Velkolepé muzeum i sbírky: Nejkrásnější islámské umění najdete v Kataru

Ropní šejchové neutrácejí své miliardy jen za rozmařilosti, ale také za bohulibé záležitosti. I díky tomu se Katar pyšní asi nejlepším muzeem islámského umění na světě.

Islámská civilizace patřila ve své době k nejvyspělejším na světě. Týkalo se to i řady uměleckých odvětví, což dodnes potvrzují přední světoví znalci i sběratelé. Vidět pěkně pohromadě přehlídku islámských šperků, koberců, kaligrafie nebo keramiky je určitě možné na více místech. To nejlepší asi skrývá katarské Muzeum islámského umění.

Zaostřeno na krásu

„Vystavujeme asi osm set exponátů, další čtyři tisíce jsou v depozitářích. Některé z nich využíváme pro vzdělávání, jiné jsou mistrovské kusy zasluhující zvýšenou ochranu. Výstavy samozřejmě průběžně obměňujeme,“ chlubí se šéfka sbírek, Američanka Michelle Waltonová.

Brnění středověkého muslimského válečníka

„Máme tu špičkové věci, a to z celosvětového měřítka. Někteří návštěvníci říkají, že se tu dozvídají málo informací. My však namítáme, že chceme jejich pozornost soustředit právě na krásu umění,“ doplňuje.

Ne islám, ale islámské umění

Doktorka Waltonová zdůrazňuje, že nejsme v muzeu islámu, ale v muzeu islámského umění. Někteří návštěvníci si to prý i po třech letech jeho existence pletou. Guy z anglického Oxfordu mezi ně určitě nepatří.

„Zabývám se historií umění a tohle je mimořádně zajímavé! Řada exponátů, hlavně keramika, tu vypadá z dnešního pohledu velmi moderně, například i vzory na vykládaných dveřích. Expozice je bezesporu špičková,“ pochvaluje si. „Zázemí má ještě své mouchy. Mohlo by tu být třeba více toalet. Muzeum by si také zasloužilo pořádnou kavárnu.“

Středověký  náhrobek ze Střední Asie

Plastové stolky a mincovní automat na kafe, který dnes navíc nefunguje, tu opravdu vypadají divně. Jsme totiž v unikátní velkorysé budově plné historických pokladů, světel a stínů, která je uměleckým dílem sama o sobě.

Dokonale provedené a odvážné

„Navrhl ji čínsko-americký architekt I. M. Pei. Když přijal katarskou nabídku postavit muzeum, začal i přes vysoký věk skoro devadesáti let jezdit po světě. Seznamoval se s islámskou architekturou a inspiroval se jí. Trval však na tom, že muzeum postaví jedině na novém ostrově, aby bylo izolováno od okolní zástavby,“ vysvětluje Michelle Waltonová odvážnou polohu muzea, vytrčeného do vod Perského zálivu.

Není divu, že návštěvníci jako Rakušan Ludwig netají svůj úžas: „Jsem tu poprvé. Architektura muzea i jeho sbírky jsou velkolepé. Myslím, že už tu není nic k vylepšování.“

Hlavní prostor budovy muzea

Jak už jsme slyšeli, Angličan Guy má trochu jiný názor. Důstojná kavárna by přitom byla jen kapkou v moři peněz, které musí tohle všechno stát. Nejen exponáty a zařízení, ale i třeba přitáhnout sem špičkové kapacity ze Západu, jako je doktorka Waltonová.

Má vůbec bohatý ropný emirát při financování velkolepého muzea nějaký strop? „To je otázka katarského státu. Nedokážu říct, jestli mají nějaké finanční limity. Myslím, že když se rozhodnou něco sem koupit, tak to prostě koupí,“ uzavírá doktorka Waltonová.

Spustit audio

Související