Proč nafta zamrzá

19. leden 2009

Stovky možná tisíce motoristů se v uplynulých dvou týdnech potýkaly se zamrzlou naftou. Jak je to možné, když v tomto období tankujeme takzvanou zimní naftu? Ta má přece vydržet teploty až -20 °C. Je to problém motorů, tankovali jsme nekvalitní naftu nebo distributoři pohonných hmot zaspali?

V uplynulých týdnech řadě motoristů auto nejelo nebo dokonce vůbec nenastartovalo, za což mohla zmrzlá nafta. Možná to vypadá, že je trochu pozdě, když mrazy polevily, ale za prvé ony mohou opět velmi rychle přijít a za druhé ono někdy se o problému dozvíme tak trochu náhodou.

Vše začalo poměrně nenápadně. Jel jsem si vyzvednout auto pro náš pravidelný redakční test. Ale ouha! Ačkoliv stálo na sluníčku a bylo nějakých -8, servisní technik mi s lítostí sdělil, že zamrzla nafta a on nemůže nastartovat. A tak jsem na kraj Prahy musel z centra po dvou hodinách znovu. Nafta rozmrzla, přidané aditivum se jízdou pořádně smíchalo s palivem a problém se v týdnu neopakoval.

Večer mi ale v hlavě zazvonila věta, která odpoledne zazněla: "To je teď všude, servisy jsou plné." A tak hned druhý den začalo telefonování. "V poslední době nám přijelo poměrně dost naftových nepojízdných vozů. Auta jsme potom nastartovali. Ohřáli jsme je horkovzdušnou pistolí a auta chytla. Takže z mého hlediska je to naftou," uvedl pracovník jednoho z pražských servisů. A bylo to venku.

Ale je to problém jen jedné značky, nebo sítě čerpacích stanic? Následovaly další telefonáty do dalších servisů a zastoupení jednotlivých automobilek. "V průběhu zvýšených mrazů jsem zaznamenali zvýšený výskyt takzvaného zamrzání nafty. Zastupujeme dvě značky vozidel a tento problém byl bez ohledu na to, jakého stáří vozidel bylo," uvedl zaměstnanec dalšího servisu. "Mám informace z jednoho našeho servisu a potvrdili mi, že tyto problémy se potvrdily přibližně u pěti vozidel v těchto mrazivých dnech," řekl jiný. "Setkali jsme se s touto záležitostí. Otázka je, co je to větší výskyt. Výskyt u našich vozů byl v řádu několika jednotek, které se k nám dostaly. Případně se můžeme bavit o desítce, dvou," dodal další.

Tak dost. To by stačilo. Obvolat na třicet automobilek se jeví jako zbytečné. Problém je obecný, což mi potvrdil i Tomáš Mikšovský z Petromedia. "Jmenovat značky čerpacích stanic nebo značky automobilů a určit, že zrovna ta značka automobilu a ta značka čerpací stanice byla nepřipravená na zimu, v žádném případě nemůžu tvrdit. Je to takový pel-mel, taková všehochuť. Jednou starší auto, jednou úplně nové auto, jednou to byl řidič, který tankoval u značkové čerpací stanice, pak to byl řidič, který tankoval u neznačkové stanice," uvedl.

Vše tedy jednoznačně ukazuje na problémy s naftou. Přitom ale musí být u nás v tomto období prodávána takzvaná zimní nafta. Tak kde je problém?

Na tuhý mráz to chce arktickou naftu

Přitom si motoristé určitě kladli otázku, jak je to možné, když je u nás prodávána takzvaná zimní nafta. Důležité je právě slovo "takzvaná", jak jsme zjistili v Ústavu paliv a maziv.

U nás se používá nafta pro mírné klima, která má tři třídy: B je letní, D přechodná a F je určena pro období od listopadu minimálně do konce února. "Rozdíl proti naftě pro ostatní období roku je v tom, že má filtrovatelnost maximálně -20, což znamená, že teplota filtrovatelnosti musí být 20 a nižší," vysvětlil Vladimír Třebícký.

Problémem jsou parafíny, které vytváří krystaly už při -8 stupních, ale zpočátku jsou velmi malé a palivovým filtrem projdou. Právě proto se upravuje filtrovatelnost nafty. "Odstraňování je poměrně drahé, takže se odstraňuje na určitou úroveň někde kolem 8 stupňů. Z toho vyplývá filtrovatelnost zhruba -20, což je povinná úroveň filtrovatelnosti. Filtrovatelnost narušují parafíny, které tvoří velké krystaly a zamezují průchod paliva palivovým filtrem," doplnil Vladimír Třebícký.

Jenže letošní zima přinesla teploty hluboko pod -20 stupňů Celsia. "Pokud jsou tato krizová období, kdy teploty dosahují až -30 stupňů, tak už základní nafta F pro toto období nevyhovuje. Pak se používá buď arktická nafta třídy 2, což má filtrovatelnost -32, nebo pro období, kdy teploty nejsou tak nízké, tak se používá kombinace nafty třídy F a arktické nafty," přiblížil Vladimír Třebícký.

Jsou tací, kteří říkají, že za vším máme hledat peníze. Platí to i v tomto případě? "Náklady jsou vyšší. Je to z toho důvodu, že arktická motorová nafta se musí koncipovat trochu jinak a hlavně potřebuje větší množství petrolejové frakce, které je v Evropě nedostatek. Takže z tohoto důvodu jsou finanční nároky na výrobu vyšší," řekl Vladimír Třebícký.

Objevily se pak názory, že za ucpanými palivovými filtry máme hledat biosložku, která se do nafty přidává právě poslední dvě zimy. Ale ta minulá byla mírná, proto se problém neobjevil. Nafta s biosložkami by ale měla být podle doporučení výrobců pouze tři měsíce skladována. Problém by mohl nastat, byla-li by starší. "K určitým problémům může docházet, ale zatím, aspoň podle mých informací, se žádné významnější problémy neobjevily," dodal Vladimír Třebícký.

Je to tedy o tom, co a kde natankujeme. V případě tuhých mrazů to platí dvojnásob.

Na mrazy reagujeme okamžitě

Prokázali jsme, že ve chvíli, kdy mrazy klesly pod - 20 °C, měla řada motoristů problémy se zamrzlou naftou. Distributoři se ale ničím neprovinili a žádný předpis neporušili, protože u nás je povinnost prodávat v zimě naftu, která neztuhne dříve než při -20 °C. Existuje ale takzvaná arktická nafta, které nám mohou v menší či větší míře čerpací stanice nabídnout, klesnou-li teploty ještě níž.

Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu uvedl, že členské firmy asociace sledují předpovědi počasí nejen z pohledu nízkoteplotní vlastnosti nafty, ale i třeba sjízdnosti silnic. "Je tam celá řada faktorů, proč musíme sledovat předpověď počasí," řekl Václav Loula a podotkl, že už od 15. listopadu pro prodejce paliv platí logistické režimy, kdy musejí rychle obměnit přechodovou naftu tak, aby od 1. prosince byla ve všech nádržích u čerpacích stanic kvalitní zimní naftu pro mírné klima.

K tomu doplnil, že ve chvíli, kdy předpověď počasí naznačuje, že teploty se blíží na hodnotu -20 stupňů Celsia a budou se ještě snižovat, tak členské firmy asociace reagují na vzniklou situaci okamžitě. "Začneme zavážet arktickou naftu, jejíž zdroje jsou samozřejmě omezené, protože její výroba je dražší, je jenom na určitých terminálech, ale začínáme okamžitě. V první řadě začínáme u čerpacích stanice, které jsou v drsnějších podmínkách, to znamená horské oblasti, Vysočina. Čím větší plochu to zasahuje, tím je to náročnější," přiblížil Václav Loula.

A jak motorista pozná, že si kupuje naftu, která by mu neměla v nádrži zamrznout? Především by se měl podle Václava Louly zeptat obsluhy, jakou naftu prodávají a jestli ji nějak ošetřují. "Obsluha by měla říct: Ano, máme tady arktickou naftu, takže je to ošetřeno, nebo máme aditivovanou naftu nebo máme prémiovou naftu. Některé firmy v rámci asociace nabízejí dva druhy nafty, jednu z nich prémiovou, kterou v extrémních mrazech ošetřují do -26 až -27 stupňů," dodal.

Platy špičkových hokejistů nejsou právě malé. Jak se ale změnily v době dnešní finanční krize? Mohou si kluby i nadále dovolit platit hokejistům horentní sumy? Nalaďte si v úterý 20. ledna Radiožurnál po 11. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: pgj , vij , lvb
Spustit audio

Více z pořadu