Ekologie versus IKEA. Může být výroba nábytku pro masy udržitelná?
Schválně – kdo z vás nemá doma ani kus nábytku od švédské společnosti IKEA? Tato značka se stala symbolem cenově dostupného vybavení domácnosti, které navíc těží ze skandinávského designu. Může ale být výroba nábytku pro masy udržitelná? „Uvědomujeme si, že čelíme klimatické krizi a že se musíme podívat na to, jak vedeme svoje podnikání a co můžeme udělat, abychom nějak zvrátili tu situaci, které čelíme,“ tvrdí ředitelka IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko Mounia El Hilali.
IKEA se pro Čechy stala „druhým domovem“ – tráví tam často pomalu celé víkendy. Právě domov byl pro IKEA vždy na prvním místě, tvrdí Mounia El Hilali. „Udržitelnost je i to, jak pomoct těmto lidem, jak je inspirovat, jak doma ušetřit energii a jak snížit množství odpadu, které v našich domovech produkujeme…“ vypočítává.
Udržitelnost pro nás znamená dostat se k co nejvíc lidem a zároveň zajistit, že budeme mít pozitivní vliv na naši planetu a ekosystém.
Mounia El Hilali
IKEA tak například zavedla udržitelnou produktovou řadu, v níž najdete třeba nábytek z recyklovaného plastu. „Víte, žít udržitelný život, snižovat množství odpadu a spotřebu energie – to všechno je dobré pro naše peněženky. A když lidé můžou ušetřit, tak je to zajímá, a přitom je to dobré pro naši planetu,“ vysvětluje Mounia El Hilali strategii firmy.
„Snažíme se lidi vést k tomu, aby si naše výrobky správně vybírali, třeba i s ohledem na to, jak se o ně budou starat. Právě Češi jsou v tomhle dobrý příklad – snažíte se nacházet pro produkty nová využití, opravovat je, nevyhazovat je, ale místo toho se ujistit, že ho bude moct používat ještě někdo jiný. Takové přemýšlení se mi líbí. A líbí se nám i v IKEA a rádi bychom ho ještě posílili.“
Demokratický design
Problémem udržitelných výrobků často bývá, že jsou dražší než ty běžné, lidé pak přirozeně inklinují spíše k levnějšímu, „neekologickému“ zboží. Jak se s tímto fenoménem vyrovnávají v IKEA?
Čtěte také
„Když připravujeme nový produkt, pracujeme s něčím, čemu říkáme demokratický design. Ten se skládá z pěti hledisek. Je to kvalita, cena – tedy aby byl výrobek co nejdostupnější, funkčnost, design a v neposlední řadě také udržitelnost. Cena je zakotvená už ve vývojovém procesu našich produktů.“
Cílem společnosti je do roku 2040 nabízet pouze produkty z recyklovaných materiálů, případně produkty recyklovatelné nebo znovu využité.
Jak IKEA bojuje s pověstí některých produktů, které sice jednou složíte, ale rozhodně je už nikdy nechcete rozebírat, protože už nikdy nebudou držet pohromadě jako předtím? A můžeme si donekonečna kupovat nábytek ze dřeva, aniž bychom tím zdevastovali světové lesy? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Mouniou El Hilali.
Související
-
Může být výroba Coca-Coly ekologická? Chceme 100% recyklovatelné materiály, říká zástupce firmy
Mezi firmami, které se zamýšlejí nad dlouhodobou udržitelností, je i Coca-Cola HBC. Může být výroba produktu, který z velké části závisí na plastovém obalu, udržitelná?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.