Jan Hřebejk

Kawasakiho růže je nejsložitější z japonských skládanek origami. Právě podle ní pojmenovali scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk svůj nový film, který měl premiéru před Vánoci. Václav Žmolík se hosta nedělního Víkendového Radiožurnálu Jana Hřebejka zeptal nejen na to, proč je k názvu filmu inspirovalo právě origami, ale zajímal se i o další okolnosti vzniku filmu, který v mnohém vybočuje ze série tragikomedií tvůrčího dua Hřebejk - Jarchovský. V pondělí 4. ledna bude hostem ekonom Pavel Kohout.

"Film je o rodinném dramatu, které se odehrálo někdy v minulosti. Diváci a v podstatě i protagonisté filmu si to, k čemu došlo, skládají z toho, co vychází postupně z různých náznaků najevo," vysvětluje Jan Hřebejk původ metafory obsažené v názvu.

Námět vymýšleli oba tvůrci společně, autorem scénáře je však pouze Petr Jarkovský a Jan Hřebejk přiznává, že když jej poprvé četl, ohromně jej dojal: "Nebyl jsem v tom sám, protože scénář byl oceněn v celkem velké konkurenci Cenou Sazky v rámci Českého lva v loňském roce."

Kawasakiho růže se vymyká ze série nostalgických tragikomedií známého tvůrčího tandemu a všimla si toho nejen kritika, ale i diváci. Cílem tvůrců bylo, jak zdůrazňuje režisér filmu, vytvořit charaktery a příběh, které jsou lidsky věrohodné a historicky pravdivé, jako se to podařilo například autorům německého filmu Životy těch druhých.

"Ten film mi skutečně evokoval, jak to tehdy doopravdy bylo složité. Nejhorší je zjednodušování," poznamenává režisér, který se v dramatu Kawasakiho růže pokusil o podobné odkrytí doby a vztahů.

Jak moc je podle režiséra důležité, aby se společnost vyrovnala s minulostí? "Je to především důležité pro každého osobně. Je to věc pochopení, k čemu v minulosti došlo, jak moc fungovala a jakým způsobem to ovlivňuje lidi dnes," říká Jan Hřebejk s tím, že se ve svém posledním snímku snažil ukázat na složitost morálních soudů tak, aby to bylo současně pro diváka strhující.

"Aby si divák neřekl: 'Aha, to je něco o minulosti.' To je o nás, o současnosti," uzavírá.

Jak vznikalo herecké obsazení filmu? Jak vypadá tvůrčí spolupráce Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, spolužáků z gymnázia, kteří spolu natočili už deset filmů? O čem bude jejich příští film, jehož obrysy se už v hlavách obou pomalu rýsují? A jak se daří českému filmu v době ekonomické krize? Také na to odpovídal Jan Hřebejk v rozhovoru, který si můžete celý poslechnout ze záznamu.

Záznam celého rozhovoru s Janem Hřebejkem i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: and
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.