Covid sdílení kol v New Orleans přiškrtil. Lidem ale chyběla, nově je tak město nabízí v rámci veřejné dopravy
Spojené státy nejsou zrovna Mekkou veřejné dopravy, města a krajina jsou naopak silně podřízené automobilové kultuře. Mezi průkopníky nových trendů patří například město New Orleans. Nedávno tam do systému veřejné dopravy zařadili také cyklistiku.
Sdílení kol fungovalo v této metropoli amerického jihu tři roky, když udeřila pandemie covidu a soukromí provozovatelé svůj byznys na jaře 2020 uzavřeli. Tamní komunita ale ve spolupráci s městem rozjela systém sdílených kol znovu, tentokrát v neziskovém formátu jako veřejnou službu.
Blue Bikes mají v New Orleans víc než 500 kol. Našel jsem jedno ze stanovišť, takže podle pokynů aplikace odemknu zámek, nastavím výšku sedadla, brzdy, a můžeme vyrazit do provozu, za 15 centů na minutu.
New Orleans, pro kolo ideální
Geoff Coats vypočítává důvody, proč je New Orleans pro jízdu na kole ideální, je to tu naprostá rovina mezi Mexickým zálivem, řekou Mississippi a jezerem Pontchartrain, je to na americké poměry historické město s mnoha úzkými uličkami a mnoho cest, které místní podnikají, se vejde do osmi kilometrů.
Proto když soukromé společnosti při pandemii odešly a město přišlo o svůj systém sdílených kol, zasadil se Geoff o vznik neziskové společnosti Blue Krewe, kterou teď řídí.
Čtěte také
„Pětina domácností v New Orleans nevlastní auto. Na území, které my obsluhujeme, je to každá čtvrtá. Primárně je to dáno chudobou. Proto nabízíme nízkopříjmovým speciální cenu, za čtyři dolary měsíčně mohou využívat naše kola asi hodinu denně bez dalších poplatků. Ale myslím, že zažíváme i generační obměnu a stále víc lidí nemá auto, protože vidí s tím spojené nevýhody, náklady, a tak ho nechce.“
„Na některých místech Spojených států to v podstatě není možné, ale tady to pozoruju. Po hurikánu Katrina město začalo investovat do cyklistické infrastruktury, ta se postupně zlepšuje. Na sdílená kola si lidi zvykli, a když pak zmizela, byli nespokojení,“ říká Geoff.
Bezuhlíková koncepce
Geoff Coats mě teď provází servisní halou a zároveň centrálou společnosti nedaleko historické francouzské čtvrti New Orleans. Dobře se sem dostanete po cyklostezce, hangár je plný modrých kol, baterií a dalšího materiálu.
Servis přímo v terénu provádějí technici Blue Krewe hlavně na kolech, ke kterým si připojují vozíky. Společnost vlastní jen jedno nákladní auto. Zapadá to do koncepce města New Orleans. Veřejný systém sdílených kol je součástí klimatického plánu a snahy, aby do roku 2030 polovina dopravy po městě byla bezuhlíková.
Ostatně právě New Orleans patří celosvětově k městům, která nejvíc ohrožuje člověkem způsobená změna klimatu. Zvedající se hladina oceánu ho už teď okusuje a bude podstatně hůř.
„Město si dalo za cíl, aby v ulicích bylo co nejmíň aut, ve kterých jede jen jeden člověk. Aby lidi využívali autobusy, naše historické tramvaje nebo právě sdílených kol. Takže jsme součástí snahy o odolnější New Orleans a je to i jeden z důvodů, proč jsem se do této práce vrhnul,“ vysvětluje Geoff.
Cyklistika ve veřejné dopravě
Čtěte také
Geoff Coats v největším městě Louisiany pomohl vzkřísit systém sdílených kol a obnovit ho coby dostupnou veřejnou službu, mimo jiné i s důrazem na vytvoření smysluplných, dobře placených pracovních míst.
„Prodal jsem svůj byznys a hledal něco smysluplnějšího. Na kole jezdím celý život a mám devítiletého syna a vím, že pokud máme pro jeho generaci zachovat krásy tohohle města, které mám tak rád, musíme změnit způsob, jak se po něm pohybujeme. Chceme dostat co nejvíc lidí na kola, ne proto, aby byli cyklisty za všech okolností. Ale proto, že to pro ně bude snadné, bezpečné a zábavné,“ vysvětluje.
Související
-
Route 66, legendární spojnice mezi Chicagem a Los Angeles, je už jen mementem doby, ve které vznikla
Symbol svobody pohybu, ale zároveň i naprosté americké závislosti na automobilech. Slavná Route 66 pomohla americkou automobilovou kulturu stvořit a stala se i její obětí.