Jan Čech

22. srpen 2008

Do studia Dopoledního Radiožurnálu zavítal v pátek Jan Čech, letecký mechanik ČSA, který se své profesi věnuje už 38. rokem. S Lucii Výbornou si povídal o náročnosti práce leteckých mechaniků, o nedávné letecké katastrofě v Madridu a také například přiblížil své zážitky z různých letišť. Bavili se také o budoucnosti nízkonákladových dopravců. V sobotu 23. srpna bude hostem režisér a producent Vladimír Darjanin.

V úvodu si Lucie Výborná povídala se svým hostem o nedávné tragické nehodě letadla na madridském letišti, kde přišlo po život přes 150 lidí. Jaké jsou pocity mechanika, který letadlo vypravoval?"Já jsem podobnou věc zažil jednou a doufám, že už nikdy nezažiji, protože to byly hodiny hrůzy. Stalo se to v sedmdesátých letech, když jsem vypravoval poštu do Bratislavy a stroj před přistáním havaroval. Člověku se pak promítá v hlavě tisíc věcí - jestli vše udělal dobře, něco nezapomněl nebo něco nepřehlédl. Pak se ukázalo, že to byla pilotní chyba. Ze zkušenosti a z knížek o nehodách vím, že z 95 procent za nehodu může lidský činitel. To je právě to z čeho jde hrůza. Co se týče neštěstí na letišti Barajas v Madridu, z informací, které zveřejnily španělské agentury, se domnívám, že zazmatkovala posádka letadla. Myslím, že začali brzdit, neubrzdili to, vyletěli z dráhy a spadli do strouhy, kde se letadlo rozbilo," domnívá se Jan Čech.

Čeští letečtí mechanici mají ve světě skvělou reputaci. "Já mám ty zkušenosti ze světa, že tam čekají až to dostanou hotové na talíři, zatímco my jsme dokázali díky letům, kde nebylo to či ono, udělat z ničeho něco. Ale hlavně si myslím, že tady byli vybíraní kvalitní lidi. Ti nekvalitní za chvíli odpadli, protože je to přestalo bavit, protože to není finančně zajímavá práce. Je to akorát strašná odpovědnost. Když jsem třeba pracoval v USA, tam přišel třeba člověk z ulice, například automechanik, kterého to vůbec nezajímalo a pak to tam tak trochu flinkali. Docela jsem byl z toho překvapený. Ta kvalita údržby letadel je u nás na daleko vyšší úrovni než třeba ve Spojených státech," uvedl letecký mechanik.

Jan Čech odpovídal také na dotazy posluchačů. Například na otázku, v jaké zemi by nesedl do letadla? "Já bych nesedl do určitého letadla. Může existovat zapadlá země, kde budou mít úplně nový aeroplán a do toho bych si klidně sedl. Ale když jsem třeba viděl s čím dokázali přiletět Jemenci do Prahy - s Boeingem, který měl v sobě díry - do toho bych váhal si sednout. Standardy údržby jsou ve světě různé. Samozřejmě Evropa je má poměrně vysoké. Ale asi bych se obával sednout do letadel v některých afrických státech či v postsovětských republikách," přiblížil Jan Čech.

Záznam celého rozhovoru s Janem Čechem si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: kbr
Spustit audio