Rekvizity z druhé ruky, refill láhve... Točit film zeleně je naše služba společnosti, vysvětluje Ondříček
Filmový producent a režisér David Ondříček stojí za filmy Samotáři, Šeptej, Zátopek, Dukla 61 nebo filmovou sérií Král Šumavy. Jak náročné je natočit noční scénu v lese? A proč ho baví projekty, kde musí překonat strach? „Rád vystupuji ze své komfortní zóny. V dole jsem třeba bojoval s klaustrofobií, na Ještědu jsem měl strach z výšek,“ prozrazuje. Proč se rozhodl věnovat zelenému filmovému natáčení? Poslechněte si celý rozhovor!
Co je to green filming?
Je to přístup, jak natáčet ekologicky. Je to dohoda, kterou se snaží světoví filmaři dodržovat. První zelený film u nás byl Zátopek. Když to zjednoduším, tak filmaři nemají dobrou pověst v tom, v jakém stavu po sobě zanechávají lokace. Green filmaři se ale snaží zanechat po sobě louku, les nebo i interiéry v lepším stavu, než v jakém byly předtím. Takže s sebou třeba vozíme brigádníky, kteří sbírají odpadky, které jsme tam ale my nenaházeli, a tím čistí přírodu. Je to vlastně naše odplata společnosti za to, že tam pošlapeme kytičky.
Čtěte také
Je tam ale i řada dalších věcí, které se musejí dodržovat. Kromě používání elektroaut dbáme i na to, aby se nevyhazovalo jídlo. Každý má svoji láhev, se kterou si chodí pro vodu, používáme talíře nebo recyklovatelný materiál. Na každém natáčení je také přítomný greendealový kontrolor, který nás upozorňuje na to, co děláme špatně.
Jsou to náklady navíc, když se filmaři pokoušejí točit zeleně?
Určitě jsou to náklady navíc, ale rozhodně jsou to náklady, které se vyplatí, protože je to služba společnosti.
Máte klidnější a čistší svědomí, že vaše filmy nezatěžují životní prostředí?
Asi se shodneme na tom, že nikdo nechce, aby se válely odpadky na zemi. Takže logicky ano. Celé je to o změně myšlení, protože my máme zažitý určitý stereotyp, jak má svět vypadat. Proto by se nad tím měl každý sám zamyslet, protože Green Deal za nás nikdo nezařídí. Aby to fungovalo, musí přispět každý zvlášť.
Čtěte také
Připravuje se nový Král Šumavy?
Už jsou natočené dvě další sezony. První série Krále Šumavy měla tak velký ohlas, že se společnost Lucky Man Productions rozhodla natočit další dvě série. Režíruje je ale mladý režisér Damián Vondrášek, já už jsem tam jen v roli producenta. Důvodem je, že už jsem nechtěl stát dalších 50 dní v noci v lese.
Série se posouvá do nových vod. Nová sezona zachycuje Josefa Hasila v trochu jiné situaci. Jak je to?
První série je ještě odlehčená, protože je o vzniku legendy o Králi Šumavy. Ve druhé sérii se to už dramatizuje, postupujeme podle knihy Návrat Krále Šumavy Davida Žáka, a tím pádem i podle pravdivého příběhu Josefa Hasila. Do jisté míry je to akční film, je tam hodně nebezpečných situací, a myslím si, že diváci budou nadšení.
Jaké bylo pro Davida Ondříčka bydlet měsíc na Ještědu? A proč se považuje za vizuálního režiséra? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Vždycky se tady střílelo, pašovalo, odehrávaly se tady dějiny, líčí autor románu Návrat Krále Šumavy
Další díl seriálu vede místy, kde přes hranice převáděl slavný Král Šumavy. Podle románu Návrat Krále Šumavy Davida Jana Žáka právě vzniká televizní minisérie.
-
Dukla 61, Zátopek… Režisér David Ondříček přibližuje, jak se rodí filmy
Rozhovor s režisérem Davidem Ondříčkem o tom, jak chystá film Zátopek, a také o snímku Dukla 61.
-
Zelené natáčení je jako návrat ke skandinávskému Dogmatu. Ale bez dogmatismu, říká Vratislav Šlajer
Zelená filmová produkce je v posledních letech velké téma. Ekologie proniká do filmových příběhů i forem natáčení.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.