„Dým z ukrajinských měst.“ Reportér Martin Dorazín se vydal až na válečnou linii na východě Ukrajiny
Součástí války na Ukrajině je i osm let trvající ozbrojený konflikt mezi ukrajinskou armádou a proruskými separatisty na východě země. I odtud už uprchly statisíce lidí. Zvláštní zpravodaj Martin Dorazín se vydal přes spálená města i pole právě tam, do jedné z nejnebezpečnějších částí Ukrajiny. Jak dnes vypadá Luhanská oblast na východě země?
S panem Ivanem jsme vyrazili brzy ráno za úsvitu, jakmile skončila policejní hodina –z Dnipru směrem na Doněckou a Luhanskou oblast, do městečka, kde bydlí. Má tam firmu a musí se postarat o tamní lidi, kteří se doteď skrývají v provizorních krytech.
Čtěte také
Překročili jsme administrativní hranice Dněpropetrovské a Luhanské oblasti a odbočili z hlavní cesty, která je příliš nebezpečná. Pokračujeme po sice velmi špatné, ale bezpečnější komunikaci. Cestou jsme minuli obranné pozice ukrajinských sil, které se tady doslova zakopaly v nedozírných polích.
Města v plamenech
Horizont je ve smogu, v dýmu. Je to dým ze spálených měst, která stále hoří, a z podniků, které tam jsou. „Dým z ukrajinských měst,“ komentuje výhled Ivan. Podle něj ani jaro letos na Ukrajině příliš nespěchá a čeká na vítězství.
Projíždíme přes průmyslově hornické město Dobropillja. Jsme velmi blízko od míst, která jsou hodně nebezpečná, protože Doněcká oblast už je prakticky z 80 procent pod kontrolou ruské armády nebo separatistů.
Cestou bylo pár rizikových míst – jsou především sklady munice a základny. Tam je lépe šlápnout na plyn a projet co nejrychleji kolem.
Na dostřel
Na hranici Doněcké a Luhanské oblasti jsme v zóně přímého doletu dělostřeleckých granátů. Projeli jsme velká východoukrajinská města Slavjansk, Kramatorsk. Teď ale míříme do oblasti mnohem horší.
Čtěte také
Lidé se evakuují v autech, některá jsou hodně stará. Staré mazy, žigulíky třeba i s nákladem na střeše a s nápisy „děti“. Proti nám jede opravdu dlouhá kolona aut – všichni prchají před takzvaným ruským světem.
Jedeme po cestách necestách, někdy i přes pole zkratkami, protože Ivan je místní a zná to tady. Na druhou stranu je to nejenom kratší, ale i bezpečnější. Nejhorší je dostat se do závěsu nějaké větší vojenské kolony, protože ta je potenciálním cílem a všichni, kdo jsou kolem, by to také mohli odnést.
Pták na větvi znamená bezpečí
Protijedoucí auta s uprchlíky se ptají se na cestu, aby nepadli přímo do náruče nepřítele.
Tohle je asi nejnebezpečnější úsek cesty, vysvětluje mi Ivan. Kolem nás jsou křoviny a není jasné, kdo se v nich může skrývat. Ale vidíme, že si tady sedl pták na strom, kde sedl pták, tam v okolí nebudou lidé. Tedy nebezpeční lidé.
Prakticky jedeme po válečné linii. Teď je tady relativní klid, jenom před námi hoří město Rubižné. Ale z levé strany teče řeka Severský Doněck a tam už jsou pozice ruských okupantů, asi kilometr od nás v lese.
Po asi pěti hodinách úmorné cesty jsme dorazili na místo a pan Ivan si vyřídil, co potřeboval. Na stejnou nebezpečnou misi se vydává každý druhý den.
Související
-
Rusko páchá válečné zločiny, shodli se lídři EU. Spolu s USA slíbili další sankce i pomoc Ukrajině
Závěry jednání premiérů zemí Evropské unie a americké delegace shrnuje z Bruselu zpravodaj Viktor Daněk
-
Reportér Kundra: Mariupol je jako Srebrenica. Neuděláme-li pro něj více, budeme se hodně stydět
Jakou strategii volí Rusko měsíc od začátku vojenské invazi na Ukrajinu? Proč tolik stojí o získání přístavu Mariupol? Ubrání jej Ukrajinci? A jak jim v tom můžeme pomoci?
-
Putin podepsal smlouvu s ďáblem, západní vůdci o všem věděli, myslí si ukrajinský dokumentarista
Mezi uprchlíky z Ukrajiny v Česku je také zkušený filmový režisér Valerij Balayan. Coby dokumentarista se už před 12 lety začal zabývat osobou Vladimira Putina.