Dostavte obchvat, žádají zoufalí obyvatelé České Skalice

00413935.jpeg

Pouze tři stovky metrů chybí k tomu, aby se tisícům lidí žilo lépe. Řeč je o stavbě silničního obchvatu šestitisícového města České Skalice. V současné době v centru města hrozí dopravní kolaps a téměř postavený obchvat mezinárodní silnice první třídy je nevyužitý. Zbývá dostavět tři stovky metrů. Ale právě tento úsek leží na pozemku místního majitele sběrny. A ten se zatím nedohodl s Ředitelstvím silnic a dálnic na podmínkách a finančním vyrovnání.

Obchvat města Česka Skalice je postavený už tři roky. Ale je prakticky nevyužívaný. Posledních tři sta metrů blokuje majitel sběrny, kterému by šel přes pozemek. Po dlouhých tahanicích se rýsuje možnost dohody, ale nic není jisté. Lidé už kvůli tomu dvakrát zablokovali dopravu. A jestli nebudou mít jistotu, že obchvat do konce roku bude, budou v blokádě pokračovat.

"Každý náklaďák, který projede, rozklepe celý barák, protože podloží není uzpůsobené této těžké dopravě," říká Jaroslav Švorčík, člen sdružení Za obchvat České Skalice. Jaroslav Andres je jeho předsedou: "Toto jsou praskliny, které vznikly během posledních tří let. Dokonce vevnitř praskají dlažby, kývou se lustry. Je to už takový stav, že by za to měl být také někdo zodpovědný a uhradit škody, které tady obyvatelstvu vznikly."

Místopředseda sdružení Jiří Vít si stěžuje také na hluk v noci. "Snad se v některých nočních hodinách zeslabí, ale jinak je to všechno pořád takhle," řekl, když kolem něho projížděly kolony hlučných aut. Nedávno svitla naděje na podpis potřebných smluv. Předseda sdružení Za obchvat České Skalice je ale skeptický. Loni v červnu se mu totiž dostalo ujištění, že do podpisu smluv zbývá 14 dnů. "Těch 14 dnů se protáhlo na dva měsíce. Pak se protáhlo do konce roku. A teprve začátkem tohoto roku jsme dostali vyjádření z ministerstva dopravy, že k podpisu smluv, bohužel, nedošlo, protože se nedohodli na podmínkách," vysvětlil Jaroslav Andres.

"Nevěřím, že se smlouvy podepíší včas a že budou tak platné, aby byly účinné," přidává se Jiří Vít. Situaci nelibě nesou místní občané. "Je dost špatné, že po tolika letech není obchvat České Skalice. O to špatnější je to, že to visí na jednom člověku," uvedl jeden z obyvatelů města.

Lidé se už dvakrát rozhodli silnici zablokovat. Aby nezmařili naději na podpis potřebných smluv, protesty zastavili. "Máme odezvu od obyvatel takovou, aby se obnovily protesty, a to ne v délce trvání 15 minut, ale na celou hodinu tak, aby vznikl problém nejen České Skalice, ale celkově v dopravě, aby to bylo slyšet i v Praze," říká Jaroslav Andres.

Podle něho je provoz na silnici protiprávní. Na konci roku 2007 totiž vypršela výjimka z hluku. Hygiena ji zatím neprodloužila. "Jestliže tady zablokujeme silnici, která se užívá protiprávně, tak si myslím, že máme také svoji pravdu, protože občanů, kteří tady trpí provozem, je mnoho," dodal předseda sdružení.

Obyvatelé České Skalice už úřadům nevěří

Do problému musel vstoupit hejtman Královéhradeckého kraje. Jednání zastupitelstva České Skalice, kterého se zúčastnil, bylo rušné.

Kraj na obchvat poskytne peníze, zavázal se k tomu hejtman Lubomír Franc. "Věřím tomu, že termín bude do konce roku 2009," prohlásil na zasedání zastupitelstva hejtman. Peníze buď pomohou majiteli sběrny k přemístění provozovny nebo se použijí na takzvaný obchvat obchvatu. Tím se myslí provizorní objížďka sběrny.

Slovo provizorní zdůrazňuje místostarosta České Skalice Josef Daňsa. "Ale protože dneska už je značné zpoždění, hledá se toto náhradní řešení," vysvětlil. Také hejtman Lubomír Franc dává přednost dostavbě obchvatu. Je ale nutné podepsat najednou tři smlouvy. "Smlouva mezi Jirouškovými a ŘSD, smlouva mezi městem a Jirouškovými o směně pozemků a smlouva mezi krajem a Jirouškovými o tom, že bychom přispěli jakýmsi nepeněžním plnění možnosti přestěhování provozovny Jirouškových," upřesnil hejtman.

Místostarosta Josef Daňsa vysvětlil, že smlouvy je nutné podepsat zároveň, protože na sebe navazují. "V té lokalitě, kde by měl být obchvat obchvatu, tak v druhé variantě je budoucí provozovna, která se přemístí z trasy, kudy povede definitivní varianta," doplnil.

Občané už ale žádné ze stran sporu nedůvěřují a Josef Daňsa se jim nediví. "Určité semínko nedůvěry, když to řeknu za svoji osobu, je i ve mně. Přesto je povinnost jednat a hledat cestu, protože pokud se obě strany proti sobě zabarikádují, tak odkládají řešení o dva až pět let," vysvětlil místostarosta.

Smlouvy je třeba uzavřít do konce dubna. Když se to nepodaří, přijde ke slovu obchvat obchvatu. Podle starosty České Skalice Tomáše Hubky se potom už s majiteli sběrny jednat nebude. "Jirouškovi termínem 30. 4. vypadávají ze hry," řekl starosta na zasedání zastupitelstva.

Hejtman Lubomír Franc Starostova slova potvrdil. Krajské peníze pak nepůjdou na přemístění sběrny, ale na obchvat obchvatu. "Kraj v květnu pošle příslušnou částku městu Česká Skalice s tím, že město Česká Skalice bude moct začít stavět obchvat obchvatu," dodal hejtman.

Naděje na dokončení obchvatu je reálná

Obyvatelé České Skalice zatím marně čekají na dokončení posledního třísetmetrového úseku obchvatu města. Dostavbě brání spor Ředitelství silnic a dálnic s majitelem sběrny. Ta je právě v místě, kudy má silnice vést.

Obyvatelé města se už několikrát dozvěděli, že je dohoda s majitelem provozovny na spadnutí, ale nakonec z ní vždy sešlo. Ředitel Ředitelství silnic a dálnic správy Hradec Králové Marek Novotný uvedl, že v současné době je naděje na podepsání smluv reálná. "Stojíme před uzavřením dohody, že vlastníci pozemku se zaváží, že do určitého termínu vyklidí pozemky pro dostavbu definitivní trasy. My se tak nebudeme muset uchylovat ke stavbě provizorní objížďky obchvatu," řekl ředitel a odhadl, že z více než padesáti procent k dohodě dojde.

S vlastníkem pozemku se stavaři podle Marka Novotného nedokázali dohodnout kvůli přemrštěným požadavkům, přičemž ze strany Ředitelství silnic a dálnic byly nesplnitelné. "Můžeme pro účely výstavby komunikací vykupovat pouze za ceny zjištěné a ty nebyly ze strany vlastníků sběrných surovin akceptovány," doplnil Marek Novotný.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu obchvatu již před časem, aniž by mělo jistotu, že by se stavbu podařilo dokončit. Přesto ředitel jeho královéhradecké správy tvrdí, že pokud by silničáři stavbu tehdy nezahájili, nebyla by nyní silnice v takové fázi, v jaké se nachází. "Nebavili bychom se o výstavbě kousku stavby, ale o výstavbě celého obchvatu. Obyvatelé České Skalice by byli vystaveni nadměrnému hluku a vibracím ještě několik let," řekl Marek Novotný s tím, že silničáři i přes toto riziko nemohli vědět, že spor se povleče tolik let.

V Poslanecké sněmovně již řadu let leží několik zákonů o výstavbě liniových staveb a získávání pozemků pro jejich stavbu. "Chyba spočívá v současné legislativě, která je tak složitá a spletitá, že se soudní spory vlečou, odvolání stíhá odvolání a termíny jsou neustále prodlužovány. Pokud jsou vlastníci zastupováni šikovnými právníky, tak se dá stavba oddálit řadu let," dodal Marek Novotný.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.