Tatrovka má na drážďanských kolejích odkrouceno čtyřicet let
Čtyřicet let se projížděla drážďanskými ulicemi, čtyřicet let pomáhala lidem rychle se dostat do práce a dětem do školy. Po čtyřiceti letech ovšem dosloužila. Posílají ji do starého železa. Rozloučení s československou tramvají Tatra v saské metropoli připravili velkolepé.
Je deset hodin dopoledne. Legendární tramvaj v originální červenobéžové barvě se vydává na poslední jízdu. Z Wölfnitzu do Weixdorfu. Jde o symbolickou trať. Právě na tomto úseku nasadili v Drážďanech v roce 1969 tatru poprvé. Od té doby tu československé tramvaje sloužily německým cestujícím dlouhé roky.
Velkolepá poslední jízda
„Jsem z Drážďan. S těmito tramvajemi jsem tu vyrůstal a o tramvaje se od mládí zajímám. Dnešní poslední jízda je něco zvláštního, co jsem si nemohl nechat ujít,“ povídá mi pán, který stejně jako ostatní třímá v ruce fotoaparát.
Tramvaj jezdící v Drážďanech s třemi vagony je narvaná k prasknutí. Trasu linky číslo 7 lemují špalíry tramvajových nadšenců. Fotografie poslední originální tatrovky jim nesmí ve sbírce chybět. Projet se starou dámou přijeli i tramvajoví nadšenci z Čech. Proč se do Drážďan vypravil třeba bývalý řidič tramvaje pan Rodina? „Protože je to tramvaj, tramvaj Tatra,“ říká. Řídil ji? „V Praze ani moc ne, ale jinak se s ní jezdí dobře. Ale nejlepší je KT8 nebo T6,“ doplňuje.
V čem vůbec spočívá fandovství do tramvají? „To má každý od narození. To člověka chytne. Mám knížky o MHD, sbírám různě cokoli,“ vypráví nadšeně Zdeněk Tyrner, který se za různými typy tramvají vypravuje do měst nejen v České republice, ale i do sousedních států. „Trojky jsou legendy. Vyrobilo se jich nejvíc na světě. Je to nejpočetnější vůz po celém světě, protože se jich vyrobilo 25 tisíc,“ popisuje svou nejoblíbenější tramvaj Zdeněk Tyrner.
Německý dopravní podnik připravil na rozloučenou velkolepou oslavu. Na Poštovním náměstí si děti mohou složit tramvaje z papíru a fandové koupit nejrůznější upomínkové dopravní předměty. Co jde tak nejvíc na odbyt? „Kalendář se prodává velmi dobře, knihy a modely? Ty taky,“ říká prodavač.
Důstojně i vesele
Nadšení mezi cestujícími budí i takzvaná komediální tramvaj. Podle zvuku možná poznáte, že pro komedii zvolili už nový typ tramvaje, který tatrovku poslal do důchodu - nízkopodlažní MGT. Klaun předvádí, jak lze z vozu vystoupit nouzovými východy, jak se zachránit, když při jízdě přes most spadneme do řeky a podobné fórky. Nejen děti mají tvář od ucha k uchu. Rozloučení s legendou by mělo být důstojné i veselé zároveň.
„Tramvaj jezdila od roku 1969 do roku 2010, tedy jedenačtyřicet let. Město je s ní úzce spojeno. Ale i když pravidelně vyjela naposled, naše muzeum bude nabízet jízdy při slavnostních příležitostech. Zájemci si ji také mohou objednat,“ říká mi pan Mitsche z drážďanského dopravního muzea.
Drážďanští mohou být nostalgičtí, ale my Češi k tomu nemáme důvod. U nás moderní nízkopodlažní tramvaje tatrovku hned tak do důchodu nepošlou.
Související
-
Káhira se loučí s tramvajemi po svém. Místní vozy mají...
Konec starých časů zažívají obyvatelé egyptské metropole. V Káhiře se pomalu loučí s tramvajemi, které brázdily tamní ulice více než sto let. Na krásu vozů, které j...
-
Jiný kraj, jiný mrav. V Japonsku poděkují za čekání a v...
Víte, kde vám průvodčí v tramvaji poděkuje za to, že jste ji doběhli, zatímco celá souprava na vás čekala? V České republice to není. Ale pokud jste tipovali Japons...