Propojení ČSA a Letiště Praha může nést ovoce
Plán na propojení pražského letiště a ztrátového leteckého přepravce ČSA začíná získávat konkrétní obrysy. Obě firmy už mají stejného ředitele. Po odchodu Radovana Lašáka bude obě firmy řídit Miroslav Dvořák, doposud ředitel Letiště Praha.
Hned se ozývají kritické hlasy: nikde ve světě vlastnické propojení letišť a aerolinek neexistuje, Evropská unie to určitě nepovolí, poté, co politici přivedli "zu grunt" leteckého přepravce, vytunelují ještě letiště, jehož privatizace je takto ohrožena apod.
Podle mého soudu je připravované propojení letiště a aerolinií rozumná věc, dokonce jedna z mála, která se v této zemi v poslední době děje. A možná to nakonec nebude propojení, ale pouze užší obchodní spolupráce.
Vezměme si výhrady popořadě.
Privatizace letiště je ohrožena. Ano - ale pouze dočasně. Pokračovat v přípravě prodeje letiště v době, kdy je trh na svém minimu - a to je právě teď, by byl ekonomický zločin. Letiště se může prodat za pár let, až se ekonomika vzpamatuje. Totéž platí i pro privatizaci aerolinií. Ve hře zůstal jediný zájemce o ČSA, který chce za převzetí firmy ještě zaplatit. V tuto chvíli není třeba pokračovat v privatizaci ani jedné z firem.
Aerolinie potřebují hotovost, prodej nemovitostí, hangárů a obsluhy zavazadel letišti může hotovost přinést. O veřejnou pomoc se jednat nebude, cenu stanoví soudní znalec.
Propojení aeroliní a letiště sice opravdu není ve světě běžné, jde však pouze o dočasné řešení. Až krize pomine a evropské ekonomiky se vrátí k růstu, může být zprivatizováno obojí: dohromady, nebo zvlášť.
Co se týče Evropské unie, ta bude muset především posoudit půjčku ČSA od státní společnosti Osinek. Důležitý moment bude, jak Evropská komise posoudí německou pomoc Opelu, to se dozvíme brzy.
A co by politici mohli rozkrást? Nevím, ale v ČSA už skoro nebude co. Firma prodala a prodá, co mohla, a osekala náklady na dřeň. A letiště, pokud vím, zatím nikdo nerozkradl a nikdy nebylo jiné než státní.