Rádio Junior odstartovalo nový podcast Šikana. Jak jsou na tom české školy? A víte, jak se zachovat?
Naučit se pracovat s oběťmi i agresory šikany. Učitele i studenty-pedagogy čeká důkladnější průprava
Jenom polovina školních metodiků prevence zatím prošla kvalifikačním školením. Jeho absolvování přitom podle výzkumu České školní inspekce výrazně zvyšuje šanci úspěšně řešit šikanu nebo jí předcházet. Přípravě pedagogů by se nyní měly brzy důkladněji věnovat i pedagogické fakulty.
„Za mě to bylo docela obecné, takové kategorizování, poměrně málo praktické, ale to se týká těch povinných předmětů a jsou tam i předměty, které se přímo věnují šikaně. Ale můžeš se takovým vyhnout. A já jsem takový předmět nikdy neměla,“ popsala své zkušenosti začínající pedagožka Marie Jelínková.
Čtěte také
Případů, kdy se studenti učitelství s tématem šikany dostatečně neseznámí, by v budoucnu mělo ubývat. Jak říká Lenka Felcmanová z organizace SOFA, která zároveň spolupracuje s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy:
„Vznikl kompetenční rámec absolventa učitelství, v němž je jedna oblast, ve které se musíme zaměřit na to, abychom učili učitelé, jak dobře managovat vztahy ve třídě, chování žáků, jak předcházet negativním jevům.“
Policejní prevence
Učitelé, metodici prevence i rodiče můžou také využít řady vzdělávacích programů od státních institucí nebo specializovaných organizací. Do škol například často jezdí preventisté Policie ČR, jak popisuje její mluvčí Jakub Vinčálek:
„V případě, že je v nějakém školském zařízení identifikován problém, který je popsán, tak naši preventisté, kteří jsou po celé České republice, pravidelně konají přednášky právě na různých stupních škol.“
Pomoc agresorům
Pedagogové by zároveň měli být připraveni nejen na citlivou pomoc oběti. Velmi podstatná je podle lektorky projektu Minimalizace šikany Renaty Vordové práce s agresory, která může mimo jiné zabránit recidivě.
„Nejsou to nějaké cizí bytosti, co sem spadly z nebe, oni mají svůj ,dost dobrý důvod‘ k tomu, proč to dělají. A když jim někdo pomůže, aby to nemuseli řešit na úkor někoho, tak nemusí se to opakovat.“
Čtěte také
Práce s agresory by se zároveň neměla vylučovat s příslušnými kázeňskými opatřeními. Ta nemusí být nutně co nejpřísnější. Dětí z nich ale mají pochopit, že za své jednání musí nést odpovědnost. Jak říká Lenka Kollarová z Psychologického ústavu Akademie věd:
„Já určitě souhlasím s tím, že by se neměly děti, které se dopustí šikany, démonizovat. Určitě by s nimi mělo být systematicky pracováno a měly by vědět, že jejich další chování je monitorováno,“ říká Lenka Kollerová, která ale zároveň zdůrazňuje, že pomoc agresorovi by neměla odklonit pozornost od oběti, mimo jiné kvůli pocitu vlastní viny, který během procesu řešení zažívá velká část šikanovaných lidí.
Související
-
Následky neřešené šikany jsou nedozírné, varuje psycholožka. Co ukazuje podcastová série o šikaně?
Pětidílná podcastová série Rádia Junior popisuje téma šikany na základě reálných příběhů z českých škol. Spoluautorkou je školní psycholožka a terapeutka Renata Vordová.
-
Ve Finsku pomáhají s bojem proti šikaně i on-line hry. Program má úspěch, do Česka zatím nemíří
Ve Finsku vědí, jak bojovat se šikanou. Využívají přitom interaktivní hry nebo zážitkovou výuku. Rozšíří se úspěšný finský program i do Česka?
-
Šikana. Skutečné příběhy z českých škol, které byste nechtěli zažít
Hraný podcast o mrazivých případech šikany podává pomocnou ruku nejen obětem. Upozornění: Seriál pracuje s autentickým slovníkem mládeže. Obsahuje i vulgární výrazy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.