Vyčleňování romských žáků přetrvává, pomoci má memorandum
Vyčleňování romských žáků v některých lokalitách a školách v Česku přetrvává i přes přijatá opatření k odstranění nerovného přístupu ke vzdělávání. Vyplývá to z tiskové zprávy ministerstva školství.
Za diskriminaci romských školáků a jejich odsouvání do zvláštních škol odsoudil Česko už v roce 2007 Evropský soud pro lidská práva. Dlouhodobě za to ČR kritizují mezinárodní instituce a organizace včetně Evropské komise nebo Amnesty International. Zlepšit situaci má memorandum o spolupráci v ukončování etnické segregace ve školství, ke kterému se nově připojilo ministerstvo pro místní rozvoj.
Romští žáci tvoří asi tři procenta školáků v ČR, existuje ale téměř 130 základních škol, kde je více než třetina žáků romského původu. Přitom na 46 školách tvoří více než polovinu žáků a na 16 školách více než 90 procent, uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě. Podle statistiky resortu bylo v minulém školním roce v ČR asi 4280 základních škol.
Problém vyčleňování Romů souvisí i s nadměrným zařazováním romských žáků do speciálního vzdělávacího proudu. V minulém školním roce tvořili podle úřadu Romové deset procent žáků ve speciálních školách. Zároveň tvořili 29 procent žáků, kteří jsou vzdělávaní podle rámcového vzdělávacího programu s upravenými výstupy kvůli diagnostikovanému lehkému mentálnímu postižení. Ten klade na žáky nižší požadavky. Žáci tak podle ministerstva čelí nerovnému přístupu ke kvalitnímu vzdělání.
Úřad připravil úpravu systému financování škol tak, aby odrážel náročnost poskytování vzdělání ve školách, do kterých chodí vyšší počet žáků ze znevýhodněných rodin. To má přinést novela školského zákona, kterou vláda schválila začátkem října. Pomoci má i další novela školského zákona, která by měla zajistit větší dohled nad praxí školských poradenských zařízení.
Účastníci memoranda podle ministerstva školství koordinují práci s konkrétními školami a jejich zřizovateli. Díky memorandu mohou jednotlivé instituce sdílet data a své zkušenosti a nabídnout je konkrétním obcím při řešení segregačních tendencí nebo při desegregačních projektech.
MMR bude prostřednictvím své Agentury pro sociální začleňování pomáhat v následujících třech letech v Ostravě, Brně, Moravském Berouně, České Kamenici, Tachovu a České Třebové v cílené desegregaci školských soustav, uvedlo MŠMT. Zástupci institucí společně vytvářejí pro zřizovatele škol metodiku. Jednotlivé regiony, města a obce ji podpoří vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami. Nadále se bude rozvíjet i web desegregace.cz. Podporu projektu vyjádřila i vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková, uvedlo MŠMT.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka