Následky neřešené šikany jsou nedozírné, varuje psycholožka. Co ukazuje podcastová série o šikaně?
Pětidílná podcastová série Rádia Junior popisuje téma šikany na základě reálných příběhů z českých škol. Spoluautorkou celého díla je školní psycholožka a terapeutka Renata Vordová. „Většinou vidíme jen špičku ledovce, že se děti postrkují, hádají, ale neponoříme se pod to. A v tom neviditelném světě je zapeklitost vztahů, protože šikana je proces, má to nějaká stádia a vývoj toho procesu na první pohled nevidíme,“ vysvětluje.
Čtěte také
Stává se často, že přijdou dospělí lidé, kteří řeknou, že mají za sebou šikanu, akorát to nikomu neřekli?
Většinou přijdou s tím, že mají třeba sociální fóbii nebo že nevědí, proč jim nejdou navazovat vztahy, přátelské nebo partnerské, nebo proč mají velkou trému při vystupování před ostatními. Pak postupně se dobereme k tomu, že prapůvod je v dětství a neřešené šikaně.
Byla šikana vždy stejná, nebo se teď o ní jenom víc mluví?
Vždycky byla, určitě, před revolucí. Někteří rodiče i pedagogové říkají, že to bylo vždycky a nikdy se tomu šikana neříkala. Bylo to i tím, že institucializovaná šikana byla způsobem vedení naší země. Ale vždycky tady byla, má různé podoby, s vývojem technologií se mění prostředí, kde se děje, ale princip, že někdo má potřebu ponižovat, zneužívat moc, špatně zacházet s lidskou důstojností, to je tady bohužel pořád.
Pracujete také jako školní poradkyně, takže jste ta, za kterou by děti měly přijít a říct – tady Marušku ve třídě holky šikanují a je to fakt hnusné. Děje se to?
Ano, ale trvalo to nějakou dobu. Děti potřebují mít nějakou zkušenost, nechodí naštěstí jenom se šikanou, ale s jinými tématy, a pokud mají tu zkušenost, že jim to pomohlo, že to bylo důvěrné, že se to nedozvěděla celá škola, co mi řekli, tak potom jsou ochotné a schopné přijít.
Šikana tady vždycky byla, jen má různé podoby
Co pro vás bylo na celém pětidílném seriálu nejzajímavější?
Musela jsem konzultovat s mým synovcem, kterému je 12 let, jazyk, aby to pro současné děti bylo pravdivé. A zajímavá zkušenost byla, když přišly děti z Dismanova rozhlasového dětského souboru namlouvat scénář, tak jsem se jich ptala, jestli je tam něco, co by řekly jinak, protože mi bude 60 let a slovník mám jiný. A ony řekly – na to, že jste to psala vy, tak je to super.
Co děti nejvíc trápí?
V současné době hodně cítí nátlak od školy, společnosti, rodiny, ale často nemá reálné základy. Zřejmě to vzniká z přehršle informací, z toho pochází úzkosti, hodně často se sebepoškozují. Když bych to vzala ke vztahům, tak naštěstí škola, kde pracuji, se vztahy pracuje dobře a připadá to všem velmi důležité. Doufám, že se nám to vždycky daří v počátečních stádiích zastavit.
Co je cílem podcastové série?
Jednak aby děti se nebály jít a říct to někomu dospělému. Zároveň seriál ukazuje ideální přístup škol, kde se něco takového děje, aby děti i jejich rodiče věděli, na co mají nárok, protože často nevíme, co se s informacemi bude dít, když se odhodláme a přijdeme za někým dospělým.
A ve chvíli, kdy učitelé projdou nějakým vzděláváním, tak by to měli umět, už dvacet let v projektu Minimalizace šikany vzděláváme pedagogy, ale je to pořád málo.
Čtěte také
Kromě seriálu jste udělala bonusové rozhovory, je tam i herec Zdeněk Piškula…
Rozhovor se Zdeňkem Piškulou dělám já, ale další rozhovory vede Zdeněk s někým dalším.
A co vám řekl Zdeněk?
Byl to silný zážitek, seděli jsme na schodech a Zdeněk říkal, že celé období, kdy byl šikanován, má hodně v mlze. Když viděl schody, tak řekl, že jeden z obrazů, který se mu vybaví, je, jak ho kluci táhnou hlavou dolů po schodech jako po klouzačce. A povídal o tom, jaké to má následky bohužel až doteď.
A pravděpodobně stejné věty bychom si vyslechli u dětí, které byly před pět, deseti, dvaceti lety šikanovány…
Pokud se šikana neřeší. Následky neřešené šikany jsou opravdu nedozírné. Následky řešené šikany mohou být menší, pokud se s dětmi pracuje cíleně, pomůže se jim terapeuticky, a to nejen obětem, ale i těm, kteří to dělají.
Jak začíná šikana a jaká jsou její stádia? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Sdílet děti na sociálních sítích? Pro dítě je to jen ztráta soukromí, odrazuje psycholožka
Sdílet, nebo nesdílet děti na sociálních sítích? A co když je dítě součást byznysu influencerů? Poslechněte si další díl pořadu Antivirus.
-
Když se dcera poškozuje, už na ni nekřičím, místo toho ji obejmu, říká maminka
Počet dětí a dospívajících, které postihne duševní onemocnění, stoupá. V dnešním dílu se zaměříme na rodiče, které nečekaná situace také zasáhne. Jaké pocity je trápí?
-
Děti nejčastěji trpí úzkostí ze školy, vztahů nebo kvůli rodinným problémům, říká psycholožka
Chybí dětští psychologové. Někteří mají pořadníky, u jiných se čeká na termín i půl roku, přitom narůstá počet dětí, kteří tuto odbornou pomoc potřebují.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.