Záchranku jsem si sám vyzkoušel u autonehody, popisuje autor aplikace, která zachraňuje životy

18. leden 2022

Aplikace Záchranka zahraňuje lidské životy už šest let. Za tu dobu ji využilo na osmdesát tisíc lidí. Jejím autorem je absolvent biomedicínského inženýrství Filip Maleňák. „Od podzimu roku 2020 proběhlo přes 180 zajímavých videohovorů. Telefonicky asistovaná resuscitace pomáhá třeba u autonehod, kdy operátor pomocí videa lidi instruoval, aby se střídali, jestli je frekvence masáže dostatečná a ruce správně propnuté,“ prozrazuje mladý inženýr.

Jak vás napadlo aplikaci vytvořit?

Chtěl jsem spojit víc věcí dohromady. Jednak bezpečnost pohybu v terénu, v horách, kam rád vyrážím, jednak obor, který jsem studoval, to znamená medicínské inženýrství. A když jsem se bavil se záchranáři, co by jim nejvíce pomohlo, v roce 2012 jako jedna z prvních věcí zazněla „pomozte nám lokalizovat lidi, kteří volají na linku 155“. Aplikace v původní formě měla za cíl pouze lokalizovat. Dnes už se samozřejmě posunula dál, systém umí víc věcí.

Když aktivuji aplikaci, stisknu tlačítko – co se děje v zákulisí?

Než předáme kontakt zdravotnické záchranné službě, udáme lokalizaci pomocí GPS, mobilního signálu a wifi. Vezmeme všechny informace z vašeho profilu. Můžete i vyklikat, co se vám stalo. Podíváme se, ve kterém kraji se nacházíte, zda spadáte do oblasti horské nebo vodní záchranné služby a vybereme, jaké záchranné službě volat. Když vytáčíme 155, dispečerka při přijetí hovoru už má k dispozici informace z aplikace plus může zahájit videohovor nebo si nechat poslat fotografie.

Co když v místě není signál?

Pokud máte aspoň jednu čárku signálu, odešle se SMS zpráva s lokalizací. Ta často projde i v místech, kde by si člověk nezavolal.

Kromě tlačítka přivolání pomoci a lokalizace má aplikace třeba metronom na resuscitaci. Neumím si představit, že bych si vedle člověka v ohrožení života chladnokrevně pustila metronom...

Je pravda, že se spíš využívá pro edukační účely. Od začátku jsme chtěli aplikaci naplnit věcmi, které neslouží jen k urgentní záchraně, ale i k obecné znalosti poskytování první pomoci. Chtěli jsme působit prevenčně, k čemuž třeba metronom slouží. Ale také jsme předpokládali, že pokud bude u nehody víc lidí, někdo by mohl metronom zapnout.

Už jste aplikaci sám použil? A v jakém případě?

Použil, byli jsme u autonehody. Před námi havaroval motorkář, když nedostal přednost. Přeletěl přes řídítka a přes kapotu a my jsme byli první, kdo k němu dojel. Bylo to někde ve Zlínském kraji, jel jsem z Beskyd do Brna. Člověk si pamatuje, že projel Valašským Meziříčím a pak si pamatuje Vyškov. Ale dědiny mezitím nesleduje, takže jsem v té chvíli vůbec nevěděl, kde jsem. Využil jsem apku na zavolání pomoci.

Fungovalo to tak, jak jste si to napsal?

Fungovalo to dobře, dispečer na druhé straně byl strašně super a pomohl nám.

Co když se zraní můj partner, který aplikaci nemá? Mohu ji použít, i když nejsem schopen hovořit? A co se stane, když se zraním v zemi, kde aplikace nefunguje? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Lucie Výborná ,

Související