Zkažená dovolená
Možná to znáte i vy. Objednáte si zájezd u cestovní kanceláře, těšíte se, reklamní letáky vypadají přímo pohádkově, ale všechno nakonec vypadá úplně jinak. Klienti prostě zaplatí za doplňkové programy, podlehnou líbivým fotografiím v katalogu a na místě jim zůstanou jenom oči pro pláč. Nabízíme vám konkrétní případ, který jedné rodině naprosto zkazil dovolenou. A jak zjistil Martin Knitl z Českého rozhlasu Ostrava, rozhodně nepatří mezi výjimky.
Martin Knitl: Fotografie hotelového pokoje v Tunisku vypadaly v katalogu cestovní kanceláře Sunny days opravdu skvěle. Stejně jako nabídka doplňkových, takzvaných animačních programů pro děti v češtině. Paní Alice z Opavy potvrdila, že celou rodinu stála tato dovolená zhruba 90 tisíc korun. Nechtěla proto nechat nic náhodě.
Projev paní Alice: Než jsem zaplatila tu dovolenou, tak jsem trvala na tom, aby mi ta paní vytelefonovala ten hotel a rezervovala mi dva pokoje vedle sebe.
Martin Knitl: Tak to všechno začalo. Až na místě se zjistilo, že domluvený hotel je pro začátek pobytu obsazený.
Projev paní Alice: Oni prostě vylezou ven a vyjmenujou jména, ti, ti, ti, ti tam na tom hotelu nebudou a odsunou tě na hotel jinam. Že jsem měla mít na pokoji televizi, ledničku, trezor. Oni to neřeší. Měli jsme tam betonové podstavce a na nich jsme měli dva molitany.
Martin Knitl: A co se týče slibované rezervace dvou pokojů vedle sebe?
Projev paní Alice: My jsme měli pokoj číslo 109 a kluci měli pokoj číslo 23. Tak když jsem ten pokoj hledala, tak jsem zjistila, že jsou ve sklepě.
Martin Knitl: A nemluvě o tom, že z programů v češtině pro děti a dospělé, což bylo pro paní Alici velké lákadlo, zbylo jen rozpačité torzo. V tomto konkrétním případě měli k dispozici jeden kyblík a asi dvě lopatky pro všechny. Zkusili jsme zavolat do ostravské pobočky cestovní kanceláře, coby další klienti. Jsou tam ty fotky, ty odpovídaj, předpokládám.
Projev paní z cestovní kanceláře: Tak jo, to odpovídá.
Martin Knitl: A ještě se chci zeptat, tady jsou ty animační programy v češtině, prosím vás, platí to?
Projev paní z cestovní kanceláře: Ano, platí.
Martin Knitl: Čili mohou se děti vyžít tam. Ptal jsem se také na rezervaci dvou sousedních pokojů. Pro velkou rodinu doslova nutnost.
Projev paní z cestovní kanceláře: Napíšem to na jednu přihlášku, budete mít jedno rezervační číslo.
Martin Knitl: A budou dva vedle sebe.
Projev paní z cestovní kanceláře: A budou vedle sebe.
Martin Knitl: Je opravdu těžké vytušit, zda i přes ujišťování nehrozí žádné problémy. Navíc, když se spoléháte na služby delegáta.
Projev paní Alice: Delegát tam nefunguje. Ten tam prostě není. Takže ti v podstatě nezbyde nic jiného než tam přespat.
Martin Knitl: Je pochopitelně nanejvýš nepříjemné, když našinec zjišťuje, jak se v hotelu personál otáčí kolem jiných hostů a jak musí v šest ráno vstávat, aby zjistil, jestli pro něj nezbyly podložky na plážové lehátko. Za vše hovoří vybavení náhradního pokoje.
Projev paní Alice: Našli jsme na chodbě jednu takovou rozpadlou jakousi pohovku záhadnou. Tu jsme dostali na pokoj. Pohovka byla ve sklonu 40 stupňů, takže tam se opravdu nikdo neudrží.
Martin Knitl: Paní Alice ale nic řešit nebude a na dovolenou v Tunisku chce rychle zapomenout. Což je problém, říká mluvčí České obchodní inspekce, Miloslava Fléglová. Podobných případů je více než dost a je třeba jít důsledně do konce. Inspekce může posoudit, zda nedošlo k porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Miloslava Fléglová: Ovšem velmi záleží na tom, jaké podklady dostane od klienta, to znamená obrazový materiál, případně videozáznam, aby rozdíl mezi tím, co bylo deklarováno a skutečně poskytnuto, byl prokazatelný.
Martin Knitl: Inspekce ale nezaručí žádnou náhradu, ani vrácení poměrné části nákladů. Na to právo nemá.
Miloslava Fléglová: Toho se musí domáhat poškozený spotřebitel soudní cestou.
Martin Knitl: Objevují se i hlasy cestovních kanceláří, kterým se nelíbí praktiky konkurenčních firem. Takže své ví také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Paní Alice nemá k dispozici žádné důkazy v podobě videozáznamů, pouze svědectví.
Projev paní Alice: Prostě v těch časopisech není napsaná pravda a nedovoláš se.
Martin Knitl: Naštěstí převažují klienti spokojení nebo víceméně spokojení, jenže dokud nebude mít vedení cestovky na stole konkrétní seznam dokázaných prohřešků, těžko je možné čekat nápravu. Takto reagovala na všechny dotazy zaměstnankyně centrály Sunny days.
Projev zaměstnankyně Sunny days: Reklamace se píšou písemnou formou doporučeným dopisem.
Martin Knitl: Je pravdou, že lidé, kteří prošli špatnými zkušenostmi, volí často jednoduché řešení do budoucna. Na příští dovolenou jedou pouze tam, kde už byl někdo ze známých. Což je docela škoda.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Trumpova vyjádření jsou matoucí a často si odporují. Záleží na tom, jakou má náladu, říká analytik
-
Doma bychom toho měli mít jen tolik, abychom se tam ještě vešli, říkají propagátorky udržitelnosti
-
Kometa prohrála s Pardubicemi 1:5. O vítězi extraligy tak rozhodne až sedmý zápas
-
‚Škoda, že zničil a spálil svou reputaci.‘ Muskova popularita v USA klesá. Propadly se i zisky Tesly