že by se do toho státní správa víc pustila?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
No, včera jsme slyšeli v televizi, že Česká obchodní inspekce dělá 50 kontrol ročně v Praze. To je hrozný číslo, že jo, to je hrozný zjištění. Nicméně máme tady další instituce, které kontrolovat mohou a když už teda zjistí předražení, myslím si, že maj dobrý figuranty, myslím si, že vědí, kam mají jít. Myslím si, že vědí, kam dojet vozidlem, v tom není vůbec žádnej problém. Problém je v jedné věci, že se nevyužívá přestupkový zákon, zákon o přestupcích, který říká v jednom z paragrafů, kdy v okamžiku, kdy je věc použita k páchání trestné činnosti, a to je jedno, jestli je to přestupek anebo skutečně nějaký paragraf z trestního zákona, tak může být věc odejmuta, zabavena. Tou věcí se v tomto případě po opravdu těch konzultacích s policií, s právníky v minulosti bylo poměrně hodně, tou věcí se v tomto případě myslí vozidlo, čili pokavad státní orgán při kontrole zjistí, že s vozidlem, že vozidlem taxi bylo předražené jízdné a není to tím, že byla použita jiná sazba, to znamená, že tam byla navýšená dejme tomu čekačka, která tam nemohla bejt, anebo vzdálenost, která tam nemohla být.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak se stane co?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Tak by se mělo stát to, že to auto naložej na vlek, zabavěj ho, nechaj ho zkontrolovat a měl by dostat řidič tak, jako je tomu v mnoha zemích západní Evropy 10 tisíc euro třeba pokuty a 5, 10 let zákaz činnosti a byl by klid. A mělo by se začít, znova opakuju, mělo by se začít u výrobců tohoto zařízení. Poškozujou 17 let ekonomiku Český republiky, pověst Český republiky. Zkrátka a dobře já říkám, to, kdyby se na tomto problému pracovalo, tak tady dneska nesedíme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy, kdybyste to viděl to zařízení, pane Kvasničko, tak mi řekněte tohle to je, to je to turbo?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Já si myslím, že ne, protože maj různý formy. Neznám určitě všechny.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Podával jste třeba trestní oznámení na neznámého pachatele přímo jaksi někoho, u koho máte podezření, že právě je výrobcem turba?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
My jsme se dostali k výrobci turba, my jsme natočili ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak to skončilo jaksi ten podnět skrz ten dokument?

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
To skončilo tak, že si toho nikdo nevšiml, nikdo nedostal ani pokutu, nikdo nedostal ani podmínku, zkrátka a dobře se to nevyšetřovalo. Byl 3krát odvysílanej ten dokument. My jsme se skutečně dostali až do dílen, kde se to montuje, bylo natočený, jakým způsobem se to montuje, jakým způsobem se to nabízí a nic.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Máte představu, protože vy jste popsal ...

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
A tehdy opravdu, já ještě řeknu jednu věc, tehdy opravdu mi přetekla, ten pohár tý trpělivosti, protože to bylo dnes a denně 10 stížností na turba i na dispečinku, já už jsem nevěděl, co s tím mám dělat, tak jsem tohle to inicioval tehdy, aby se proto něco udělalo. Takže se to na dispečincích se to jaksi omezilo, protože přicházela nová technika a my jsme začali montovat do aut GPS, mohli jsme zkontrolovat trasy a tak dále, čili na těch dispečincích pražských se to opravdu z 90, z 95 % odbouralo jako to používání toho turba, problém je ta nekontrolovaná ulice, když to tak řeknu, to je problém.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Jednatel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička byl mým hostem. Díky za váš čas. Na shledanou.

Jiří KVASNIČKA, jednatel společnosti AAA Radiotaxi:
Na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl u mikrofonu Radiožurnálu. Přeji dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.