Konec dvoubodových trestů pro řidiče? Návrh změn v bodovém systému vysvětluje šéf BESIPu

V Česku umírá na silnicích podstatně víc lidí než ve většině států EU. Ministerstvo dopravy to chce změnit. Mimo jiné úpravou bodového systému. Návrh změn představilo právě dnes. „Změna bodového systému je nutná,“ zdůrazňuje vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Bodový systém v Česku funguje od roku 2006. Přesně deset let poté, tedy v roce 2016, začala odborná veřejnost diskutovat nad jeho možnými úpravami. A výsledek těchto debat představilo ministerstvo právě dnes. 

„Bylo by dobré, aby ministerstvo návrh dotáhlo do konce. Pak ať se k němu vyjádří zákonodárci a odehraje se debata,“ shrnuje Tomáš Neřold v rozhovoru s Tomášem Pancířem.

Zpřehlednění bodového systému

Z průzkumů, které má k dispozici, prý vyplývá, že bodový systém jako takový smysl má. „Na řidiče začal platit zhruba po roce,“ připomíná výrazné snížení nehodovosti po zavedení bodového systému v roce 2006. „Máme ale také informace, že řidiči dnes přesně neví, za co je jaká sankce, systém není zcela přehledný.“

Právě to by měl nový návrh změnit. „Aby měl řidič jasnou informaci – aby věděl, že červená stojí tolik a telefon zase tolik,“ upřesňuje Tomáš Neřold. „Cílem je, aby vybodovaných bylo co nejméně a aby se zvýšila bezpečnost. Návrh také posiluje motivaci řidiče, aby přestupek vyřešil na místě.“

Návrh změny bodového systému mimo jiné počítá třeba se zavedením pouhých dvou sazeb bodů – čtyř a šesti. Dosud se přitom škála pohybovala od dvou do sedmi bodů. „Některé přestupky, které dosud byly dvoubodové, jsme přesunuli do nulového pásma. Aby za ně nebyl bod a aby se to vyřešilo třeba jen pokutou na místě.“

Proč u nás na silnicích umírá víc lidí než ve většině států Evropské unie? A opravdu by byl velký problém, kdyby si u nás cyklisté a řidiči mohli dát před jízdou jedno pivo nebo skleničku vína? Poslechněte si odpovědi v záznamu celého rozhovoru.

autoři: Tomáš Pancíř , als