Inventuru v mladoboleslavské automobilce provádí od května dron

V hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi testuje česká automobilka v současné době dron, který je schopen ze vzduchu rozpoznávat a počítat prázdné palety na vnějších plochách závodu
V hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi testuje česká automobilka v současné době dron, který je schopen ze vzduchu rozpoznávat a počítat prázdné palety na vnějších plochách závodu

Areál jednoho skladů Škodovky třikrát denně přelétává dron. Ve spolupráci s českým výrobcem dronů ho automobilka vyvinula tak, aby dosáhla rychlejší a přesnější inventury.

S Petrem Ungermanem, koordinátorem strategie logistiky a inovací Škody Auto, se díváme za dronem, který právě vzlétl z plochy před skladem a postupně teď prolétává nad řadami palet a zjednodušeně řečeno si je skenuje pomocí takzvaného lidaru.

„Dokáže detekovat až 300 tisíc bodů za vteřinu a na jejich základě skládá pomocí algoritmu obrazy. Tak dron rozpoznává objekty, v našem případě palety, a zároveň je i počítá.

Dronům patří budoucnost. Čeští odborníci se zaměřují především na vývoj jejich inteligence

Řízení dronu

Česko není zemí, kde by továrny chrlily statisíce dronů. Přesto se tu bezpilotní letadla vyrábí, a to pro celý svět. Češi se specializují na programování nejrůznějších aplikací pro drony nebo na vývoj bezpilotních letadel.

Rychlý, efektivní, nenáročný

Plochu před halou dron proletí po přednastavené trase asi za 10 minut. Po letu pracovník skladu dron uklidí zpátky na nabíjecí stanici. „Nasbíraná data putují bezdrátově do počítače, který na základě algoritmu vyhodnocuje naskenované snímky a detekuje obaly,“ popisuje Petr Ungerman.

V hale vidí pracovník na monitoru 3D model vyskladněných palet. Počítač pak palety spočítá a převede data z dronu do excelové tabulky. Kromě toho, že zjišťuje, kolik je ve skladu palet, pracovníci kontrolují i počet palet vyskladněných pro konkrétního dodavatele na příslušném úložišti.

Během aktuální zkušební fáze dron třikrát denně zcela autonomně zaznamenává počet prázdných palet na vnějších plochách jedné z výrobních hal v Mladé Boleslavi. Data se následně předávají do IT-systémů logistiky ŠKODA AUTO, kde se dále zpracovávají

Nenastydne a nechybuje

„Dřív musel skladník přijít k jednotlivému úložišti, vzít si tužku a papír, každou paletu spočítat, vyplnit si tabulku a pak to zanést do počítače,“ popisuje mi šéf skladu Lubomír Šrámek, jak inventuru palet prováděli ještě na jaře.

Díky nasazení dronu už pracovníci nemusí v dešti ani v zimě ve sněhu počítat palety. Lidé také mohli na rozdíl od dronu udělat chybu, třeba při přepisování údajů z tabulky do počítače. Navíc k obsluze dronu stačí jen jeden pracovník, který ho přenese z nabíjecí stanice na vzletovou plochu, spustí ho a po letu ho zase uklidí.

Za každého počasí

Zaměřit a zneškodnit, to je úkol antidronových systémů. Chrání letiště i jaderné elektrárny

03826573.jpeg

Prostor Letiště Václava Havla i vzdušný prostor nad Pražským hradem už opakovaně narušil dron. Za létání v zakázaných oblastech může majitel zařízení dostat vysokou pokutu a odborníci dokonce vyvíjejí tzv. antidronové systémy, které mají nepřátelské bezpilotní létající prostředky zajmout nebo zničit. V podobnou bezletovou zónu se proměnila i část pražského Císařského ostrova.

Do budoucna by navíc dron mohl mít dobíjecí stanici na střeše haly, kam by se sám létal dobít. Inventuru teď zvládne za téměř jakéhokoliv počasí. „Dron je napojený na naši meteostanici, která měří především sílu větru a automaticky znemožní jeho start, pokud je síla větru víc jak 10 metrů za sekundu,“ doplňuje Petr Ungerman.

Automatická inventura zatím funguje zatím jen na jednom pracovišti mladoboleslavského závodu. Do budoucna by ale drony mohly létat i u jiných skladů.

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související