Dostat dítě do školky? To je jako fronta před tuzexem, říká Jan Černý z Člověka v tísni

„Mám radost, když se nám podaří na ministerstvech drobná zlepšení systému, který je dnes nastaven spíše tak, že děti odstrkává od budoucnosti, dobré práce a vzdělávání,“ říká Jan Černý, který v organizaci Člověk v tísni působí jako ředitel programu Sociální integrace. Jak se žije v sociálně vyloučených lokalitách v Česku? Nejen na to odpovídal v rozhovoru se Zuzanou Burešovou.

„Obchodním zájmem ředitele je mít naplněnou školu. Každé dítě, které nemáte v programu, tak vám krátí státní dotace, které jdou na provoz školy,“ vysvětluje.

Neexistuje ale žádný rozhodovatel, který by řekl, kolik škol a kolik židliček v různých typech škol má být. „Je to takový živelný proces, při kterém vznikají a zanikají praktické školy,“ vysvětluje s tím, že základní škola praktická se pozná často jenom podle čísla registrace programu.

Čtěte také

Nyní se novelizuje školský zákon, a v rámci toho Člověk v tísni bojuje za lehké reformy. „Systém nasaje děti jako houba bez ohledu možnosti se vzdělávat v různých typech škol,“ nastiňuje. Zároveň ale podotýká, že se například skokově zlepšuje vzdělávání romské populace.

Dětem pomáhají předškolní kluby

Člověk v tísni organizuje v jednotlivých lokalitách předškolní kluby, kde pracují s rodiči i s dětmi, které připravují na vstup do školy. „Jde o vzdělávácí program, není to hlídání. V klubech si více hrajeme, více se učíme,“ říká.

Jihlavské školky omezily kvůli nízkým teplotám procházky. Učitelky pro děti vymýšlejí náhradní program. Někde chodí do sauny, jinde zase zpívají nebo si prohlížejí knížky.

A právě školky jsou v Česku nedostatkové zboží. „Dostat dítě do školky vyžaduje sociální dovednosti, kamarády a kamarádky. Je to taková fronta před tuzexem,“ podotýká.

Jak se žije v sociálně vyloučených lokalitách v Česku? Kde je hranice chudoby a co je existenční minimum? I to jste se mohli dozvědět ve Večerním Hostu Radiožurnálu.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte buď kliknutím na odkaz přímo v tomto článku nebo v našem audioarchivu.