Theodor Pištěk vzpomíná na natáčení s  Milošem Formanem: Přál jsem si, aby natočil film o Celníku Rousseauovi

17. únor 2017

Mezi gratulanty, kteří popřáli režiséru Miloši Formanovi k 85. narozeninám, patří malíř a oscarový kostýmní výtvarník Theodor Pištěk, který dělal s Formanem Amadea a oblékl Hradní stráž. Vzpomíná rád nejenom na natáčení filmů, ale také na cyklistické túry, které s Formanem absolvoval. „Byly to nejhezčí časy, které jsem zažil,“ přiznává.

Nejdůležitější pro něj je malování, tím se ale nemohl dříve uživit, tak například s kamarády z akademie navrhoval nálepky na kufry a hlavičky na jídelní lístky. „Každý musel najít profesi, která mu vynesla živobytí,“ vysvětluje s tím, že pak najednou přišel František Vláčil s filmem.

Čtěte také

Jak Miloš Forman, tak František Vláčil jsou podle něj režiséry, pro které jsou herci prvořadí. „Když si vás vymyslí, tak vám důvěřují a nemluví vám do toho,“ podotýká. Za svůj život pracoval s desítkami režisérů, kteří se míchali do všeho možného – kostýmů a světel, a to jenom proto, aby nemuseli režírovat.

„S Formanem během natáčení nemůžete mluvit. Ostatní neexistují, o polední pauze nejí, s nikým nemluví, nepustí k sobě kromě filmu nic,“ vzpomíná. Snažil se ho také přesvědčit, aby natočil film o Celníku Rousseauovi, ale když Forman na něco nepřijde sám, tak má podle něj těžkosti na to přistoupit.

Když Theodor Pištěk maluje obrazy, tak by vždy rád věděl, kam se se svým obrazem dostane – snažil se dokonce instalovat obrazy, do kterých může on i divák vstoupit. „Fenomén, který mne neustále drží, je tajemství,“ říká. Fascinují ho také horizonty – na ten ale nesmíte dojít, protože se tam nikdy nedočkáte toho, v co jste doufali.

Audiozáznam všech rozhovorů si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autoři: lvb , prh
Spustit audio