Virtuální asistenti jsou čím dál dokonalejší. Čeština jim ale dává zabrat

23. duben 2022

Možná občas využíváte pomoc asistenta, třeba když vybíráte zboží v e-shopu nebo zadáváte platební příkaz. A napadlo vás, že možná nekomunikujete s člověkem, ale s robotem? Řečové schopnosti virtuálních asistentů jsou čím dál dokonalejší. Pracují na nich také čeští vývojáři, kteří je učí naši mateřštinu. Jejich cílem je, aby tito roboti dokázali reagovat i na neočekávané požadavky.

Martin Franc, zakladatel technologické společnosti Agnostix, právě testuje virtuální asistentku, tedy program vytvořený pro oblast bankovnictví.

„Podstatou té práce je, že musíte systém naučit, aby vám správně rozuměl a aby správně reagoval. Ve skutečnosti musí vyhodnocovat mraky dat a pravděpodobností, co se jí snažíte říct a jaká je ta nejlepší vhodná odpověď,“ vysvětluje, zatímco sedíme u jeho notebooku.

Čtěte také

Podobní chatboti, kteří odpovídají na uživatelské dotazy písemně, nebo voiceboti, kteří s nimi opravdu mluví, nacházejí využití v různých situacích. „Nesporná výhoda virtuálního asistenta je v tom, že je škálovatelný,“ vysvětluje Martin Franc.

„Ve chvíli, kdy máte nějakou velkou zátěž na call centrum třeba při dodávkách energií – třeba když po nějaké bouřce volají tisíce lidí, kteří řeší ten samý problém. Dokážete najednou mít z desítek operátorů tisíce operátorů.“

Čeština je oříšek

Čeština je pro vývojáře i kvůli skloňování složitější než například angličtina. I proto při tvorbě spolupracují s jazykovědci.

„Čeština jako morfologicky bohatý jazyk je pro počítače složitá – často i pro lidi. Má hlavně obrovské množství různých nepravidelností, zvláštních případů, výjimek z výjimek. Je to noční můra programátorů,“ vysvětluje zdejší šéf vývoje hlasových asistentů Richard Michalský.

Zakladatel technologické společnosti Agnostix Martin Franc ale dodává, že porozumění nejen češtině není to nejsložitější: „My k rozpoznávání řeči používáme služby velkých vendorů jako Apple, Google a Amazon a podobně. Zaměřujeme se primárně na takzvané řízení dialogu, tedy jakým způsobem dialog probíhá. A v tomto smyslu celosvětově konkurence není až tak veliká.“

„Vy jste snad robot, nebo co?!“

A jak to funguje v praxi? Virtuální asistenti pracují na základě připravených scénářů toho, jak by se mohl rozhovor vyvíjet. Čím propracovanější program je, tím lépe dokáže reagovat i na nečekané otázky.

Čtěte také

„Z dialogu můžete jakkoliv odbočit, řešit jakoukoliv jinou věc, kterou jste systém už kdysi natrénovali, a ten si s tím dokáže poradit. Dokáže se potom vrátit k původnímu tématu, pamatuje si informace z jiných dialogů,“ vysvětluje vývojář. Uživatel tak může mít pocit, že na druhé straně nesedí reálný člověk.

„Obzvlášť přes telefon, který komunikaci trochu zkresluje. „Vidíme to v záznamech z konverzací, když se někdo rozčílí a řekne: Vy jste snad robot nebo co? A asistentka odpoví: Ano, jsem robot. A ten člověk pak najednou řekne aha a začne mluvit ve strukturovaných, jednoduchých, krátkých větách.

Největší výzvou pro programátory stále je, aby virtuální asistenti dokázali fungovat i v situacích, které nemají natrénované vůbec.

Na budoucnost česky mluvících virtuálních asistentů jsme se zeptali také Ondřeje Duška, lingvisty z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Poslechněte si celý Magazín Experiment.

autoři: Ondřej Vaňura , and
Spustit audio

Související