Ekologie versus IKEA. Může být výroba nábytku pro masy udržitelná?

17. září 2020
Podcast Budoucnost R

Schválně – kdo z vás nemá doma ani kus nábytku od švédské společnosti IKEA? Tato značka se stala symbolem cenově dostupného vybavení domácnosti, které navíc těží ze skandinávského designu. Může ale být výroba nábytku pro masy udržitelná? „Uvědomujeme si, že čelíme klimatické krizi a že se musíme podívat na to, jak vedeme svoje podnikání a co můžeme udělat, abychom nějak zvrátili tu situaci, které čelíme,“ tvrdí ředitelka IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko Mounia El Hilali.

IKEA se pro Čechy stala „druhým domovem“ – tráví tam často pomalu celé víkendy. Právě domov byl pro IKEA vždy na prvním místě, tvrdí Mounia El Hilali. „Udržitelnost je i to, jak pomoct těmto lidem, jak je inspirovat, jak doma ušetřit energii a jak snížit množství odpadu, které v našich domovech produkujeme…“ vypočítává.

Udržitelnost pro nás znamená dostat se k co nejvíc lidem a zároveň zajistit, že budeme mít pozitivní vliv na naši planetu a ekosystém.
Mounia El Hilali

Mounia El Hilali, ředitelka IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko

IKEA tak například zavedla udržitelnou produktovou řadu, v níž najdete třeba nábytek z recyklovaného plastu. „Víte, žít udržitelný život, snižovat množství odpadu a spotřebu energie – to všechno je dobré pro naše peněženky. A když lidé můžou ušetřit, tak je to zajímá, a přitom je to dobré pro naši planetu,“ vysvětluje Mounia El Hilali strategii firmy. 

„Snažíme se lidi vést k tomu, aby si naše výrobky správně vybírali, třeba i s ohledem na to, jak se o ně budou starat. Právě Češi jsou v tomhle dobrý příklad – snažíte se nacházet pro produkty nová využití, opravovat je, nevyhazovat je, ale místo toho se ujistit, že ho bude moct používat ještě někdo jiný. Takové přemýšlení se mi líbí. A líbí se nám i v IKEA a rádi bychom ho ještě posílili.“

Demokratický design

Problémem udržitelných výrobků často bývá, že jsou dražší než ty běžné, lidé pak přirozeně inklinují spíše k levnějšímu, „neekologickému“ zboží.  Jak se s tímto fenoménem vyrovnávají v IKEA?

Čtěte také

„Když připravujeme nový produkt, pracujeme s něčím, čemu říkáme demokratický design. Ten se skládá z pěti hledisek. Je to kvalita, cena – tedy aby byl výrobek co nejdostupnější, funkčnost, design a v neposlední řadě také udržitelnost. Cena je zakotvená už ve vývojovém procesu našich produktů.“

Cílem společnosti je do roku 2040 nabízet pouze produkty z recyklovaných materiálů, případně produkty recyklovatelné nebo znovu využité.  

Jak IKEA bojuje s pověstí některých produktů, které sice jednou složíte, ale rozhodně je už nikdy nechcete rozebírat, protože už nikdy nebudou držet pohromadě jako předtím? A můžeme si donekonečna kupovat nábytek ze dřeva, aniž bychom tím zdevastovali světové lesy? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Mouniou El Hilali.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.