Horní hranice sankcí za přestupky by měla být minimálně dvakrát vyšší, říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý

Pokud se řidič dopustí přestupku, policisté ho musí zastavit a záležitost s ním vyřešit
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pokud se řidič dopustí přestupku, policisté ho musí zastavit a záležitost s ním vyřešit

Odradit řidiče od porušování pravidel a zvýšit bezpečnost na silnicích. To jsou hlavní cíle novely zákona o bezpečnosti silničního provozu, která počítá pouze se dvěma typy bodových postihů, a to 4 a 6 bodů. Ti, kteří nejezdí podle pravidel, by tak mohli v budoucnu o doklady přijít už po dvou šestibodových nebo třech čtyřbodových přestupcích.

Kromě jízdy na červenou jim čtyřbodová sankce hrozí třeba za výrazné překročení povolené rychlosti nebo jízdu pod vlivem alkoholu. S vyššími tresty ministerstvo dopravy počítá i za telefonování během jízdy, za které řidič dostane čtyři body místo současných dvou.

Cílem návrhu změny zákona je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích.

zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Telefon za volantem nepotřebujete

Podle nově jmenovaného ředitele dopravní policie Jiřího Zlého by řidiči měli být nejpřísněji postihováni především za přestupky, které jsou nejčastější příčinou dopravních nehod, tedy za nepozornost za volantem, rychlou jízdu a nedání přednosti.

„Dnešní vozidla umožňují telefonování bez nutnosti držet telefon v ruce, proč tedy řidiči pravidla silničního provozu nerespektují?“ ptá se Zlý a ukazuje tak na hlavní důvod, kvůli kterému se lidé nevěnují řízení.

Navrhované změny bodového systému, které by měla vláda projednávat začátkem roku 2020

Vyšší pokuty a přísnější postihy pro čerstvé řidiče

Návrh přichází také s tím, že zatímco řidiči s praxí se vybodují až při nasbírání dvanácti bodů, nováčci při pouhých šesti. V uplynulých dvou letech se podle statistik Ministerstva dopravy do této situace dostalo necelých 40 tisíc řidičů.

A přísnější by dopravní policisté měli být i při udělování finančních pokut. „Současné sankce byly koncipované někdy v roce 2005 nebo 2006, kdy vstoupila v platnost poslední větší novela zákona o silničním provozu. Je to tedy více než deset let zpátky a za tu dobu ekonomická síla České republiky vzrostla. Horní hranice sankcí by měla být minimálně dvakrát vyšší,“ říká Zlý.