Cestování s leteckými společnostmi

26. květen 2006
Vaše téma

Leteckých společnostní přibývá. Jenom z Prahy vede přímé letecké spojení do 118 míst světa. Některé aerolinky lákají klienty na komfort a spolehlivost, jiné na nízké ceny. Letecké dopravě jsme se věnovali v pravidelné rubrice několikrát, které se nám během letu mohou hodit, jsme pro vás také vybrali. Začněme takovou základní. Pokud třeba aerolinky neuznaly vaši reklamaci nebo vám nechtějí vyplatit kompenzaci za zpožděný let, můžete se obrátit na Ministerstvo dopravy, které stížnosti na leteckou dopravu řeší.

Václava Vařeková: Nízkonákladové letecké společnosti se od těch běžných lisí, nejen cenou, ale hlavně službami, které poskytují. Rozdílné jsou i poplatky, které aerolinky účtují. Podle Ivany Pekové ze sdružení na obranu spotřebitele by aerolinky měly inzerovat konečnou cenu, kterou zaplatíme. Nejen výši letenky.

Ivana Peková: Napočítáním dodatečných tax, poplatků dojde k nárůstu té ceny někdy až o více než 600 %. Takže se nabízená cena za 199 korun, let Amsterodam-Praha 17.5. letošního roku s jednou nízkonákladovou společností vyšplhal z 199 na 1452 koruny.

Václava Vařeková: Za cestu s nízkonákladovými leteckými společnostmi zaplatíme nízkou cenu v případě, kdy si letenku objednáme až několik měsíců před odletem. Ke zrušení rezervace a vrácení peněz se ale levné aerolinky staví různě. Podle mluvčí Vlaďky Dufkové stačí například potvrzení lékaře.

Laďka Dufková: Pokud ten klient nějakým způsobem vážně onemocní nebo u něj došlo k nějakému úrazu, tak nám zašle lékařské potvrzení a na základě tohoto potvrzení mu, buď můžeme změnit v rezervaci jméno nebo datum a nebo rezervaci úplně zrušíme a vrátíme cestujícímu vlastně peníze.

Václava Vařeková: Některé aerolinky nevracejí peníze za letenku, ale pouze letištní poplatek. Cestující v byznys třídě nárok na vrácení peněz mají. Jestli máte platnou letenku a aerolinky vás přesto nechtějí kvůli nedostatku místa pustit na palubu, jste v právu. Trvejte na svém letu nebo finanční kompenzaci. Ta se pohybuje od 250 do 600euro. Na náhradu máte nárok i v případě, kdy má vaše letadlo zpoždění delší než 5 hodin. Peníze můžete po letecké společnosti chtít i tehdy, kdy ztratí váš kufr. Napište čestné prohlášení, ve kterém vyčíslíte hodnotu věcí, o které jste přišli. Za drahé věci v kufru vám ale nikdo neručí.

Jitka Novotná: Do zavazadel, které jdou na odbavení by neměly přijít rozbitné nebo křehké a drahé předměty. V létě jsou to často fotoaparáty, kamery, drahé šperky nebo počítače.

Václava Vařeková: Říká mluvčí Českých aerolinií Jitka Novotná. Aerolinky běžně přepravují i zvířata. Jestli uzavřený box i se zvířetem neváží víc než 8 kilo, můžete ho mít na palubě. V opačném případě cestuje v zavazadlovém prostoru. Tam je ale teplota podobná jako na palubě. Nadměrná zavazadla, kola nebo snowboardy se při odbavení započítají do celkové povolené hmotnosti zavazadel. Jestli váží víc, zaplatíte rozdíl.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: vav
Spustit audio

Více z pořadu