IKEA je pro Čechy přínosná, ale připravuje nás o dobrodružství při hledání, říká ředitelka Designbloku

8. únor 2018

Na konci ledna zemřel zakladatel švédského řetězce IKEA, největšího maloobchodního prodejce nábytku na světě, Ingvar Kamprad. Přinesl jeho obchodní řetězec po letech typizovaného totalitního nábytku do českých domácností vkus, nebo naopak šíří unifikaci a nedává příliš prostoru pro kreativitu? „Lidé by se neměli nechat ochudit o trochu hledání, o to, že si interiér přizpůsobí tomu, jací oni sami jsou,” říká v Pro a proti ředitelka Designbloku Jana Zielinski.

Podle ředitelky Designbloku Jany Zielinski je IKEA přínosem pro české domácnosti. „Když si vezmete, v jaké situaci sem přišla po revoluci, tedy v době, kdy jsme neměli příliš na výběr, tak lidé najednou měli možnost kupovat velmi jednoduchý, čistý design a obnovit svoji domácnost,” říká.

Jednoduchý skandinávský styl podle designérky prostor čistí. „To, v jakém interiéru žijeme, je nesmírně důležité pro to, jakým způsobem potom dál fungujeme,” upozorňuje.

IKEA podle Zielinské pomohla ke kvalitnímu bydlení i těm, kteří mají hluboko do kapsy. „Ten nábytek je tam poměrně dobře dostupný. Nicméně, člověk by měl zvážit, jestli pro některé věci jet právě tam. Je to nejsnazší cesta, chybí mi příbory, zajedu si do Ikey. Nabídka na trhu je ale daleko širší, člověk se tím připravuje o určité dobrodružství,” myslí si ředitelka Designbloku, podle které mají Češi dlouhou tradici spotřebitelského průmyslu.

„Součástí životů Čechů byl už za první republiky design. Byl to český nábytek a vybavení, kterým dávali Češi výrazným způsobem přednost. Byl to až takový status, kterým nové Československo dávalo najevo, že je hrdé na svůj průmysl,” vypráví Zielinski.

Jana Zielenski

Příběh českého designu se dost změnil příchodem totality. „Ti, kteří vytrvali, si nechali prvorepublikový nábytek. Byl tu také fenomén kutilství, kdy si lidé utvářeli interiéry doma. Není problém si doplnit interiér o věci z Ikey, ale neměl by to být úplný základ,” říká designérka, podle které švédský obchod unifikuje české domácnosti.

„Lidé by se neměli nechat ochudit o trochu hledání, o to, že si interiér přizpůsobí tomu, jací oni sami jsou. Naším cílem by mělo být prožít život co nejlepším způsobem. Není to o penězích, ale spíš o tom, že vám na tom záleží,” myslí si ředitelka Designbloku.

Na prvním místě kvalita


Cena není u českého zákazníka na prvním místě. Na prvním místě je kvalita, na druhém místě je design. Tomáš Lukeš

Tajemník České asociace nábytkářů Tomáš Lukeš souhlasí s tím, že je IKEA pro Česko přínosem. Ve svém starším prohlášení ale například řekl, že marketingová strategie poškozuje české výrobce i zákazníky.

„Tohle prohlášení souviselo s matracemi, na které dává IKEA pětadvacet let záruky, a my tenhle postup považujeme za poškozování zájmu zákazníka. Pětadvacet let záruky na matrace, co dává zákazníkovi vzkaz, že spát na jedné matraci čtvrt století je v pořádku. To ale není. Když spím tak dlouho na jedné matraci, změní se za tu dobu moje váha, i z hygienického hlediska to není v pořádku,” vysvětluje.

Prodej nábytku podléhá regionálnímu vkusu. „IKEA je největší řetězec, druhý takový není. Této společnosti se skutečně podařilo umístit uniformní vkus do celého světa. Je to součástí globalizace, je to realita. Když se ptáme, jestli je to dobře, ptáme se na to, jestli je správná globalizace,” tvrdí Lukeš.

„Přináší to finanční výhodu pro zákazníka. IKEA nabízí levné řešení, které někdy není technicky dokonalé. Fenomén IKEA je specifický filosofií zemřelého Kamprada. Ta společnost se velmi držela linie, kterou on na samém počátku nalajnoval. Chtěl prodávat cenově dostupné zboží, snižovat náklady na minimum,” popisuje tajemník České asociace nábytkářů.

Marek Lukáš

Podle Lukeše je nutné si uvědomit, že je IKEA diskont. „Řada těch výrobků je koncipována tak, aby odpovídala ceně pro nejnižší obchodní segment,” říká.

Jak významným faktorem je cena zboží? „Cena je vždycky důležitá. Když se mi něco líbí a já na to nemám, tak se mi to může líbit, ale nic moc s tím nenadělám. Podle studií, které má Asociace nábytkářů k dispozici, není cena u českého zákazníka na prvním místě. Na prvním místě je kvalita, na druhém místě je design,” odpovídá Lukeš.

V čem spočívá kouzlo IKEA? Je nábytek ze švédského řetězce ekologický? Unifikuje IKEA české domácnosti? Poslechněte si celé Pro a proti s ředitelkou Designbloku Janou Zielinski a tajemníkem České asociace nábytkářů Tomášem Lukešem.

autor: kko
Spustit audio