S koly na dovolenou: u levných nosičů kol hrozí pád a pokuta, počítejte také s vyšší spotřebou

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Auto s koly na střeše (ilustrační foto)

Češi jsou národ cyklistů a rádi si berou kola s sebou na dovolenou. Mnoho řidičů přemýšlí, jakým způsobem je převážet. Nejrozšířenější je dát kola na střechu, ale dají se připevnit i na zadní část vozu na tažné zařízení. Jaký způsob je vhodný pro vaše auto, se dozvíte v posledním díle seriálu.

Daniel Záhoř z Centra střešních nosičů vysvětluje: „Bezpečné jsou obě varianty, ale je dobré zohlednit specifika auta. Pokud má někdo větší auto, doporučujeme spíš tažné zařízení kvůli manipulaci i kvůli bezpečnosti.“ U aut, která nejsou vybavena tažným zařízením, doporučuje dávat nosiče na střechu.

Cyklistika je metafora života, říká Andrej Halada

02951530.jpeg

V Česku jezdí na kole 1,5 miliónu lidí – někteří z nich rekreačně, jiní se na kole dopravují do práce a další využívají kolo k objevování málo známých míst. Patříte mezi cyklisty i vy? Právě pro vás je určená nová kniha Andreje Halady, která nese název Na kole křížem krážem po Čechách. „Do knihy jsem zahrnul 45 lokalit v Čechách a 30 na Moravě,“ přibližuje její autor v rozhovoru se Zuzanou Burešovou.

Jaké jsou nejčastější chyby? „Hodně lidí sem chodí s tím, že mají dražší kola, ale nechtějí investovat do nosičů. Používají po domácku vyráběné. Novodobá kola ale mají široké rámy a levnější nosiče kol je neobepnou a kola na dálnici padají,“ varuje. Pokud kola špatně upevníte a na cestě vám spadnou, nejen, že můžete způsobit dopravní nehodu, ale hrozí vám od policie i pokuta. Třeba v Rakousku můžete zaplatit až pět tisíc euro.

Kromě kol začínají Češi jezdit na dovolenou i s koloběžkami. Ty se dají upnout do klasického střešního držáku na kola, vysvětluje prodejce koloběžek Jan Tausek: „Kam upnu kolo, z devadesáti procent upnu i koloběžku. Je třeba zajistit kola proti posunu a koloběžku, stejně jako kolo, uchytíme za rám,“ popisuje. Koloběžka se ukládá koly dolů. „Je třeba dát pozor, aby střešní nosič měl rovnou lištu na uchycení, aby nebyla prohnutá,“ upozorňuje.

Nevýhodou střešních nosičů je, že musíte zvedat těžká kola nad hlavu. Každé upevnění kol navíc mění těžiště auta a tomu musíte přizpůsobit styl jízdy. Počítejte také s vyšší spotřebou: s koly na střeše od rychlosti 110 kilometrů v hodině až o dva litry na 100 kilometrů.

 

autoři: Luděk Hubáček ,
Spustit audio