Současný tanec není intelektuálno, lidé si to musí užívat, vysvětluje ředitelka festivalu KoresponDance
12 představení, 7 tvořivých projektů pro děti, 15 světových tanečních filmů a 10 workshopů pro veřejnost a profesionály. To je festival KoresponDance chystaný v Praze a Žďáru nad Sázavou, který se letos vydá po stopách architektů Pragera a Santiniho. Diváci se budou moci podívat i na vystoupení akrobatiky Elišky Brtnické, kde hrají prim architektonické objekty. „Práce se symboly je hodně stejná u architektury a u současného tance,“ říká ředitelka festivalu Marie Kinski.
Jedná se o totožné, nebo obsahově odlišné akce?
Čtěte také
Je to jeden festival, který má jedno téma. Je to stejná akce, stejná dramaturgie. Festival KoresponDance má velkou čest prezentovat současný tanec, nový cirkus a také pohybové divadlo. V Praze dáváme spíš důraz na streat dance a nový cirkus, ve Žďáru na současný tanec. Letošní téma festivalu je spojitost mezi pohybovým umění a architekturou s tím, že v Praze budeme slavit sto let architekta Pragera, a ve Žďáru 300 let architekta Santiniho. Jak oba mají odlišný přístup k architektuře, tak pro nás je to také jiný přístup k pohybovému umění.
Jak vůbec souvisí moderní tanec s architekturou?
Současný tanec se pokusil vrátil zpátky k fyzikálním tělesným principům s tím, že se to také spojuje s architekturou, hrajeme si se stejnými principy. Zároveň architektura se inspiruje představivostí těla – když se pečlivě podíváte na kostely, tak je to tělo, které není vertikální, ale horizontální, chór může být hlava atakdále. Představivost, práce se symboly je hodně stejná u architektury a u současného tance. Jeden může ilustrovat ten druhý, mluvit společně.
Jak těžké je popularizovat současný tanec?
Problém u současného tance je, že lidé si myslí, že je to pro elitu a že to nikdy nemůžou pochopit. Není to za prvé intelektuální věc, je to něco, co si zaprvé musí užívat, zkoušíme dávat stejnou váhu na publikum, ať to jsou děti, kultivovaní lidé, lidé, kteří nejsou spojení s kulturou. Aby mohli všichni vidět všechno. Mám velkou radost, když vidím děti kopírovat na zámeckém trávníku to, co na festivalu vidí. Nemáme rozdíl mezi dětským a dospělými publikem.
V čem spočívá Feldenkraisova metoda, které se věnujete?
Je to metoda, která umožňuje pracovat s vaším tělem a představivostí, jak je to teď, ne v minulosti. Je to něco, co nám umožňuje být tady a dnes, ladit tělo s tím, co můžeme dělat dnes. Když je vám padesát, máte jiné tělo, než v 18 letech, ale chodíte. Je to o tom, jak adaptovat váš způsob chůze – pohyb může mluvit.
Co je představení Requiem veselá smrt?
Je to unikátní představení pro 12 tanečníků, které má unikátnost, že je jediné, které spojuje současný pohled 21. století na baroko, a jak baroko může mluvit na nás. Název spojujeme s architektonickými prvky, které Santini dělal ve Žďáru…
Jak se liší moderní a současný tanec? A co je to moderní cirkus? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Korn: Koncert v O2 areně? To je projekt, který jsme si vysnili. Jsou tam efekty, které nikdo nemá
Jiří Korn už několik desítek let patří mezi českou hudební špičku. Svým přístupem k muzice, tanci i k módě dokázal být vždycky napřed. V pondělí chystá koncert v O2 areně.
-
Moji fanoušci rostou se mnou, říká oblíbená zpěvačka Lucie Bikárová. I já se díky nim zlepšuji
Osmnáctiletá Lucie Bikárová je známá ze soutěže Česko Slovenská SuperStar. Studentka konzervatoře vystupuje jako popová zpěvačka. Jaké jsou její současné plány a sny?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.