Studenti v Kladně se budou učit na plastinovaných lidských tělech

28. květen 2018

ČVUT otevřelo v Kladně moderní laboratoř anatomických modelů. K dispozici tu jsou skutečná lidská těla upravená pomocí plastinace. To je v Německu patentovaný proces, kdy jsou tělní tekutiny nahrazeny silikonem. Těla pak slouží pro výuku studentů. V Kladně se na nich budou učit všechny obory fakulty biomedicínského inženýrství.

Yulia Efroemova pracuje na Kladně už osm let a novou učebnu anatomických modelů za 10 milionů korun má na starosti. Procházíme laboratoří a Yulia mi ukazuje jednotlivé plastinované orgány – srdce, mozek, pohlavní systém ženy, horní i dolní končetiny.

Modely jsou uschovány ve speciálních skříních, kde je zajištěný minimální přísun denního světla a vzdušné vlhkosti, aby co nejdéle vydržely. Ze stejného důvodu se na exponáty nesmí ani sahat.

Lepší než na pitevně

Plastifikace lidských orgánů vkročila do pitevny. Jan Jesenský by se divil, jak se učí anatomie

anatomie

Dvě srdce, mozek, čtyři žaludky a slezina - to všechno úhledně srovnané v malé přepravce. Nejde o obchod s lidskými orgnány, ale o speciální preparáty. Díky nim si mladí medici na I. lékařské fakultě mohou každou důležitou část lidského těla doslova osahat.

I přesto studenti plastináty přivítali, jak mi potvrzuje Tomáš Pokorný z inženýrského oboru biomedicínský technik. Oproti výstavě, kterou zhlédl v Praze, mu zdejší modely přijdou názornější a lépe přizpůsobené pro výuku.

„Na pitevně bychom nemohli studovat všechny části těla. Tady máme pohled rovnou na několik orgánů z jednoho těla,“ vysvětluje student Tomáš, proč je podle něj výhodné pořizovat drahé plastinované modely.

Není model jako model

Laboratoř už má za sebou půlroční zkušební provoz. Za tu dobu se podle Yulie Efroemové ukázaly i výhody oproti dosud běžně používaným anatomickým modelům z plastu.

Na plastinované modely se kvůli jejich životnosti nesmí sahat

„Studenti se o modely zajímají a zkoušejí na nich najít jednotlivé části, které zrovna probíráme. Občas se jim to ale nedaří, protože ve skutečnosti to vypadá úplně jinak než na obrázku,“ usmívá se. Problémy prý studentům dělá třeba močový měchýř nebo slinivka břišní.

Holografické brýle, virtuální realita a roboti. Jak dnes vypadá výuka na škodováckém učilišti?

Virtuální realita umožňuje studentům učit se zážitkem

Už jen u luxusních automobilek platí, že auta vyrábějí ručně. Sériovou výrobu většiny aut dnes obstarávají roboti – svařují díly, lakují karoserie. Budoucí automechanici je proto musí umět správně naprogramovat. Školy sázejí na moderní technologie, které by to měly žáky naučit. Pozadu nezůstává ani mladoboleslavská Škodovka.

„Plastové modely mají také vždy specifické zabarvení, které normální lidské tělo nemá, takže student nemusí hned poznat, o jaký orgán se jedná,“ dodává Yulia Efroemová.

Dalším zařízením, které by vedení fakulty biomedicínského inženýrství chtělo pro své studenty získat, je virtuální pitevní stůl. V létě by také měla být dokončena velká rekonstrukce hlavní budovy školy na Sítné, kde bude k dispozici moderní zázemí pro technické obory.

autoři: Petr Kološ , and
Spustit audio