Šporclovi jsem slíbil, že modré housle už nikomu neudělám. Tak jsem vyrobil zelené, vypráví houslař Špidlen
„Rodiče se snažili, abych u řemesla zůstal,“ vypráví mistr houslař Jan Špidlen, který je pokračovatelem světoznámého houslařského rodu s mnohaletou tradicí. Před dvěma lety uspořádal ke 100 letům od narození jeho otce Přemysla Otakara Špidlena koncert, na který letos chce navázat. „Inovace houslí je pro mě určitou výzvou,“ přiznává houslař, který vyrobil další barevné housle, tentokrát v zeleném provedení.
Proč po pověstných modrých houslích, které vlastní Pavel Šporcl, přišly zelené?
Čtěte také
Jeden zákazník z Japonska si oblíbil různé barevné tóny a objednal si také barevné housle. Ale ony neměly být zelené, ale fialové, ale zjistil jsem, že fialová na nažloutlém dřevě nejde udělat. Tak jsem udělal zelenou z nouze. Modrou jsem už nesměl, to už jsem Šporclovi slíbil, že modrou už nikomu neudělám.
Jaký byl příběh modrých houslí?
Vzniklo to na workshopu, který se konal v Itálii. Besedovali jsme o tom, jestli se s houslemi dá něco udělat, jestli je nějaký vývoj možný, nebo není. A byla tam skupina muzikantů, mezi nimi byl i Pavel Šporcl. No, a jedna diskuze byla o barvách. A museli jsme konstatovat, že tradiční žlutá barva není nutnost, je to tradice, ale kdyby chtěl někdo jinou barvu, tak je to možné. A Pavel na to slyšel a objednal si modré housle. Ale na funkci to vliv nemá.
Existují housle, které jsou bezbarvé?
Lak na houslích být musí, když je necháte jenom ve dřevě, tak se zašpiní a nebude to hezké. Housle mají několik vrstev laku, první jsou bezbarvé, barevné tóny se dávají na konec.
Mohou inovace u tak tradičního nástroje, jako jsou housle, být i nežádoucí?
Housle jsou dokonalý nástroj, když něco změníte, tak musíte dobře posuzovat, jestli jim neublížíte. Ale pro mě je to určitá výzva a já se nerad spokojuji s něčím neměnným. Takže pořád o tom spekuluji a vymýšlím, jestli se dají nějak posunout ve vývoji, jestli se dá něco změnit, aniž bych houslím ublížil. Zkouším po malých krůčcích, má to určité plody.
Jak poznám, že jste housle vyrobil vy?
Ty inovované, můj model, tak ten se liší tím, že má extrémně krátké růžky. A i šnek má trošku jiný tvar. Jde o zvuk, nesnažím se změnit design samoúčelně, kratší růžky mají mít za následek vylepšený zvuk.
Jsou stále potřeba nové nástroje, když ty historické neubývají? A předcházejí si virtuosové houslaře kvůli opravám? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Každý rok chci uvést alespoň jednu premiéru, slibuje nový šéfdirigent SOČRu Popelka
„Myslím si, že naše programy pro příští sezonu jsou tak pestré, že si tam každý najde něco, co se mu líbí,“ říká umělecký ředitel a šéfdirigent SOČR Petr Popelka.
-
Zázračný Mozart? Vážná hudba ulevuje při epilepsii a pomáhá i s vývojem dítěte, prokázali vědci
Takzvaný Mozartův efekt před lety způsobil, že nastávající matky po celém světě pouštěly svému břichu vážnou hudbu. Jaký vliv má nejen na děti klasická hudba?
-
Bluegrass se nejvíc poslouchá u nás a v USA, říká výrobce banj. Na jeho nástroje hrají hvězdy
V Česku lidé bluegrassu velmi rozumí, a díky tomu se daří organizovat i koncerty, pochvaluje si světově proslulý výrobce hudebních nástrojů Rostislav Čapek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.