Shakespeare pro batolata a stádo dinosaurů? Za program dávám ruku do ohně, usmívá se ředitel festivalu Spectaculo Interesse

4. říjen 2025

„Přivážíme i několik inscenací, které cílí vyloženě na dospělého diváka, to může být novinka. Ale zároveň si myslím, že v Ostravě je také dost diváků, kteří si na festival zvykli, přijali ho a těší se na něj,“ říká ředitel mezinárodního festivalu Spactaculo Interesse a umělecký šéf ostravského Divadla loutek Jakub Maksymov. Na jaké zahraniční soubory se mohou diváci těšit? A proč má smysl dát loutkám hlas i v době digitálních technologií? Poslechněte si rozhovor.

Kde všude se ostravský festival odehrává?

Čtěte také

Letos se odehrává na několika různých místech. Samozřejmě u nás v Divadle loutek Ostrava, a to jak na hlavní, tak na alternativní scéně. Dále stejně jako před dvěma roky spolupracujeme se Studiem G. Několik představení se odehrává na Slezskoostravském hradě, dále v Komorní scéně Aréna.

A navíc první festivalový den jsme měli jedno velké, produkčně velmi náročné představení Diktatura, které se odehrávalo v Dolních Vítkovicích, v tamějším Brickhousu.

Nadto jsme pozvali z Jihočeského divadla intervence do veřejného prostoru – stádo dinosaurů, velociraptorů a dokonce jednoho třináctimetrového tyranosaura, který se v pátek proháněl ulicemi Ostravy a dneska se také bude prohánět.

Diktatura, to je velmi zajímavé představení, protože je exilové. Je to tak?

Je to tak. Za představením stojí původně ruský soubor AKHE, nicméně vzhledem k – eufemisticky řečeno – velmi komplikované politické situaci, která nastala v Ruské federaci, soubor nyní působí v exilu a herci, respektive performeři, kteří za ním stojí, se k nám sjeli z Finska, z Německa, z Francie, aby se mohli dát dohromady a toto představení zreprízovat.

Co je na našem divadle fajn a o co se můžeme opřít, je lektorské oddělení.

Zatímco si povídáme, Bratislavské bábkové divadlo uvádí inscenaci Hugův svět. Všem představením předchází workshop? 

Není to tak. Teď si nejsem jistý, jestli jsme workshopy uvedli dva, nebo tři, nicméně co je na našem divadle fajn a o co se můžeme opřít, je lektorské oddělení.

Naši velmi dobří a zkušení lektoři uspořádali krátký přípravný workshop, který má děti naladit na speciální zážitek. Jedná se o workshop před představením Hugův svět a také před představením Baby Macbeth, se kterým k nám přijela význačná herečka, režisérka a vůbec pionýrka formy divadla objektů Agnès Limbos.

Shakespeare pro batolata

To je další velmi zajímavé představení, protože je opravdu určeno batolatům. Shakespeare pro batolata?

Je to tak. Sám jsem zvědavý, jak to představení zafunguje s ostravskou omladinou nebo batolectvem, a velmi se na to těším.

Festival začal ve čtvrtek, potrvá do pondělka. Co byste z programu sám vyzdvihl? Na uměleckého ředitele je to asi zákeřná otázka. 

Čtěte také

Za celý program dávám ruku do ohně, protože jsme ho s dramaturgickou radou tvořili poměrně dlouho a poměrně dlouho jsme ho vybírali.

Jednak jsme vypsali open call a divadla a uskupení, která měla zájem na našem festivalu hrát, se k nám mohla přihlásit. Přihlášek jsme obdrželi více než 200, z nichž jsme vybrali nějakých pět až deset procent. Pak jsme sami velmi aktivně projížděli různé evropské festivaly.

Člověk, který se o loutkové divadlo nezajímá v mezinárodním kontextu, by možná byl překvapený, kolik evropských loutkových divadelních festivalů existuje. Na nich jsme si vytipovávali představení, která bychom do Ostravy chtěli přivézt, a dále jsme si nechávali různá představení doporučit.

Poptávali jsme také soubory, se kterými již máme dobrou diváckou zkušenost, jestli by nám nenabídly nějaké svoje novinky. Když jsme tyto všechny zdroje dali dohromady, vznikl nám poměrně velký okruh divadelní tvorby, ze které bylo možno vybírat.

Bude se to vysílat v sobotu, zkusím tedy nalákat diváky ještě na neděli. V neděli by si diváci neměli nechat ujít představení Červený balonek od Naivního divadla Liberec. Je to velmi zajímavé nonverbální představení pro diváka 3+, které už je ověnčeno mnoha cenami ze spousty mezinárodních festivalů.

Čtěte také

Dále bych doporučil Sen o pralese, což je studentský projekt absolventů VŠMU Bratislava. Jedná se o velmi zajímavou a velmi netradiční adaptaci Saltenova Bambiho. Překvapí rozhodně každého, kdo si pamatuje Disneyův film, protože samotná předloha Felixe Saltena je dost jiná.

No a potom bych velmi rád doporučil další studentský projekt, a tím je představení Esej o ničem ze švýcarské školy Dimitri. Je to velmi zajímavá performance, taková performativní přednáška o ničem, mimořádně zábavná, mimořádně divadelně vynalézavá.

Nová sezóna v Divadle loutek

Jaká bude nová sezóna v Divadle loutek v Ostravě, kde jste uměleckým šéfem?

Bude nabitá, čeká nás toho opravdu hodně. První inscenace, do které se pouštíme, nám bude v repertoáru nahrazovat Vánoční hru, kterou jsme loni zderniérovali a rozhodli jsme se ji nahradit malinko univerzálnějším titulem, který nebude vázaný jenom na Vánoce, ale zároveň bude s vánoční atmosférou souviset. Tím bude klasický titul Sněhová královna od Hanse Christiana Andersena.

Další projekt, který nás čeká, bude v pořadí už třetí díl představení Bato a Lato určeného pro ty nejmenší. Dále budeme spolupracovat se slovenským uskupením Odivo, které k nám přijde upcyklovat svůj starší projekt s názvem Divočiny. To je další věc, na kterou se velmi těším.

Já v této sezoně budu pracovat na titulu Kytice a začne u nás zkoušet Jiří Adámek, který připraví autorský projekt přímo na míru našim hercům, o němž toho v tuto chvíli zatím příliš nevíme. Ale protože mám velmi dobrou diváckou zkušenost s Jiřím Adámkem, který byl mimochodem také můj pedagog na katedře alternativního a loutkového divadla v Praze, tak tomu projektu též velmi věřím. 

Festival může saturovat dospělé diváky, pro něž nemáme až tak bohatý repertoár.

Je to tak, že vám současný festival přivede z ulice nové diváky do divadla? 

Čtěte také

Může to být i tak. Festival může saturovat ty diváky, například dospělé diváky, pro něž nemáme až tak bohatý repertoár. Máme pouze několik inscenací pro dospívající publikum, které samozřejmě univerzálně mohou fungovat i na dospělého diváka.

Nicméně v rámci festivalu přivážíme i několik inscenací, které cílí vyloženě na dospělého diváka, to může být nějaká novinka. Ale zároveň si myslím, že v Ostravě je také dost diváků, kteří si na festival zvykli, přijali ho a těší se na něj. 

Jak je Jakub Maksymov dostal k loutkovému divadlu? V čem spočívá performativní překlad představení? A co je to divadlo objektů? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , krt
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.