Strava se může stát lékem, tvrdí celostní výživová terapeutka. Jak si správně sestavit jídelníček?

Polévka z bršlice a česnáčku s avokádem

Ne nadarmo máme trávení ve středu těla, říká celostní výživová poradkyně Dagmar Chmelířová a poukazuje na to, že správná strava je základem zdraví celého organismu.

Nejsem spasitel, tvrdí lékař Jan Hnízdil. Klíč k uzdravení má každý pacient v sobě, já mu jen nastavuji zrcadlo

Jan Hnízdil

Na vyšetření u něj čekají pacienti víc než půl roku. Jan Hnízdil, lékař komplexní a psychosomatické medicíny, je na roztrhání. „Nikomu nic neslibuji a zázraky nedělám,“ říká jeden z nejžádanějších lékařů u nás.

„Už Hippokrates tvrdil, že strava je pro nás především lékem. A pokud budeme mít v pořádku trávení, nemůžeme mít žádné obtíže. A pokud už nějaké máme, můžeme je pomocí správné stravy zmírnit a zabránit tak propuknutí nemoci,“ tvrdí Dagmar Chmelířová.

Celostní přístup nahlíží člověka jako celek ve všech jeho souvislostech a v tomto ohledu se potkává s tradiční čínskou medicínou. Ta vnímá duši i tělo jako spojité nádoby a nebojuje vždy nutně proti tělesným symptomům, ale snaží se odhalovat jejich skutečné příčiny.

Při vaření se řiďte fantazií

Jak by měl podle Dagmar Chmelířové vypadat správně sestavený jídelníček? „Záleží na tom, jaký jsme konstituční typ, na věku, aktuálním zdravotním stavu, na prostředí, ve kterém se pohybujeme, a také na tom, co máme rádi,“ říká výživová terapeutka.

Antioxidanty, vlákniny, vitamíny… Zachrání nás zdravá výživa?

Snídaně, musli

Možná i vy čas od času podlehnete lákavým reklamním sloganům a necháte se zlákat ke koupi nějaké zaručeně zdravé tyčinky nebo nápoje. Taky takzvané superpotraviny jsou stále velmi oblíbené, slibují, že zabrání civilizačním chorobám, očistí tělo a zdravý životní styl se bez nich neobejde. Jenže zachrání nás určitě? Neupínáme se k nim tak trochu slepě?

„Správná strava je taková, po níž se cítíme lépe než před jídlem. To znamená, že nemáme žádné obtíže ve smyslu nadýmání, bolestí břicha či hlavy nebo únavy,“ pokračuje.

„Změna jídelníčku by měla být změnou životního stylu a to nám zatím nedochází. Hledáme nejrůznější zkrácená a rychlá řešení, ale tak strava nefunguje,“ tvrdí Dagmar Chmelířová.

Nepodceňujte snídani

„Spousta onemocnění vzniká z toho, že náš organismus není schopen potravu, kterou mu dodáme, strávit. Problém pro naše trávení připravují veškeré průmyslově připravované potraviny. Proto bychom měli enormní pozornost věnovat snídani, která do značné míry určuje celý den.

Pravidla správného stravování podle Dagmar Chmelířové

  • Nepodceňte snídani, ta určuje, jak bude vypadat celý váš den.
  • Vaření je jako tanec. V jídelníčku dejte prostor fantazii.
  • Buďte posedlí kvalitou, nikoli kvantitou.
  • Jídlo není věda, poslouchejte své tělo.
  • Při sestavování jídelníčku vždy přihlédněte k ročnímu období.
  • Nejezte sami. Udělejte si na jídlo skutečně čas.
  • Jezte ve správný čas, řiďte se tzv. orgánovými hodinami.

Správná snídaně podle Dagmar Chmelířové by měla být lehká, teplá a osvěžující, a přitom výživná a vydatná. Ideální jsou podle ní obilninové kaše nebo polévky a dvakrát do týdne je možné dát si třeba i vejce.

Dagmar Chmelířová

Denní jídelníček přizpůsobte ročnímu období a v horkém létě volte spíše lehčí pokrmy a večer jezme střídmě, ráno bychom se měli budit hladoví jako vlci, uzavírá Dagmar Chmelířová.