Studenti se bouří, chtějí lepší jídlo

9. únor 2009
Pod kůži

Na nekvalitní jídlo v mense, v bufetu našeho pracoviště anebo v jídelně si čas od času stěžuje asi každý z nás. Ale jestliže to překročí míru a ocitneme se v nemocnici, cítíme zlost právem a hledáme viníka. Přihodilo se to i několika lidem v menze Karlovy univerzity.

Nekvalitní potraviny, ne příliš chutná jídla a mnohdy i zdravotně závadná - i to může být realita ve školních jídelnách a menzách. Ne vždy se to ale podaří prokázat, protože "postižení" stížnost nepodají. Přesto jsme zjistili, že poslední dobou přibývá stížností konkrétně na výdejnu jídel v pražských Jinonicích. Je určená studentům Univerzity Karlovy.

Na základě naší miniankety jsme zjistili, že řada studentů do menzy Fakulty humanitních studií nechodí. Jako hlavní důvod většinou uvedli, že jim podávané jídlo nechutná. "V menze jsem dlouho nebyla, protože naposledy, co jsem tam byla, jsem skončila v nemocnici. Dostala jsem kampilobakter a krajská hygienická stanice určila, že to bylo právě z menzy. Byla jsem asi týden v nemocnici na infekčním oddělení v Motole," uvedla dokonce jedna ze studentek.

Martina Rychlíková se přiotrávila ve školní menze v Jinonicích. Právě si vaří večeři, takže se již zřejmě uzdravila. Co se vlastně stalo? " Šla jsem na oběd a po obědě se mi udělalo špatně od žaludku. Nepřecházelo to, tak jsem nakonec musela odjet domů a půl dne se z toho léčit," přiblížila s tím, že tehdy pojedla bramborovou kaši s obaleným plátkem masa. "Nemohu to ale úplně identifikovat a na ten pestrý název jídla si už nepamatuji," dodala.

K lékaři nešla, nicméně bezprostředně po jídle se jí udělalo špatně. Stalo se jí to poprvé. "Už tam nechodím, ale kolegyně mi vyprávěla, že jí se stala podobná věc, vlastně horší, protože skončila v nemocnici a léčila se z toho déle než půl dne," svěřila se se svou zkušeností Martina Rychlíková. "Kvalita jídla v jídelně není dobrá, ale vždycky jsem si myslela, že mít teplý oběd je lepší, než být celý den na rohlíkách nebo tyčinkách, čokoládách, tak jsem to brala jako takovou možnost, jak mít teplý oběd přes den. Říkala jsem si, že to není dobré, ale aspoň je to zdravější, lepší. Myslela jsem, že jídlo bude velmi kontrolované a že bude vyráběno z kvalitních potravin," doplnila.

I přes tuto zkušenost zatím žádnou stížnost na vedení Karlovy univerzity nepsala. "Zatím je to na bázi, že jak studenti, tak zaměstnanci významně pokyvují, že v jinonické jídelně nebo jinonickém bufetu, které spadají pod stejného provozovatele, není nikdo spokojený. Ale zatím se nic nedělo. Bohužel ta špatná zkušenost mě vede k tomu závěru, že už tam chodit nechci. Ani se nechci podílet na tom, že když s tím nejsem spokojená, využívat takových služeb," dodala studentka Martina Rychlíková.

Všechno jídlo nelze stoprocentně uhlídat

Jak na nespokojené reakce ze strany studentů a zaměstnanců reaguje druhá strana? I tam jsme hledali odpověď.

Reakci na stížnosti jsme hledali nejprve v menze. Tam nás ovšem odkázali na mluvčího univerzity Václava Hájka. Ten ale argumentuje tím, že na menzu v Jinonicích si zatím nikdo oficiálně nestěžoval. "Nezaznamenali. Naopak musím říct, že menza Jinonice v posledním roce prokázala patnáctiprocentní nárůst zájmu o odkupu jídel. Máme s jídelnou v Jinonicích spíše dobré zkušenosti," uvedl.

Pokud ale budou oficiální stížnosti, bude se to řešit. "Když by přišla oficiální stížnost, tak se tím Karlova univerzita bude velmi vážně zabývat. To mohu za vedení univerzity slíbit a nepochybně i za vedení kolejí a menz," doplnil mluvčí univerzity.

V Jinonicích je pouze výdejna, to znamená, že se tam přímo nevaří, ale jídla se dováží. "Jídlo se dováží z takzvané Menzy Sport, což je součást objektu na FTVS v Praze 6," upřesnil Václav Hájek. Každopádně se prý ale kvalita jídel hlídá. "Existuje takzvané oddělení gastronomie. To existuje již od podzimu roku 2006 a hlídá takzvané kvalitativní a kvantitativní ukazatele, to znamená chuť, vzhled, dodržení technologických postupů nebo například teplotu vydávané stravy, množství, váhu, takže opravdu ta pravidla jsou přísná," řekl univerzitní mluvčí.

Navíc je podle Václava Hájka univerzita v kontaktu s hygienickou stanicí. "Za celou historii trvání kolejí a menz neudělila žádnou pokutu," doplnil. Univerzita Karlova má řadu menz, a to nejen v Praze. Václav Hájek ale nakonec připouští, že na sto procent nelze všechno uhlídat. "Samozřejmě existují i nějaké stížnosti, které se ovšem velmi pečlivě vyřizují. Zabývají se tím příslušné orgány," dodal.

V případě nespokojených strávníků v jinonické menze existuje možnost podání oficiální stížnosti. Tou by se pak mělo vedení zabývat a snažit se nedostatky odstranit.

Na jídelnu si posvítili hygienici, nic nenašli

Nespokojení strávníci v menze v Jinonicích na jedné straně, na druhé straně vedení Karlovy univerzity, které jakékoliv problémy s kvalitou jídel popírá a odmítá.

Vedoucí odboru hygieny výživy pražské hygienické stanice Hany Kunstovné uvedla, že kvalitu jídel v menzách kontroluje odbor hygieny výživy a předmětu běžného užívání a kvalitu stravování středoškolských jídelen a jídelen na základních školách, školek a jeslí dozoruje odbor hygieny dětí a mladistvých. Zároveň řekla, že pražští hygienici nemají žádné signály, že by stravování v jinonické menze neodpovídalo hygienickým požadavkům. "Od vzniku menzy v roce 2000 nebyly žádné případy zdravotních obtíží po konzumaci v jídelně ani v bufetu hlášeny, tedy ani řešeny," doplnila Hana Kunstovná.

Pokud ovšem nějaké stížnosti hygienická stanice obdrží, bude se jimi zabývat a Hana Kunstovná doplnila, že 5. 2. byla jídelna podrobena kontrole. "Bylo mimo jiné prověřeno skladování potravin, lhůty spotřeby, některé potraviny byly smyslově posouzeny, byla kontrolována manipulace s potravinami, osobní a provozní hygiena. Bylo i nahlédnuto do knihy přání a stížností a byl tam uveden pouze jeden zápis, který se ani zdravotních potíží netýkal," prozradila hygienička.

Do jaké míry změnily přípravy MS v klasickém lyžování život občanů Liberce? Na to se jich zeptáme v cyklu Pod kůži. Nalaďte si v úterý 10. února Radiožurnál po 11. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: vij , lvb , Milena Dvořáková
Spustit audio

Více z pořadu