Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace cestovních kanceláří

Cestovní ruch v Česku utrpěl těžkou ránu. V pátek zkrachovala cestovní kancelář Tomi Tour, která patřila k 10 největším cestovkám u nás. Její tváří byl podnikatel v cestovním ruchu Václav Fisher. Na povrch teď ale vyplouvají další vážné informace. Tomi Tour zřejmě brala peníze od klientů ještě pár minut před tím, než oznámila svůj konec. Dá se takovému jednání zabránit? A mohou v Česku krachovat další velké cestovky? Budeme se ptát. Hostem 20 minut Radiožurnálu je mluvčí české asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura, dobrý den.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Na začátek bychom měli říct, že ačkoliv se jmenujete Tomio, tak s Tomi Tour nemáte nic společného, je to tak?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
No, opravdu a mám s tím teďka velké problémy, dostávám desítky dotazů, proč jsem propůjčil jméno cestovní kanceláři Tomi Tour nebo co s tím mám společného a tady skutečně chci veřejně prohlásit, že já, Tomio Okamura, nemám s Tomi Tourem nic společného, je to jenom shoda jmen.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak, pracujete v asociaci cestovních kanceláří a agentur, takže samozřejmě teď se na vás všichni obrací. Řekněte nám, čím si vysvětlujete vy, že zkrachovala Tomi Tour? Přece jenom, byla to obrovská cestovní kancelář, které spousta lidí věřilo.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Budu upřímný. My jsme očekávali, že zkrachuje přibližně v srpnu a doufám, že tady ještě vysvětlím, proč jsme to neoznámili. Ty indicie, jich bylo několik, konkrétně je vyjmenuji, myslím, že to nikde ještě nebylo řečeno. Takže za prvé, Tomi Tour dlouhodobě dlužila už několik let provizním prodejcům za prodané zájezdy. Stěžovalo si na to spoustu našich cestovních kanceláří. Za druhé, Tomi Tour prodávala neskutečně pod nákladové ceny zájezdů. Za tyto ceny, když jsme to kalkulovali s jinými největšími cestovními kancelářemi, nikdo se na ně nemohl dostat, to znamená byly to nerealistické ceny. Ostatně, další věc. Již nyní v létě prodávali zájezdy na příští rok v létě a žádali vysoké zálohy, to znamená měli problém s cash flow a další věc byla ta, že už od letošního ledna se snažili cestovní kancelář prodat a nikdo ji nechtěl, takže těchto indicií je, přibližně 10 bych jich ještě mohl vyjmenovat a dalo nám to jasný koktejl velkých problémů.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nicméně když se podíváme třeba na takové ty finanční informace, které někomu něco řeknou, někomu ne, tak loni vykázal Tomi Tour zisk 50 milionů korun. To když někdo uslyší, tak si řekne: "To je přece dobrá cestovka, ta má, jaksi prosperuje," nebo z toho nemáme nic usuzovat?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Já myslím, že z toho usuzovat dostatečně nelze. Já vždycky říkám jednu věc. My jsme Tomi Tour opakovaně vyzývali, aby se stal členem naší asociace a tím se veřejně přidal k dodržování etického kodexu, který je nedílným součástím členství v naší Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur. Tomi Tour odmítl a teď už víme možná proč. Tam v tom etickém kodexu je jasně dáno je chování vůči klientovi, jasně dáno chování vůči obchodním partnerům a jinak, k těm dalším indiciím, které si ovšem mohla už zkontrolovat i veřejnost, jelikož to, že dluží provizním prodejcům proběhlo i v hlavních zprávách na hlavních televizích přibližně před 3, 4 měsíci, proběhla taky informace, my jsme obdrželi už na jaře dopis od egyptské asociace, že jim Tomi Tour dluží 900 tisíc dolarů, takže ta informace taky proběhla v médiích a proběhla i v hlavní televizní stanici, to znamená tady jsou různé indicie a říkám, veřejnost si to podle mě, a dnes už je to asi ne místě to říct, protože ten, kdo se veřejně třeba formou členství v asociaci, zaváže dodržovat etický kodex, tak potom s ním můžeme vést například kárné řízení anebo ho také vyloučit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nicméně povinné to není a to, že třeba ta cestovní kancelář není členem vaší asociace, tak ještě nemusí nutně znamenat, že by byla špatná ale.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Určitě máte pravdu, nicméně my máme harmonizovanou legislativu s Evropskou unií a ani evropská legislativa, ani naše legislativa neumožňuje jakýkoliv další právní rámec jak vlastně zjistit, že cestovní kancelář je solidní. Já jsem tady vyjmenoval několik rysů, z nich ale většinu sám posluchač posoudí, že nemá vlastně možnost zjistit. Proto já bych tady chtěl říct 1 zásadní věc. Naše asociace připravuje na zítřejší odpoledne nebo na pozítří zveřejnění skutečně všeobecných kritérií, jakým způsobem lze poznat, řekl bych, problémovou cestovní kancelář a chceme zveřejnit i že bychom zavedli a nyní už na to zahajujeme diskuzi, možnost veřejně přístupného hodnocení, ratingu, důvěryhodnosti cestovních kanceláří a aby se podle toho klienti mohli třeba jednoduchým kliknutím na webových stránkách orientovat, jelikož, jak jsem říkal, většina těch indicií, a mohl bych tady vyjmenovat další, třeba že taková cestovní kancelář pětkrát denně rozposílá last minutový nabídky, jo, a za úplně nesmyslný ceny, to zase víme jenom my, cestovní kanceláře, protože už mele z posledního jakoby a podobně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kdy, jestli když budete zveřejňovat ty, ta různá varování, tak jestli byste neměli zároveň zveřejňovat i když máte takové pochybnosti o některých cestovních kancelářích? Protože jak jste říkal, od srpna jste měli indicie, že Tomi Tour není úplně s ní všechno v pořádku. Proč jste to lidem neřekli?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Právě, a proto chceme udělat ten rating, to hodnocení, protože jsme v právním státě a my nemůžeme říct o jakékoliv firmě, že má problémy, protože se vystavujeme automaticky žalobě a ta cestovní kancelář nebo ta firma by nás zažalovala o stamilionové částky, že jsme ten její krach způsobili my. Vlastně by to udělali kvůli nám, přestože to tak není.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže vy musíte v takovém případě čekat až oni oznámí krach, vy nemůžete dělat nic jako asociace, i kdyby to byl váš člen.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tak. Když je to náš člen, tak je to něco jiného a právě na to chci poukázat. Proto je důležité a myslím si, že to je jedno z důležitých možných kritérií, vybírat si zájezdy od členů naší asociace. Proč. Ale toto tady nechci, to tady nechci propagovat, ale mluvíme fakt vážně, protože tady není žádný právní rámec, protože my, kdy jsme, když přijdeme na to, že má cestovní kancelář problémy, třeba interně, tak my s ní zahájíme kárné řízení a nakonec ji třeba vyloučíme. Udělali jsme to například před rokem a půl s CK Prácheň a ta následně nám dodalo za pravdu, za 3 měsíce zkrachovala, protože už jsme věděli, že dluží tolik, že už ji nechceme v asociaci a vyloučíme a to by měl být mimochodem i signál do budoucna pro klienty, pro veřejnost, aby se orientovali, protože skutečně za současné právní legislativy my nemůžeme ukázat na cestovní kancelář a říct: "Ta má problém, ta bude krachovat, ta je dobrá, ta je špatná." To nás, okamžitě jsme pod hrozbou žaloby. Proto to musíme dělat takovýmto elegantním způsobem, že my připravujeme nyní a zveřejníme to, říkám, nejpozději zítra odpoledne nebo pozítří ráno i veřejnosti, i médiím, veřejné hodnocení kritéria na základě kterých bychom hodnotili ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj cestovní kanceláře, je před námi ještě dlouhá cesta, ta příprava bude trvat následně přibližně rok, aby klient si kdykoliv, a vyzveme všechny cestovní kanceláře v České republice, je jich téměř 950, to znamená i mimo naši asociaci, my jich máme 271, aby se přidaly a samozřejmě veřejnost se potom může sama orientovat, bude tam i kolonka ti, co nedodali informace, ti co se nepřidali a bude to pro každého samozřejmě informace, že si ji může přebrat. Jiná možnost opravdu ty právní zákony nyní neumožňují jak se pokusit zorientovat klienta.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já už jsem říkala v úvodu, že Tomi Tour byla jedna z největších cestovních kanceláří na našem trhu, jedna z 10 největších, to znamená, že vůbec nezáleží na tom, jak je ta kancelář velká nebo slavná, že může zkrachovat prakticky kterákoliv?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Určitě, ale chtěl bych říct jednu věc. Podívejte se, v České republice máme přibližně 946 cestovních kanceláří. Letos zkrachovaly 3. Není to ani 1 procento, takže v tomto pohledu si nalijme čistého vína, není tady žádný nestabilní trh. Oproti tomu vám dám jiný příklad. Od roku 2000 zkrachovalo v zemích původní patnáctky EU v západní Evropě víc než 50 leteckých společností. Ty nejsou pojištěné proti úpadku, takže desetitisícům občanům západní Evropy zůstaly v rukou pouze bezcenné papírky místo letenek, takže to, že jsou někde krachy a mnohem větší, to je normální i v západní Evropě, i v Německu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano, ale zpátky do České republiky k našim turistům, kteří se chystají právě teď na dovolenou a určitě si každý říká: "Když se to stalo Tomi Tour, to se může stát i naší cestovní kanceláři," takže se ptám. Máte vy teď nějaké signály, že by hrozil podobný krach jako u Tomi Tour?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Já jsem vám tady vyjmenoval 5, 6, 7 indicií a tady vám upřímně říkám, neznám žádnou cestovní kancelář, která by splňovala byť 3, 4 nebo 5 těchto indicií. Tomi Tour byl jednoznačně dlouhodobě největším vlastně splňovatelem těchto indicií, které opravdu hovořily o problémech.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak to říká Tomi Okamura z asociace cestovních kanceláří. Poslouchejte dál 20 minut Radiožurnálu. Jakou roli hraje v celém případu slavný podnikatel Václav Fisher? Zeptáme se za chvilku. 20minut@rozhlas.cz, to je náš email, vy nám pochopitelně můžete psát jak své otázky, tak také zkušenosti s cestovními kancelářemi. Máte vy, pan Tomio Okamuro, informace o tom kolik klientů Tomi Touru je momentálně v zahraničí?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Je moc pěkné, jak zdůrazňujete to Tomi, ale opravdu s tím nemám nic společného, takže já jsem chtěl říct, podívejte se. V současné době je v zahraničí už jenom necelých 1000 klientů. Poslední repatriace proběhne v pondělí, to znamená za necelý týden, 27. července, zdali se nemýlím. V současné době je nejvíc klientů na Mallorce, je jich tam 411, dneska žádná repatriace neprobíhá, zítra zase začnou nalétávat klienti zpátky. Těch klientů celkem bylo více než 3000 a jinak, z těch klientů, kteří si zakoupili zájezdy a neodjeli, těch je víc než 10 000 a bylo prodáno zájezdů přibližně za 185 milionů korun ty, co, které neodjely.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co tedy bude následovat teď? Policie už celý případ šetří, takže lidé mají čekat.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tak, podívejte se, v okamžiku, vy jste to naznačila ještě v úvodu, že někdo prodávala zájezdy s vědomím, že už klienti neodletí, s vědomím, že už cestovní kancelář bude krachovat, tak vám říkám na rovinu, jestli se mě na to zeptáte, já vám řeknu, že to byl normální podvod v tom případě a je to potřeba neprodleně prošetřit. To samé, jestli se ještě můžu vyjádřit, tady se stal otřesný případ v sobotu odpoledne, kdy delegátka cestovní kanceláře česká v Turecku tam zastavila autobus uprostřed polí a vyžadovala 30 euro na klientech, aby se vůbec mohli pohnout dál, aby je pustila z autobusu. My jsme naopak vyzvali, aby bylo podáno okamžitě trestní oznámení na tuto delegátku, protože si nesmí dovolit pracovník cestovní kanceláře vůči klientům, kteří mají všechno zaplaceno, je držet jako rukojmí a vydírat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ptali jste se jak to bylo s českým konzulátem, protože i tam byl údajně problém, protože lidé se snažili kontaktovat náš konzulát v Turecku a kvůli tomu, že tam jaksi měli volno, tak se nikoho nedovolali.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
My jsme v kontaktu s náměstkyní ministra Bambasovou a jsme rádi, že celá věc už se rychle prošetřuje. Oni se k tomu staví velice pozitivně musím říct, ministerstvo zahraničí, protože to opět ukázalo, že ne zcela všechno funguje. My potřebujeme, aby urgentní linky, když do zahraničí ročně cestuje téměř 5 milionů Čechů na své dovolené, takže je jasné, že těch pár desítek konzulátů a velvyslanectví je důležité, aby oni na těch mobilech ti lidé byli a my jsme, k tomu také vyzýváme ministerstvo, aby neprodleně to dalo dohromady, že jo. Pak se klient nemůže absolutně spolehnout.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak pokud jde o Tomi Tour, tak předpokládám, že kvůli tomu krachu se na vaši asociaci obrací celá řada lidí. Spojil se s vámi třeba i majitel Tomi Tour pan Popelář?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tak na pana Popeláře mám dlouhodobě mobilní telefon, ovšem od té doby, co jsem mu zrovna poprvé chtěl zavolal v životě, tak už ho nebere, takže, a problémem je mimo jiné to, včera jsme hovořili, nebo i dneska ještě jsme hovořili nebo jsme v kontaktu s Union pojišťovnou, což je také náš přidružený člen naší asociace a je problémem, že pracovníci Tomi Tour dodnes nepředali kompletní seznam více než 10 000 klientů včetně zaplacených částek pojišťovně Union, takže se trošku protahuje to zmapování těch nároků klientů, což výsledně může znamenat, že to plnění toho nároku, že může být trošku pozdrženo. My samozřejmě s pojišťovnou spolupracujeme velice dobře, naše asociace, je to náš člen také, ostatně jako mnoho dalších subjektů i mimo cestovní kanceláře a jsme rádi, že pojišťovna aspoň bude vyplácet během 1 a 2 měsíců zálohy, nicméně ta nekooperativnost pracovníků Tomi Tour po krachu, tak je opravdu, to je prostě vrchol, je tam jenom jedno telefonní číslo, které jedna nějaká pracovnice bere jenom občas, což teda mi připadá, když tady čeká téměř více než 13 000 lidí na co nejrychlejší vrácení peněz a odškodnění, no tak to je situace úplně neskutečná a jsme rádi, že už to ministerstvo vnitra a že oznámil ministr, že už to na základě i naší iniciativy prošetřuje.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Je potřeba se zlobit na Václava Fishera? Vždyť on byl přece jen takovou mediální tváří, managerem té společnosti, ale nebyl rozhodně majitelem. Nebo máte jiné indicie?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tak podívejte se, Václav Fisher, přestože oficielně majitelem nebyl, tak víme mnoho, dlouhou dobu, že byl, že jednal za Tomi Tour i třeba při jednáních s leteckou společností ČSA o charterových letech, prostě za ní jednal, vystupoval, pracoval pro ní. Majetkové poměry, že není přímo uveden jako majitel, to mi připadá celkem pochopitelné, že můžou být různé formy tichého společenství nebo další formy, o kterých nevíme, protože on vede spory jak v Německu, tak v České republice, takže samozřejmě není vhodné, aby asi někde vystupovat, nicméně vidíte, jak i velice důvěryhodná tvář i, řekl bych, taková příjemná tvář dokáže vlastně jednat způsobem, který potom pro klienty nedopadá dobře, takže proto znova říkám...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy narážíte teď na co? Například na to, že minulou neděli to tuším bylo, uklidňoval ještě na serveru tn.cz klienty, že společnost je v pořádku a doporučoval dokonce nákup zájezdů na příští rok, takže vy myslíte, že třeba on už v tu dobu musel vědět, že ta společnost v pořádku není a že zkrachuje co nevidět?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tady si musím dávat velký pozor na to, co tady veřejně řeknu. Proto já vám odpovím jinou odpovědí. Už dlouhou dobu, mnoho měsíců, neplatil včas našim provizním prodejcům provize za prodané zájezdy, to znamená dlužil jim peníze a dluží jim je dodnes, to znamená toto jednání já považuji, pro to mám písemné podklady, mnoho písemných podkladů a toto považuji rozhodně za velice neseriózní a není to férové.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Václav Fisher ve včerejším prohlášení uvedl, že za krach Tomi Touru může nedostatek hotovosti, neochota bank dávat úvěry a nedůvěra hoteliérů, kteří žádali platby předem. To zní docela jako objektivní důvod, jak se k němu stavíte vy?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
No, tak já se chci zeptat proč už více než rok, 2 roky dlužil za prodané zájezdy ostatním cestovním kancelářím? Totiž, abyste měli představu, provizní prodej, v Čechách se přibližně 2 třetiny zájezdů prodávají provizním prodejem. Cestovky vzájemně si prodávají zájezdy, protože ani velká cestovka nemá sílu mít v každém městě pobočku, proto se domluví s jinými místními cestovkami. Probíhá to tak, že dostane klient cestovní smlouvu, ovšem na tu konkrétní cestovku, to znamená peníze zinkasuje v tomto případě Tomi Tour a nebo přímo ta cestovka a až zpětně vyplácí provizi, to znamená jedná se o to, že ten člověk ty provize Tomi Tour zinkasoval fyzicky, ale zpětně nevyplatil lidem ty provize, takže já říkám to je velmi neetické, nedělá se to a my to absolutně odsuzujeme, to znamená tady ty důvody, co tady říká, prosím vás, tady ty důvody říká tady teď, ale proč už tedy před rokem a půl, před dvouma rokama tady našim členským cestovním kancelářím dlužil i milion korun a ani na opakované upomínky ho nechtěl zaplatit, takže ty problémy jsou skutečně dlouhodobé.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže nemůže podle vás tak velkou cestovní kancelář položit žádost partnerů zaplatit předem?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
No tak mi řekněte, proč už dlužil tedy z minulosti?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To já nevím, proč dlužil z minulosti...

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
No, právě proto.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale jestli jste se vy zajímal, volal panu Fisherovi a ptal se ho na to, tak možná vám to řekl, ale já s, mně nezavolal teda.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Podívejte se, kdyby, podívejte se, kdyby ten člověk vždy platil své závazky a platil je včas podle toho jak měl domluveno s provizními prodejci a pro to my máme konkrétní důkazy, to ostatní musíme bohužel nechat na policii a prosím posluchače o pochopení, protože já se tady vystavuju opět prostě žalobě při nějakých prostě, že jo, nepodložených prostě vyjádřeních a můžu vám říct, že prostě na to si musím dávat pozor, takže prostě dlužil už z minulosti, dluží i v současné době našim cestovním kancelářím za prodané zájezdy, takže to, co tady vykládá, to je možná jeden z důvodů, o kterém nevím, ale to, že dlužil už z minulosti je prostě pravda.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak mluví Václav Fisher o takové očerňující kampani. Mohla to být třeba nějaká kampaň zaměřená proti Tomi Touru, podle Václava Fishera dostali třeba hoteliéři anonymní mail, který očerňoval tuto společnost?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Podívejte se, já můžu říct jednu věc. Já nevím, jestli dluží pan Fisher, ale dlužilo prostě Tomi Tour. Já nevím, jaké jsou tam majetkové poměry, ale musím říct jednu věc. My jsme obdrželi už na jaře dopis od egyptské asociace cestovních kanceláří, že jim tam dluží 900 tisíc dolarů. Když se mě zeptáte ještě dále, já vám tady to už prostě říkám hodně upřímně, protože já jsem pod takovým, pod tisíci dotazy od prostě nešťastných lidí a prostě tady máte více než 900 cestovek, já jich spoustu znám a jsou to slušní lidé, takže já tady musím už to říct na rovinu a říct jak to je prostě, že takoví nejsou zdaleka všichni, ale já vám prostě řeknu jednu věc. Z našeho pohledu, když nám, když tady minulý týdne proběhlo v médiích, nebo předminulý, že 90 klientů v Egyptě není ubytováno a že je to přebookování a děje se to opakovaně, já jsem v životě, vám řeknu, a to říkám jako Tomio Okamura, neviděl, že je přebookování v hotelu 90 klientů. Přebookování, to znamená, že hotel si špatně spočítá rezervované pokoje, se může stát 5 až 10 pokojů a ještě jenom občas. Stává se to někdy i pražským hotelům, ano, teď už ne, protože teď je krize, ale dřív se to stávalo, ale že opakovaně není ubytováno desítky klientů nebo 90, to spíš indikuje na to, že ty služby nebyly zaplaceny.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co říkáte na to, že Václav Fisher chce dál pracovat v cestovním ruchu? Alespoň včera to uvedl v tom prohlášení, které vydal.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Já si myslím, že každý může pracovat v cestovním ruchu jak chce. Já naopak, pakliže chce někdo pracovat poctivě a skutečně má poctivé úmysly, tak já mu to přeju, ať je to Václa Fisher a nebo kdokoliv jiný. Každému se může skutečně něco nepovést. Nicméně za současné situace si prakticky neumím představit, že bude velice obtížné získat tu důvěru zpátky, převážně v České republice, ale hlavně my bychom byli rádi, kdyby tedy Václav Fisher přijel do České republiky, protože podle našich informací se zdržuje v Berlíně, v Německu, tak aby přijel do České republiky a celou záležitost nám přeci všem vysvětlil. Myslím, že by to všichni občané uvítali, aby očistil své jméno, aby nám tady veřejně vysvětlil co tedy bylo, co se stalo a myslím, že bychom se tady nemuseli zbytečně domnívat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dá se podle vás věřit slovům Václava Fishera, že všichni klienti dostanou 100 procent peněz zpět?

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tak podívejte se, my jsme si to kalkulovali a přestože nemáme úplně podrobné informace, tak byly prodá, je veřejně sděleno, má to na svých stránkách, že je pojištěn na 234 milionů korun. Zájezdy jsou prodány za 185 milionů a repatriováno zpátky do České republiky je přibližně 3000 lidí, to znamená, to je dejme tomu 30 milionů, když hodně přihlédnu letenka plus nějaké ubytování navíc a plus těmto lidem by měl být vyplacen také z pojistného plnění proti úpadku ten nárok za, v případě, že jim byl zkrácen zájezd, tak taky ten nezrealizovaný kousek, takže to bude pár třeba desítek milionů navíc, dejte tomu 20, takže pakliže je skutečně pojištěn na těch 234 milionů, tak by to plus mínus možná mohlo vyjít, nicméně já nechci dávat tady klientům nějaká očekávání, protože jelikož Tomi Tour neposkytl ty kompletní seznamy, tak se to velice těžko teďka mapuje, takže my chceme, jestli nás tady někdo slyší z Tomi Tour nebo Václav Fisher, tak ať okamžitě dá ty seznamy prodaných zájezdů, aby klienti mohli co nejrychleji dostat peníze a říkám, že se k tomu může tím pádem postavit čelem okamžitě, aby lidé co nejrychleji, okamžitě dostali zpátky svoje peníze za zájezdy, které nebyly zrealizovány.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pojďme na otázky, které nám posíláte na mail 20minut@rozhlas.cz a poprosím stručně. Ladislav se ptá: "Měl jsem přes Tomi Tour zaplacenu pouze letenku, dostanu v takovém případě peníze zpět?"

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Ne. Takhle. Nedostanete peníze zpět z pojištění proti úpadku, to se vztahuje pouze na zájezdy a jednotlivá služba nelze pojistit, musíte jít do konkurzu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Veronika, otázka: "Jaký je rozdíl mezi cestovním pojištěním a pojištěním proti úpadku, z čeho nám budou vůbec vráceny peníze za zájezd u Tomi Touru?"

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Pojištění proti úpadku si platí cestovní kancelář, každá cestovní kancelář ho v České republice musí se zákona mít. Cestovní pojištění si platí klient, to si platíte a je to, je to volitelná položka.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
"Slyšel jsem," ptá se Ladislav, " že pokud jsme stornovali zájezd u Tomi Touru a dosud nám nevrátili peníze, tak že po tom krachu žádné peníze nedostaneme. Je to pravda?"

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Ano, tak to je ten nejsmutnější případ, protože vy jste vlastně zrušili zájezd, to znamená nemáte platnou cestovní smlouvu, to znamená nevztahuje se na to vyplácení z pojištění proti úpadku a bohužel nezbývá vám nic jiného než uplatnit nárok v konkurzu, což v případě cestovní kanceláře, jelikož většinou nemá žádný majetek, bude velice obtížné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže co takový člověk má vůbec udělat? On musí podat žalobu, nedostane vlastně peníze od pojišťovny.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tak, celou záležitost bude řešit obchodní soud, takže tam lze samozřejmě uplatnit v rámci konkurzního řízení své nároky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A to může trvat roky.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Může. Ano, samozřejmě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Protože normálně se počítá, že když je někdo třeba nemůže odjet na zájezd, má platnou smlouvu, tak u té pojišťovny by to mělo být vyřízeno za půl roku.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Ano, tady máme, v případě pojištění proti úpadku je přímo zákonná lhůta řešení do 6 měsíců.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ladislav, ještě 1 otázka. "Dočetl jsem se, že kvůli krachu Tomi Touru nebudou letos zájezdy na poslední chvíli, takzvané last minute. Je to pravda?"

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Tak, pravdou to je, jestli pan Ladislav má například rodinu s dětmi, tak asi ví, že ať kliká jak kliká, tak už zájezd například pro rodinu s dětmi se hledá velice obtížně, aby to byl třeba hotel s dětským bazénem a podobně, ale to má mimochodem důvod jiný. Cestovní kanceláře, protože už na jaře jsme cítili pokles prodejů, tak se vystornovaly v dubnu a v květnu a to moc nebylo ještě nikde řečeno, přibližně 25 procent všech leteckých kapacit zájezdů v České republice tak, aby právě cestovní kanceláře, aby tady nebyl převis nabídky last minutů nad poptávkou, ovšem, ovšem nepočítali s tím, ještě jsme nepočítali s tím, že zkrachuje Tomi Tour, to znamená teďka skutečně vzniká přetlak a například na těch nejbližších 14 dní se zájezdy hledají velice obtížně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tomio Okamura, mluvčí české asociace cestovních kanceláří a agentur byl hostem 20 minut Radiožurnálu, díky za to, na shledanou.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Děkuji a hezkou dovolenou přeji a snad to vyjde všem v pořádku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vždycky u té dovolené záleží s kým na ní pojedou, víte, lidé.

Tomio OKAMURA, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:
Určitě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za chvilku na Radiožurnálu další zprávy, Helena Šulcová vám přeje hezký zbytek dne.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš
Spustit audio