Výběr autoservisu? Mechanik by měl mít data vašeho vozu. Nebo jeďte jinam

13. leden 2014
Šetřete s námi
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy autoservis

S naším rozpočtem obvykle zahýbe návštěva autoservisu. Přesvědčíme vás, že vybrat servis jen podle nejnižší hodinové sazby je docela riskantní. Ve výsledku totiž můžete zaplatit víc než v servisu značkovém.

Nabídnout jednoduchý manuál, jak se vyznat mezi levnými servisy není nijak snadné. Martin Vaculík, technický poradce Světa motorů, se o to přesto pokusí. „Pokud hledáme recept na cenu, mnozí motoristé mají jednoduché pravidlo. Nejezdí do servisu, ale k nějakému mechanikovi domů,“ vysvětluje.

Takto se sice dostáváme do zóny takzvané šedé ekonomiky, kde jen těžko budeme případnou reklamaci řešit soudně, faktem však je, že u garážistů je servisovaná naprostá většina aut pod milión korun.

Čtěte také

„Důvodů, kvůli kterým takto člověk pracuje, může být víc. Jedním z nich je i to, že nemusí mít servis schválený podle všech ekologických pravidel a nemusí mít třeba toalety pro zákazníky podle zákonů Evropské unie,“ zamýšlí se Martin Vaculík.

Naláká vás levná práce, ale nakonec zaplatíte víc

Kam jezdí s autem Markéta a Mirek z Českých Budějovic? „Můj otec má opravnu, takže neřešíme vůbec nic,“ vysvětluje Markéta, majitelka staršího naftového auta, které může být velmi náročné.

Nízká hodinová sazba by neměla být hlavním kritériem při výběru servisu. „Můžou vás nalákat na levnou hodinovou sazbu, ale zároveň autoservis třeba nebude dodržovat normohodiny pro jednotlivé práce, které jsou stanoveny výrobcem,“ nastiňuje Martin Vaculík.

„Naláká vás levná práce, ale ve výsledku zaplatíte víc. Na výměnu spojky má značkový autoservis hodinu a půl, jenže tu samou práci může někdo udělat za tři čtyři hodiny,“ dodává.

Čtěte také

Malé dílny často vymýšlejí už vymyšlené

Ani normočasy nejsou dogma. U starých aut, kde je potřeba každý druhý šroub povolovat autogenem, se na ně hrát nedá. A tím jsme zpátky u co nejnižší hodinové sazby. Největší váhu při výběru servisu mají kromě referencí takzvaná autodata.

„Malé nezávislé dílny mají tendenci vymýšlet vymyšlené, ale servis, který umí nakupovat data výrobců, může zjistit, že daný problém je pro váš vůz typický a že na něj existuje opravná sada, která není drahá, tedy snadné a levné řešení,“ poznamenává Martin Vaculík.

Data se dají nakupovat jak u nezávislých operátorů, tak od jednotlivých automobilek. Pokud nemáte vyloženě starý a jednoduchý typ auta, vyžadujte, aby mechanik doložil, že k datům vašeho vozu má plný přístup. Jinak jeďte rovnou jinam.

autor: pgj
Spustit audio