Chtěl jsem slézt z plakátů a neusilovat o to být slavný, přiznává Jan Svěrák. Kniha a film Světakrásy vznikly z přetlaku kreativity
Filmový režisér Jan Svěrák napsal knihu Světakrásy a natočil i stejnojmenný film. Zatím ho ale vidělo asi deset lidí. „Když jsem natočil Po strništi bos, rozhodl jsem se, že už nebudu nic dokazovat a že se budu starat o jiné věci, které jsem zanedbával,“ přiznává. Na kreativitu ale nezapomněl, začal psát krátké texty – úvahy a povídky. Proč se do psaní pustil? Poslechněte si celý rozhovor.
Proč film Světakrásy vidělo tak málo lidí?
Po filmu Po strništi bos jsem si řekl, že slezu z plakátů, odstrčím se do ústraní a nebudu chodit dělat rozhovory do rádia, nebudu usilovat o to být slavný a úspěšný a něco dokazovat, budu se starat o jiné věci. Třeba o přírodu, o sebe, o rodinu, o věci, které jsem zanedbával a které by si to třeba zasloužily.
Čtěte také
Ale protože jsem kreativní, tak jsem to ze sebe potřeboval dostávat, a tak jsem začal psát krátké texty, ze kterých vznikla knížka Světakrásy. A také jsem dostal nápad – pořád jsem potřeboval něco natáčet, viděl jsem třeba hezký západ slunce nebo hnijící jablka v trávě, a bylo mi líto, že to nezaznamenám, že to neukážu lidem….
…že to potřebuješ s někým sdílet?
Asi. Takže jsem začal na mobil natáčet věci, které mě zaujaly a které jsem chtěl zachytit, abych netrpěl, že je nenatáčím. A pak jsem nevěděl, co s nimi, tak jsem si ty záběry začal doma stříhat dohromady. A říkám tomu, že to začalo mluvit, protože obrazy jsou mým nejpřirozenějším nástrojem, je to abeceda, se kterou umím pracovat. A pravděpodobně, když jsem začal záběry řadit za sebe, tak mě napadaly věty, které mám pocit, že nešly z mé racionální hlavy, že se prostě zjevovaly souvislosti.
A začal jsem si je zapisovat, začal jsem to považovat za to, že komunikuji ze svým nevědomím, že to je jako sen – tím, jak obrazy řadím, tak vznikají souvislosti, které zapisuji, že to je rozhovor. A došel jsem až k tomu, že i to, co mě zajímá, to, co natáčím, nemusí být racionální volba, ale že to může být rovněž nevědomí. A natočil jsem to, aby se mnou mohlo komunikovat.
Kolik minut má film?
Asi hodinu deset minut. Ale řekl bych, že pro psychologickou analýzu je to zajímavá věc – jako experiment pro lidi, kteří se o toto zajímají, by to mohlo být zajímavé. Ale pro ostatní by to mohl být spíše materiál, o kterém by si řekli, že mi definitivně hráblo.
V knize je kapitola Lidojedi. Ty nejsi úplně typ, který by holdoval nějakému dobrodružství – co výlet na Papuu Novou Guineu?
Nechtělo se mi. U lidojedů jsem nikdy nebyl a bál jsem se, že nás třeba sežerou. Což také hrozilo, ale byly tam horší věci – krajina, kterou se za nimi postupuje, je neprostupná pro nás civilizované bělochy, kteří jsou zvyklí chodit v botách. Krajina v podstatě není dělaná na boty, oni chodí bosi, a to jim výborně vyhovuje – nejsou tam stezky, chodí potůčky, kde neroste vegetace, nebo blátem, kde vám boty zůstanou.
Čtěte také
Takže jsme furt zouvali a obouvali boty. A v té nadmořské výšce se nedá dýchat, když vylezete do kopce v horku a vlhku a jste v nějakých třech tisících metrech, je to peklo. Jdete hodiny a hodiny – do vesnice na protějším kopci se jde osm hodin.
Podle čeho jsi povídky koncipoval? Jsou tam reálné věci, příběhy s lidojedy, potápěči, a pak najednou člověk ustřelí do fantazie Jana Svěráka…
Jsou to zápisky, úvahy, básničky v próze, které jsem psal sám pro sebe v období, kdy jsem nechtěl nic veřejného dělat. Ale potřeboval jsem tvůrčí přetlak nějak ventilovat, tak jsem si to zapisoval a dával jsem si to do počítače. A když toho bylo hodně a přišli z nakladatelství, jestli něco nemám, tak jsem řekl, že ne a že nic dělat nechci.
Ale pak jsem si najednou přečetl množství už hotové práce a řekl jsem si, že když dopíšu to, co bych byl líný jen tak psát do šuplíků – povídky o velrybách, lidožroutech, reálné historky – tak jsem to dopsal a vznikl tvar, který obsahuje moje spirituální úvahy. A mezi tím jsou historky, které jsou jako balvany v řece, po kterých můžete přejít na druhý břeh za mnou a pochopíte, proč na něm jsem.
Co všechno zažil Jan Svěrák na Papui Nové Guineji? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Muzikál je vášeň! Dojemný zpěv Martina Dejdara mě na konkurzu překvapil, přiznává Jan Svěrák
Jan Svěrák je režisér, scenárista, producent, držitel dvou Oscarů. V Divadle na Fidlovačce má premiéru muzikál Branický zázrak, na kterém spolupracoval s Tomášem Klusem.
-
Od 1. října poběží na Radiožurnálu pořad Nejisté sezóny. Zdeněk Svěrák v něm čte ze svého deníku
Od založení Divadla Járy Cimrmana v 60. letech si Zdeněk Svěrák píše deník, nebo spíše kroniku událostí. Poslouchejte každou říjnovou neděli na Radiožurnálu.
-
Nádherný pás obrazů z celého světa, chválí spisovatel Formánek film Dvě slova jako klíč
Dvě slova jako klíč. Tak se jmenuje známá kniha spisovatele Josef Formánka. A teď na motivy knihy vznikl i stejnojmenný film, který natočil režisér Dan Svátek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka