Hudba žije s filmem. A když ne, je něco špatně, ví skladatelská legenda Ennio Morricone

Nejznámější skladatel filmové hudby je takovou osobností, že dojímá i samotné členy orchestru, s nimiž koncertuje. Ital Ennio Morricone si ani v 87 letech nepřipouští, že by mu při skládání někdy došly nápady.

15. ledna 2016 vystoupí Ennio Morricone v Praze, zřejmě na svém posledním koncertě u nás. Poctou pro českou hudbu je to, že ho doprovodí v Praze i na dalších koncertech po Evropě Český národní symfonický orchestr. I pro samotné hudebníky je práce s tímto mistrem vrcholným zážitkem. Zvláště proto, že Ennio Morricone je stále čilý.

„Skladatel, který zná sebe, svou osobnost, je si vědom své kulturní úrovně a vzdělání, vždycky najde novou inspiraci, pokud má dost fantazie a také vášeň pro to, co dělá,“ tvrdí samotný Morricone, který si pro pražský koncert připravil to nejlepší ze své tvorby. Ani dnes prý nemůže podcenit přípravu, musí si nastudovat různé souvislosti a pak teprve začne komponovat.

Čtěte také

Ennio Morricone je obrovská osobnost, shodují se čeští hudebníci

„Je nutné vědět, co se ve filmu odehrává, jaké je jeho pozadí. Příkladem je film Mise vyprávějící zajímavý příběh na pozadí skutečných událostí. A ty musíte znát,“ zdůrazňuje.

Jan Šmid a Ennio Morricone

„Zahraje jednoduché téma a pak ho rozvíjí takovým způsobem, jak by to nikdo nečekal,“ konstatuje Jiří Žigmund, který hraje na violu. Violloncelistka Olga Bílková ho doplňuje: „Pan Morricone je obrovská osobnost. Obdivuji, jak mu to v jeho věku myslí.“

Koncerty jsou důkazem, že jeho hudba nepotřebuje podporu obrázků, obstojí sama o sobě, i když pochopitelně vznikla k podpoře filmu a přenesení emocí.

Čtěte také

Skládání hudby má svá pravidla


Nová kniha: Ennio Morricone a jeho filmový svět
Ennio Morricone složil hudbu k více než 500 filmům a některé jeho melodie se staly kultovními. Kdo je tento hudební génius? Jak se rodila hudba k těm nejslavnějším snímkům? Jak komunikoval s věhlasnými režiséry, ať to byli Sergio Leone, Guiseppe Tornatore, Quentin Tarantino či Roland Joffe? Odpověď na tyto otázky najdete v knize Jana Šmída.
Více informací najdete na webu Radiotéky.

Podle Morriconeho platí pro skládání hudby k filmu jasná pravidla: „Hudba pro film potřebuje čas. Hudba žije s filmem, potřebuje stejný časový prostor, musí trvat tak dlouho, jak to snímek vyžaduje, aby divák pochopil děj, aby došlo ke komunikaci s divákem.“

„Když jedna sekvence filmu trvá sedm minut, pak i hudba musí trvat stejnou dobu, musí mít daný význam a smysl,“ dodává skladatel, který je v Česku pomalu jako doma. Natáčel tu totiž hudbu ke snímku The Correspondence o lásce studentky a profesora, v hlavní roli s Olgou Kurylenkovou a Jeremy Ironsem.

autor: jšm
Spustit audio