Holografické brýle, virtuální realita a roboti. Jak dnes vypadá výuka na škodováckém učilišti?

14. květen 2018

Už jen u luxusních automobilek platí, že auta vyrábějí ručně. Sériovou výrobu většiny aut dnes obstarávají roboti – svařují díly, lakují karoserie. Budoucí automechanici je proto musí umět správně naprogramovat. Školy sázejí na moderní technologie, které by to měly žáky naučit. Pozadu nezůstává ani mladoboleslavská Škodovka.

Pavel Odvárka je povoláním koordinátor technického vzdělávání ve Škodovce. Právě mi ukazuje, jak se v místnosti plné robotických ramen a strojů ovládaných přes dotykové displeje studenti nanečisto učí, jak techniku ovládat.

Martin Horák má brýle, přes které vidí podobně jako přes sluneční, zároveň mu umí před očima vytvořit hologram motoru a on nebo jeho žáci pak jednoduchými gesty zvládnou takový motor vizuálně rozebrat a zase složit

A to ještě předtím, než dostudují a nastoupí do lakoven, lisoven, svářecích dílen nebo přímo na výrobní linku. Tam je už totiž velká většina práce robotizovaná a automatizovaná.

A když pracují roboti s člověkem, proč by nemohl člověk pracovat s robotickou umělou inteligencí? Třeba při konstrukci motorů. Místo knih, složitých papírových plánků a výkresů si stačí vzít holografické brýle.

Investice, která se vyplatí

Auta budoucnosti mají křídla i vrtule. Bude 21. století patřit automobilovému létání?

Létající auta jsou jednou z vizí budoucnosti rychlé přepravy ve velkých městech

Milovníkům aut budoucnosti se v Ženevě musí tajit dech. Hned na třech stáncích slavného ženevského autosalonu totiž stojí létající auta. Nejdál v jejich vývoji je nizozemská společnost PAL-V. Předběhla všechny své konkurenty, včetně slovenského Aeromobilu, a svůj stroj už prodává.

Martin Horák má brýle, přes které vidí podobně jako přes sluneční, zároveň mu umí před očima vytvořit hologram motoru a on nebo jeho žáci pak jednoduchými gesty zvládnou takový motor vizuálně rozebrat a zase složit.

Samotné brýle stojí asi 100 tisíc korun. Virtuální realita, kterou mají ve škodováckém učilišti také, je o dost levnější. Martin Horák si každopádně investice do nových technologií pochvaluje.

„Virtuální realita má pro žáky velký přínos, protože umožňuje vzdělávání se zážitkem. A to je to nejsilnější, co může v hlavě utkvět,“ hodnotí lektor.

Součásti motoru si studenti ukazují na reálném modelu

Studenti se tak jednoduše naučí, kde je umístěné palivové čerpadlo, alternátor a další nezbytné součásti motorového srdce auta.

Stále více žen

Studenti mladoboleslavské odborného učiliště se také každoročně zapojují do projektu studentského auta. Ze sériových modelů vytvářejí vlastní koncepty.

Virtuální realita je budoucnost e-shopů, věří vývojáři. Kdy si ve VR shopu koupíme první tričko nebo třeba auto?

Masivnímu rozvoji virtuálních obchodů zatím brání především pořizovací cena brýlí a dostatečně výkonného počítače na straně zákazníků

E-shopům se v Česku daří. Zákazníci na nich oceňují hlavně to, že kvůli nákupu zboží nemusí opustit svůj domov nebo kancelář. A co teprve kdyby si mohli zboží na internetu nejen koupit, ale i vyzkoušet ve virtuální realitě?

Ředitel školy Martin Slabihoudek si pochvaluje, že mezi studenty je rok od roku čím dál víc dívek. Celkově na škole momentálně studuje 112 dívek, což představuje asi 13 procent z celkového počtu studentů.

 

Více žen pak směřuje i do samotných závodů. Podobnou zkušenost popisují třeba i v nošovické továrně automobilky Hyundai.

autoři: Matěj Skalický , and
Spustit audio